Netgunstig laden voor een stabiel stroomgebruik
We gebruiken samen steeds meer elektrische auto’s. Supergoed natuurlijk, maar daardoor komt het stroomnet in woonwijken in de problemen. Vooral als elektrische auto’s tussen 17.00 en 21.00 uur na een werkdag aan de lader worden gelegd. De oplossing? Netbewust laden. Dat is niet alleen beter voor het stroomnet, maar ook fijn voor je portemonnee. Slim toch? Projectleider bij Alliander Innovatie Bas Trago, is één van de collega’s die binnen Alliander verkent hoe we samen met marktpartijen beter om kunnen gaan met de ruimte op het stroomnet.
Buurten staan inmiddels vol met elektrische auto’s. En die laden we allemaal op hetzelfde moment op. “Vooral tussen 17.00 en 21.00 uur”, legt Bas uit. “De tv’s gaan aan en er wordt nog snel een was gedraaid.” Die zogenaamde avondpiek heeft altijd al bestaan. Wat hier verandert, is dat er steeds meer apparaten bijkomen. We koken bijvoorbeeld vaker elektrisch en steeds meer mensen gebruiken een elektrische warmtepomp voor het verwarmen van hun huis. Daarbij zie je dat veel mensen hun elektrische auto bij thuiskomst direct aan de laadpaal hangen, terwijl de auto pas in de ochtend opgeladen hoeft te zijn.”
Bas onderzoekt onder andere met zijn team hoe al die thuisladers slimmer met hun stroomgebruik om kunnen gaan. “Want iedereen met een elektrische auto, laad de auto thuis op. Je wil je auto vol hebben, want anders kan je ’s ochtends niet naar je werk.”
Het lokale net ontlasten
Op dit moment zijn er al allerlei slim laden-apps op de markt. “Die apps zorgen ervoor dat je zo goedkoop of duurzaam mogelijk kan laden: op een moment dat de energieprijzen laag zijn, bijvoorbeeld. Maar wat die apps nog niet meenemen, is de lokale netstatus in jouw wijk. En dat is juist van enorme waarde”, legt Bas uit. “Het lokale stroomnet heeft het namelijk heel zwaar op de piekmomenten. En dat gaan we samen met marktpartijen in de pilot Netbewust Thuisladen onderzoeken.”
Gemakkelijk netbewust laden
Voor Liander is het heel belangrijk dat gebruikers gemakkelijk kunnen laden. Maar dan wel netgunstig. “Als er veel gedoe komt kijken om je auto netbewust op te laden verwachten we niet dat veel mensen dit gaan doen. Daarom zijn we met marktpartijen die al zo’n slimme laad-app hebben, aan het kijken hoe we die apps kunnen aanpassen. Zodat gebruikers straks bijvoorbeeld alleen maar de optie ‘netbewust’ in zo’n app hoeven aan te klikken. Of dat dat zelfs automatisch al zo is ingesteld.”
Bas merkt dat het financiële aspect heel aantrekkelijk is voor consumenten. “Maar mensen vinden het ook echt fijn om voor duurzaam te kiezen. We zien dat mensen zich steeds bewuster worden van dat we allemaal bij moeten dragen aan een stabiel stroomnet in de wijk. En dat is voor ons als netbeheerder natuurlijk een heel goede ontwikkeling. Want we moeten het echt samen doen.”
Pilot van start
De pilot is gestart in oktober 2024 en loopt tot en met begin 2025. In de gebieden van Enexis en Liander zijn op dit moment zo’n 300 klanten een winter lang netbewust aan het laden. Dat betekent dat ze laden tussen 17.00 en 21.00 uur niet op volle snelheid laden. Bas: “We onderzoeken nu wat dat betekent voor die huishoudens. Is het praktisch genoeg? Krijgen de marktpartijen veel vragen en klachten? Of juist helemaal niet?”
Liander verwacht dit jaar al te kunnen opschalen met de pilot. “Maar dat hangt natuurlijk af van hoe deze eerste onderzoeksfase verloopt. We beginnen klein, maar zo hopen we juist nú al waarde te creëren voor consumenten.”