Langer wachten op werkzaamheden

Wij begrijpen dat u verwacht dat de werkzaamheden worden uitgevoerd volgens planning. Helaas zijn er omstandigheden die ervoor zorgen dat het soms langer duurt.

Uw aanvraag voeren wij zo snel mogelijk uit. Ook houden wij zoveel mogelijk rekening met uw wensen. Dit wordt alleen steeds lastiger door het landelijke tekort aan technisch personeel. Ook raakt het stroomnet in sommige buurten steeds voller. Wij begrijpen dat dit vervelend is. Hieronder vindt u meer informatie over wat dit mogelijk voor uw aanvraag betekent. Zodat u hier tijdens het maken van plannen zo goed mogelijk rekening mee kunt houden.

Oorzaken langere wachttijden

1. Landelijk tekort aan personeel en materiaal

Er is landelijk een groot tekort aan technisch personeel. Hierdoor hebben wij niet altijd genoeg monteurs beschikbaar om alle werkzaamheden volgens planning uit te voeren. Helaas zorgt dit in sommige regio’s voor vertraging in de planning.

Naast het volle stroomnet en het personeelstekort zorgen de volgende situaties soms ook voor een langere wachttijd:

  • Er is een vergunning nodig om bijvoorbeeld een elektriciteitshuisje te plaatsen, voordat het werk uitgevoerd kan worden. Hoe lang een vergunningaanvraag duurt, verschilt per gemeente. 
  • Materialen zijn tijdelijk niet of minder beschikbaar.
  • Er wordt een verkeerde aansluiting aangevraagd of er zijn niet de juiste voorbereidingen getroffen. Dit kan voor onnodige vertraging zorgen. Wij kunnen het werk dan niet op tijd of in één keer uitvoeren. Vraag daarom altijd advies aan een erkend installateur voor u een aanvraag doet. 

2. Drukte op het stroomnet

Naast een landelijk tekort aan technisch personeel dat voor vertragingen kan zorgen, kunnen de wachttijden oplopen als het stroomnet in uw wijk vol is. We moeten dan eerst het stroomnet uitbreiden, zodat er voldoende stroom beschikbaar is. Denk aan het plaatsen van nieuwe kabels, een elektriciteitshuisje of een verdeelstation in een buurt.

Het uitbreiden van het stroomnet kan 3 jaar duren en deze wachttijd kan verder oplopen. Bekijk de ruimte op het stroomnet in uw buurt en kom niet voor verrassingen te staan als u gaat (ver)bouwen of verduurzamen.  

Wat kunt u doen?

Langere wachttijden zijn helaas niet altijd te voorkomen. Wilt u niet voor onverwachte verrassingen komen te staan wanneer u gaat (ver)bouwen of verduurzamen? We adviseren u om vooraf onderstaande stappen te ondernemen.

  1. Bekijk de informatie over het aanvragen van een nieuwe aansluiting of het aanpassen van de stroomaansluiting.
  2. Bent u van plan om de bestaande stroomaansluiting aan te passen? Bekijk eerst wat er mogelijk is met de huidige stroomaansluiting. Vaak er is meer mogelijk dan u denkt. Of bekijk welke aansluiting u precies nodig heeft. Vul hierbij de keuzehulp in voor meer inzicht en advies.
  3. Bespreek vervolgens met een erkend installateur wat er kan met de huidige aansluiting. De installateur kan u goed adviseren en tips geven wat het beste past in uw situatie.
  4. Bent u hierna toch van plan om een nieuwe of wijziging van de aansluiting aan te vragen? Bekijk onderaan deze pagina de gemiddelde doorlooptijden per regio. Dit geeft een schatting van wanneer wij de werkzaamheden bij u thuis verwachten uit te kunnen voeren.
  5. Wanneer het stroomnet in uw wijk vol is, kunnen de wachttijden langer zijn. Vul daarom de stroomnetchecker in. Met deze checker krijgt u direct inzicht in de status van het stroomnet in uw buurt. En bekijk de kans dat u mogelijk langer moet wachten. In een aantal gevallen moet het stroomnet eerst worden aangepast.
  6. En vraag uiteindelijk de nieuwe of aangepaste aansluiting aan via www.mijnaansluiting.nl. Wij houden u op de hoogte van de status van uw aanvraag.  

Gemiddelde doorlooptijden van werkzaamheden (per regio)

Het aantal aanvragen en de aannemerscapaciteit is per regio verschillend. Helaas zorgt dit in sommige regio's voor vertraging in de planning. Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde doorlooptijd van voorbereiding tot uitvoer per soort aanvraag. Het gaat hierbij om werkzaamheden die in opdracht van Liander worden uitgevoerd. Wanneer er meer netbeheerders betrokken zijn bij een aanvraag kunnen de doorlooptijden anders zijn. 

Let op! Het gaat om een indicatie op basis van gemiddelden. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. We geven na de aanvraag aan wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren. Ook laten wij u weten als de planning vertraging oploopt. Wanneer het stroomnet in uw wijk vol is, kunnen de wachttijden langer zijn. Wij moeten het stroomnet dan eerst uitbreiden door een nieuw middenstation of extra stroomhuisjes te plaatsen en/of nieuw kabels te leggen. Dit kost veel tijd.

Bekijk de doorlooptijden per regio