Goedendag, waar kunnen we u mee helpen?
Bekijk wat u zelf kunt regelen, dit is vaak sneller. Steeds meer informatie over de aansluiting, meter en de status van uw aanvraag vindt u terug op Mijn Liander. Liever persoonlijk contact met een medewerker? Dat kan ook.
Onze klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur op het telefoonnummer 088 542 64 44.
Direct antwoord op uw vraag
Cookies
Meer weten?
Weet u niet zeker wie het net in uw postcodegebied beheerd? U kunt dit eenvoudig zelf controleren.
Op mijnaansluiting.nl ziet u wie uw netbeheerders zijn voor:
- Stroom
- Gas
- Warmte
- Water
- Riool
- Media & Communicatie
Vul hiervoor uw postcode en huisnummer in.
Misschien heeft u iets aan de volgende tips?
- Gebruik de juiste code. U vindt deze in het midden van de brief. De code bestaat uit cijfers en letters.
- Kijk goed naar het verschil tussen een cijfer en een letter. Dat is soms moeilijk te zien. Bijvoorbeeld bij het cijfer '9' en de letter 'g'. Als u twijfelt, probeer dan eerst een keer met een 9, dan met een g.
- Handig: rechts bovenin de brief vindt u een QR-code. Met een QR-codescanner op uw mobiele telefoon laat u de code automatisch invullen op de website. Scan de QR-code, klik op de knop 'Aanmaken' en dan ziet u de code al ingevuld staan.
Vraag de brief opnieuw aan. In uw dashboard kunt u nogmaals op code aanvragen klikken.
Soms duurt het verwerken van uw aanmelding wat langer. Heeft u na 24 uur nog geen e-mail ontvangen, neem dan contact op met één van onze medewerkers. Kijk ook tussen 'ongewenste mail' of 'spam'.
Staat nu geregistreerd dat uw adres een verblijfsfunctie heeft, maar is dat niet het geval? Of andersom? Uw energieleverancier kan dit voor u wijzigen. Dit is vastgelegd in Informatiecode 3.12.1.
Waarom is een verblijfsfunctie van belang?
Dit is van belang in verband met de heffingskorting energiebelasting. Deze heffingskorting geldt voor locaties mét verblijfsfunctie. De heffingskorting energiebelasting is een vast bedrag over 365 dagen per stroomaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde belasting.
Verbruiksplaats
De soort verbruiksplaats geeft aan hoe de locatie wordt gebruikt, bijvoorbeeld als woning of als bedrijf. Het is niet altijd relevant, maar soms wel als u een zakelijk contract opstelt met uw energieleverancier.
U heeft een aanvraag gedaan voor een aanpassing aan uw stroom- en/of gasaansluiting. Wij vertellen u graag wat u komende periode kunt verwachten.
Nederland heeft een van de betrouwbaarste netten voor stroom en gas ter wereld. Maar door de grote toename van het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen kunnen onze kabels de vraag naar stroom niet altijd meer aan. Het stroomnet raakt op steeds meer plekken vol. En het aantal aanvragen voor aanpassingen aan de energieaansluiting neemt enorm toe. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan technisch personeel en aan materialen. Hierdoor kunnen we niet iedereen zo snel helpen als we zouden willen.
Soms duurt het helaas langer
Zodra wij uw aanvraag gaan voorbereiden neemt onze werkvoorbereider contact met u op om de aanvraag door te nemen. Hierna starten wij met de voorbereidingen. Wij hebben gemerkt dat veel klanten contact met ons opnemen met vragen over de status van hun aanvraag. Of om te vragen of wij hun aanvraag eerder in behandeling kunnen nemen. Wij begrijpen deze vragen en zorgen. Alleen kunnen onze callcenter medewerkers u niet meer vertellen dan de informatie die u via e-mail ontvangt.
We bereiden uw aanvraag voor
Voordat een monteur bij u aan de slag kan, bereiden wij het werk voor. Vaak is dat makkelijk, maar soms komt er meer bij kijken. Zo controleren we of de kabels bij u in de straat dik genoeg zijn. Als we moeten graven om kabels te vernieuwen of te verplaatsen, doen we van tevoren een bodemonderzoek. We controleren dan of de bodem niet vervuild is. Ook gaan we na of er een vergunning nodig is voor het werk aan uw aansluiting. Als dat zo is, dan regelen wij dat voor u. Als we klaar zijn met de voorbereidingen, vragen we een aannemer om het werk in te plannen en uit te voeren.
Heeft u een aanvraag gedaan voor een wijziging aan uw aansluiting? Dan heeft u een e-mail ontvangen met daarin een link om een afspraak in te plannen. Lukt dit niet direct? Probeert u het over 24 uur nogmaals. Kunt u na 24 uur nog niets inplannen? Neem dan contact met ons op.
Heeft u online een afspraak ingepland voor uw aanvraag? Dan heeft u van ons een e-mail ontvangen met een link naar de pagina waar u de status van uw aanvraag kunt bekijken. Via deze pagina kunt u ook uw afspraak wijzigen.
Denkt u dat u een aansluiting nodig heeft met een andere capaciteit?
- Neem dan eerst contact op met een erkend installateur. Die informeert u welke aansluiting u nodig heeft.
- Controleer of u de juiste hoofdschakelaar heeft voor uw nieuwe aansluiting.
- Een aanvraag voor een wijziging aan uw aansluiting vraagt u aan via het landelijke platform mijnaansluiting.nl.
- Maak een account aan op Mijn Liander om de status van uw aanvraag te volgen.
Als u langer dan 4 uur onafgebroken zonder stroom of gas heeft gezeten als gevolg van een storing, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak.
Dit geldt voor de aansluiting t/m 3 x 25 ampère.
€ 35 wanneer u door storing langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten.
€ 20 extra voor elke 4 uur extra (na 8 uur, 12 uur enzovoort).
Bij onderhoud of een extreme situatie (zoals een natuurramp) ontvangt u géén compensatievergoeding. De regels over compensatievergoedingen zijn wettelijk vastgelegd.
Compensatie voor grotere aansluitingen vanaf 3 x 35 ampère.
Heeft u een grotere aansluiting? Dan kan de vergoeding anders zijn. Dit kunt u nakijken in de brochure Liander Compensatieregeling.