Wat is aarding en een aardlekschakelaar?
Voor een goed werkende aarding, bent u zelf verantwoordelijk. De aarding en/of aardlekschakelaar sluit een erkend installateur aan.
Waarom heeft u aarding nodig?
Aarding is een elektrische verbinding met de aarde of grond. Het belangrijkste doel van aarding is om elektrische schokken te voorkomen door de spanning naar de aarde af te voeren. Daarnaast helpt aarding om het elektrische systeem te stabiliseren. Maar pakt ook andere elektrische problemen aan. Zoals kortsluiting of overspanning. Wij zorgen ervoor dat er aarding beschikbaar is. Een erkend installateur sluit de aarding en de aardlekschakelaar voor u aan.
Waarom heeft u een aardlekschakelaar nodig?
U heeft een aardlekschakelaar nodig voor de veiligheid van uzelf, uw omgeving en uw elektrische apparaten. Een aardlekschakelaar meet namelijk weglekkend stroom. Is dit het geval? Dan schakelt de aardlekschakelaar alle stroom in uw woning uit. Doordat de aardlekschakelaar de stroom uitschakelt, kunnen elektrische schokken, brand en schade aan elektrische apparaten worden voorkomen.
Meer weten?
Door aarding komt een apparaat niet onder stroom te staan als het kapot is. In plaats daarvan vloeit de stroom af naar de aarde via de aardvoorziening. In dat geval slaat de stop in de meterkast door. Of de aardlekschakelaar schakelt de elektriciteit uit. Op energieveilig.nl vindt u meer informatie over aarding.
Verantwoordelijkheid voor de aarding
Liander is niet verantwoordelijk voor de aarding. Liander legt ook geen aarding aan. Wel kan Liander aarding beschikbaar stellen als het net dit toelaat.
De huiseigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid van de elektrische installatie en apparatuur. Belangrijk is dat uw installatie een goede veiligheidsaarding heeft.
- Twijfelt u of de aarding in uw woning goed geregeld is? Schakel een erkend installateur in om de aarding te controleren.
- Liander of uw energieleverancier kunnen uw aarding niet controleren.
Bij aanleg zorgt de installateur dat de installatie op de juiste manier is geaard. Maar u bent altijd zelf verantwoordelijk voor een goed werkende aardende voorziening in uw huis. Er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan doordat bijvoorbeeld de isolatie van de toevoerdraad slijt of losschieten of dat elektrische apparatuur kapot is. De aarding zorgt ervoor dat de stroom van een defect elektrisch toestel niet naar de aarde gaat, maar via de aardleiding wegvloeit naar de aarde. De stop in de meterkast slaat door of uw aardlekschakelaar of aardlekautomaat schakelt automatisch de elektriciteit uit. Lees meer over de uitleg over aarding op energieveilig.nl.
De aarding van een woning kan in iedere woning anders zijn. Dit is afhankelijk van het bouwjaar van de woning en hoe de aarding is aangelegd. Er zijn vier manieren van aarding. Dit kan via metalen aardelektrode, waterleiding, netwerkbedrijf of collectief aardnet.
- Aarding via metalen aardelektrode
De aardleiding van de elektrische installatie is aangesloten op een metalen aardelektrode in de grond. Deze staat door middel van een metalen draad in verbinding met de elektrische installatie in de meterkast. Bij een defect van een apparaat of van de installatie wordt de stroom via de pen afgevoerd naar de aarde. - Aarding via waterleiding
Bij oudere huizen kan aarding via de waterleiding nog altijd voorkomen. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om elektrische installaties van voor 1975, ook bij jongere installaties is dit systeem van aarding niet uitgesloten. Aarding via de metalen waterleiding was een makkelijke manier en voldeed goed. Maar door de toepassing van steeds meer (niet-geleidende) kunststof waterleidingbuizen is deze manier van aarding in veel gevallen onbruikbaar geworden. Als een metalen waterleiding wordt vervangen door kunststof, dan krijgt u tijdig bericht van het waterleidingbedrijf en/of het energiebedrijf (tenzij het om plotselinge storingen gaat en bij de reparatie de waterleiding meteen wordt vervangen). De huiseigenaar moet in beide gevallen zelf zorgen voor een deugdelijke aardingsvoorziening. - Aarding via het netwerkbedrijf
Waar mogelijk stelt Liander aarding via het stroomnet beschikbaar. De aardleiding in de woning kan door uw installateur worden doorverbonden met de aardingsvoorziening van ons stroomnet. Is dit niet mogelijk? Dan kan een erkend installateur de elektrische installatie van aarding voorzien via een metalen aardelektrode (aardpen). In alle gevallen blijf u als huiseigenaar verantwoordelijk voor een goed werkende aarding van de elektrische installatie in de meterkast. Schakel ook een erkend installateur in als u twijfelt of de aarding in uw woning goed geregeld is. - Aarding via een collectief aardnet
De aardleiding in de woning is doorverbonden met die van het collectieve aardnet. Dit aardnet bestaat uit een ondergrondse koperdraad die rond de woningen is gelegd.
Een erkend installateur kan u helpen bij de controle van de aarding en het type in uw woning.
Twijfelt u of de aarding in uw woning goed werkt? Vraag een erkend installateur om de aarding te controleren. U kunt daarbij denken aan de volgende situaties:
- Verhuizing naar een andere woning.
- Verbouwing.
- Aanpassing aan uw elektrische installatie.
- Als u denkt dat uw installatie is geaard op het kunststof waterleidingnet.
- Bij twijfel.
- Eens in de tien jaar.
Een erkend installateur kan zien of een huis goed geaard is.
U laat dit doormeten door een erkend installateur. Als u huurt, neemt u eerst contact op met de verhuurder. U kunt wel zelf testen of uw aardlekschakelaar goed functioneert.
Stappen:
- Druk de testknop (T of Test) in
- De elektrische installatie wordt uitgeschakeld
- Wordt de installatie niet uitgeschakeld, laat dan een erkend installateur langskomen
- Als u de schakelaar weer inschakelt, moet alles weer normaal werken. Is dit niet het geval? Laat dan een erkend installateur langskomen
Een aardlekschakelaar is een extra beveiliging in uw stroomvoorziening en komt in bijna alle meterkasten voor. Een goede aarding biedt extra bescherming tegen kortsluiting. Het voorkomt dat apparaten onbedoeld onder spanning komen te staan. De aardlekschakelaar meet of de in- en uitgaande stroom gelijk blijft.
Hoe werkt een aardlekschakelaar?
De aardlekschakelaar zorgt ervoor dat de installaties die erop zijn aangesloten, spanningsloos gemaakt kunnen worden. Het spanningsloos maken van uw binnenhuisinstallatie, gebeurt wanneer stroom weglekt (lekstroom). Een aardlekschakelaar noemen we ook wel een aardlekautomaat of verliesstroomschakelaar.
Verantwoordelijkheid aardlekschakelaar
U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw binnenhuisinstallatie.
- Belangrijk is dat uw installatie een goede veiligheidsaarding heeft.
- Twijfelt u of de aarding in uw woning goed geregeld is? Vraag dan een erkend installateur de aarding te controleren.
Stappen om zelf uw aardlekschakelaar te testen
In veel huisinstallaties bevinden zich in de groepenkast een of meer aardlekschakelaars of -automaten. Elektrische installaties in woningen zijn sinds 1975 verplicht voorzien van één of meer aardlekschakelaars of automaat. Daarom adviseren wij de aardlekschakelaar ieder half jaar te checken. Dit kunt u eenvoudig zelf doen of laten controleren door een erkend installateur als u twijfelt of uw installatie goed geaard is. Bij een huurwoning adviseren wij eerst contact op te nemen met uw verhuurder.
Stappen:
- Druk de testknop (T of Test) in
- De elektrische installatie wordt uitgeschakeld
- Wordt de installatie niet uitgeschakeld, laat dan een erkend installateur langskomen
- Als u de schakelaar weer inschakelt, moet alles weer normaal werken. Is dit niet het geval? Laat dan een erkend installateur langskomen
Er zijn drie partijen verantwoordelijk voor de meterkast en de meters in de meterkast: uzelf, de netbeheerder en het waterbedrijf.
Verantwoordelijkheid klant
De groepenkast (en het netwerk van kabels en leidingen vanaf de meter dat is aangelegd na de groepenkast) inclusief hoofdschakelaar en aardlekschakelaar, noemen we de binnenhuisinstallatie. U bent zelf verantwoordelijk voor:
- De meterkast (volg de eisen en richtlijnen waaraan de meterkast moet voldoen)
- De aardlekschakelaar
- De hoofdschakelaar
- De groepenkast
- De boiler klok/relais
- De binnenleidingen
Verantwoordelijkheid netbeheerder
- De (slimme) elektriciteitsmeter en gasmeter
- De huisaansluitkast (HAK)
- De hoofdkraan (gas)
- De B-klep
Verantwoordelijkheid waterbedrijf
Het waterbedrijf in uw regio is verantwoordelijk voor uw watermeter. Klik hier om te controleren welk waterbedrijf in uw regio actief is.
Twijfelt u over de veiligheid van de aansluiting vóór de meter? Stuur dan een foto naar de WhatsApp-service van onze storingsdienst. Het telefoonnummer is 06 52 79 79 89. Vermeld in uw bericht uw naam, adresgegevens en korte omschrijving van uw vraag.
Ruikt u gas of is er een andere storing waar direct een monteur voor aangestuurd moet worden? Stuur dit dan nooit via WhatsApp. Maar belt u met onze storingsdienst. Onze storingsdienst is 24 uur per dag en 7 dagen per week gratis bereikbaar via 0800 9009.
Veiligheid
Waarom is een hoofdschakelaar verplicht?
Meterkast
Aan welke richtlijnen en eisen moet uw meterkast voldoen?
Meterkast