Slimme meter
De slimme meter stuurt uw meterstanden automatisch door aan uw energieleverancier . Wilt u zelf extra inzicht in uw verbruik? Dit kan via een app van uw energieleverancier of sluit een energieverbruiksmanager aan.
Hoe werkt de slimme meter?
- De slimme meter registreert dagelijks hoeveel stroom en gas u verbruikt.
- De meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier. Als u hier toestemming voor geeft.
- U ontvangt maandelijks een overzicht van uw energieverbruik van uw energieleverancier.
- U heeft inzicht in uw energieverbruik. Zo kunt u zien waar u kunt besparen.
Moet u met een slimme meter de meterstanden doorgeven?
Nee, standaard worden slimme meters elke dag automatisch uitgelezen. U hoeft de meterstanden dan niet zelf door te geven. U ontvangt maandelijks een verbruiksoverzicht van uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. U kunt het doorsturen van uw meterstanden ook uitzetten. Wilt u later uw meterstanden toch weer automatisch door laten sturen? Dan kunt u dit weer gemakkelijk aanzetten in Mijn Liander.
Welke soorten meters zijn er?
- De slimme meter: deze bevat een communicatiemodule. Hierdoor kán de slimme meter meterstanden doorsturen.
- Een digitale meter: deze lijkt op een slimme meter maar bevat géén communicatiemodule. U moet zelf uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
- Een analoge meter: deze heeft een analoge telwerk. Deze worden niet meer geplaatst.
Meer weten?
De slimme meter stuurt elke dag op afstand de meterstanden door naar uw energieleverancier. Dit gebeurt ook als u verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier. U hoeft hier niets voor te doen. Wilt u de uitleesfunctie uitzetten? Dit kan ná de installatie van de slimme meter of vraag dit aan onze monteur tijdens de installatie. Via Mijn Liander kunt u controleren of het automatisch doorsturen van de meterstanden uitstaat. Of als u dit wilt wijzigen.
U kunt de analoge of digitale meter te behouden. Let op: vraagt u een wijziging aan? Dan kan het technisch nodig zijn dat we de meter vervangen. We plaatsen dan een slimme meter, tenzij u bij uw aanvraag al aangeeft dat u géén slimme meter wilt. U loopt dan de volgende voordelen mis:
- U kunt geen gebruik maken van dubbel tarief of dag- of nachttarief.
- U moet zelf uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Dit gebeurt niet automatisch.
- Extra inzicht in uw verbruik. Zonder slimme meter kunt u hier geen gebruik van maken.
- Variabele tarieven: steeds meer leveranciers bieden de mogelijkheid voor variabele tarieven. De prijs voor gas en stroom kan per uur verschillen. Als de zon bijvoorbeeld volop schijnt, is stroom goedkoper.
- De slimme meter houdt precies bij hoeveel energie u heeft verbruikt en wat er is teruggeleverd.
Vanzelfsprekend beschermen wij uw persoonlijke gegevens goed.
Uw meterstanden worden alleen gebruikt voor:
- Uw jaarrekening die u van uw energieleverancier ontvangt.
- Uw gebruiksoverzicht die u elke maand van uw energieleverancier ontvangt.
- Voor de eindafrekening als u overstapt naar een andere energieleverancier of als u verhuist.
- Voor beheer en onderhoud van het gas- en stroomnetwerk of uw energiemeter als dit nodig is.
Bescherming van uw gegevens
Wij houden ons bij het verwerken van uw gegevens aan de Gedragscode Slim Netbeheer (bekijk de privacy statement over dit onderwerp). Heeft u vragen of klachten? Neem contact op met Netbeheer Nederland.
Wat stuurt de slimme meter nog meer door?
Wij zijn verantwoordelijk voor een continue goede werking van de slimme meter. Hiervoor voeren we iedere 10 dagen de volgende activiteiten uit:
- Automatische storingsmelding - We controleren dan de statusinformatie van de meter zoals indicatoren, alarmeringen en foutmeldingen.
- Automatische software updates en controle of de meter goed werkt - Synchronisatie klok en kalender, controle batterij.
- Voor de Iskra Am550 CDMA meter geldt een uitzondering. We voeren de controles en checks om de 3 dagen uit. Dit heeft een technische reden. Om verbindingsproblemen te voorkomen is de uitleesfrequentie voor dit type meter ingesteld op om de 3 dagen.
Op basis van uw postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van het meternummer ziet u in Mijn Liander of de aansluiting of meter geschikt is voor teruglevering. U kunt natuurlijk ook een account aanmaken.
Terugleveren kan met een slimme meter of een digitale meter. Terugleveren via een draaischijfmeter is niet altijd mogelijk en heeft een aantal nadelen.
Slimme meter of digitale meter
Een geschikte meter kan een digitale meter zijn, of een slimme meter. Is de meter niet geschikt voor teruglevering? Dan vervangen wij de meter op onze kosten.Nadelen terugleveren met draaischijfmeter
Als u een draaischijfmeter meter heeft, kan het zijn dat deze automatisch saldeert. U ziet de meter dan teruglopen als u teruglevert aan het net. Houd rekening met de volgende punten:
- De draaischijfmeter is alleen geijkt voor energieverbruik. Voor het terugdraaien van de meter heeft er geen ijkproces plaatsgevonden. Dat betekent dat we niet kunnen garanderen dat de meter de teruggeleverde energie juist meet. Het kan voorkomen dat u meer energie teruglevert dan de meter registreert en dat u daardoor vergoeding misloopt. Dit kunnen wij niet controleren.
- De kans is aanwezig dat de traditionele draaischijfmeter een teruglooprem heeft. Deze meters kunnen niet terugdraaien. Of draaien slechts beperkt terug. Dat betekent dat wanneer u op een (zonnige) dag meer opwekt dan u op dat moment verbruikt, de teruglevering niet wordt geregistreerd en u daar ook geen vergoeding voor krijgt.
- De draaischijfmeters zijn verouderd en worden niet meer geproduceerd. Wanneer we de meter af moeten keuren, vervangen we deze door een traditionele of slimme meter.
Geen aanspraak op misgelopen saldering
Wij bieden u kosteloos een slimme meter aan. Maakt u hier geen gebruik van? Dan kunt u geen aanspraak maken op misgelopen saldering.
Een geschikte meter kan een digitale meter zijn, of een slimme meter. Is de meter niet geschikt voor teruglevering? Dan vervangen wij deze kosteloos nadat uw zonnepanelen zijn aangemeld. Heeft u de zonnepanelen al aangemeld, maar heeft u nog steeds een ongeschikte meter? Vraag dan de slimme meter aan.
Op de meter ziet u het merk van de meter en het type. Zoek op de pagina meterhandleidingen de handleiding van de meter.
Log in met het meternummer en kijk welke meter er in uw (nieuwe) woning hangt.
Wij hebben de afgelopen jaren ieder huishouden een slimme meter aangeboden. Heeft u geen slimme meter in uw meterkast en wilt u deze alsnog? Dan kunt u deze zelf aanvragen. Meer informatie over de kosten voor het vervangen van uw meter vindt u in het tarievenoverzicht.
Tarieven
Enkel of dubbeltarief
Zonnepanelen
Kunt u terugleveren op uw adres?
Slimme meter