Richtlijnen en meterkast
De netbeheerders hebben samen de richtlijnen en eisen voor de meterkast opgesteld. Dit is belangrijk voor de veiligheid van de installatie. De richtlijnen staan beschreven in de meterkastbladen. Hierin vindt u ook de juiste maatvoeringen.
Meer weten?
De laatste versie van de IWUN-meterkastbladen zijn te vinden op mijnaansluiting.nl/meterkast.
Zit de aansluiting niet in een woning of pand? In dat geval moet u zelf zorgen voor een buitenkast. Hier worden andere eisen aan gesteld dan aan de standaard meterkast. Een erkend installateur kan u hierbij ondersteunen en adviseren.
Ja, u bent hier zelf verantwoordelijk voor. Wij regelen geen buitenkast. Voordat u aan de slag gaat, raden wij aan om de voorwaarden van een buitenkast goed door te nemen op onze pagina over de Compacte Aansluit Module (CAM).
De buitenkast kunt u bestellen bij verschillende leveranciers of via uw installateur. Meer informatie vindt u op www.echteinstallateur.nl. U heeft een vergunning nodig om een buitenkast te mogen plaatsen. U vraagt de vergunning aan via uw provincie of gemeente.
Gaat het om een buitenkast bij een woonboot? Dan is het belangrijk dat u met het waterschap van uw regio contact opneemt. Met hen overlegt u over het aantal aansluitingen in de buitenkast, de plaats en het straatwerk rondom de buitenkast.
Is de kast geplaatst en voldoet deze aan alle voorwaarden? Dan plaatsen wij de aansluiting en de meter(s) binnen de daarvoor gestelde termijn. U bent zelf ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de buitenkast.
De buitenkast waarin uw energieaansluiting wordt geplaatst moet aan specifieke bouwkundige eisen voldoen. Een erkend installateur kan u hierbij ondersteunen en adviseren. Is alles in orde? Dan kunt u de aansluiting aanvragen via mijnaansluiting.nl.
Is het voor het onderhoud nodig om de aansluitleiding of kabel tijdelijk af te sluiten? Neem dan contact met ons op.
Voldoet uw buitenkast niet meer aan de veiligheids- of bouwkundige eisen? Dan kunnen wij besluiten om uw aansluiting (tijdelijk) af te sluiten.
Neem bij een storing contact op met onze storingsdienst via telefoonnummer: 0800 9009.
Heeft u een storing aan uw eigen installatie? Neem dan contact op met uw eigen installateur. De kosten zijn dan voor uw eigen rekening. Voldoet uw buitenkast door schade of slecht onderhoud niet meer aan de gestelde veiligheidseisen dan ontvangt u van ons een bericht.