Drukte op het stroomnet
We zien dat het drukker wordt op de stroomnetten in de wijken. Want we rijden en verwarmen steeds vaker elektrisch en leveren stroom terug via zonnepanelen. Op sommige plekken in de wijken is het net zo vol dat bewoners en bedrijven met een kleine stroomaansluiting te maken hebben met langere doorlooptijden.
Wat merkt u van een vol stroomnet?
In sommige gevallen moet u langer wachten op een aansluiting
Als u een huis gaat bouwen of uw huis gaat verduurzamen met bijvoorbeeld zonnepanelen of een warmtepomp, is de kans groot dat hiervoor een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting nodig is. Het liefst heeft u deze aansluiting of aanpassing in de meterkast klaar voordat de zonnepanelen of warmtepomp zijn geïnstalleerd. Heeft u een nieuwe of zwaardere stroomaansluiting aangevraagd, maar is het net in uw straat of wijk vol? Dan gaat het helaas langer duren voordat wij uw aanvraag kunnen uitvoeren. Het stroomnet moet dan eerst worden uitgebreid. U ontvangt na uw aanvraag een e-mail met meer informatie over uw aanvraag en wanneer wij verwachten de werkzaamheden uit te kunnen voeren.
Tijdelijk geen opgewekte energie terugleveren en knipperende lampen
Zijn er in uw buurt veel zonnepanelen? Dan kan dit bij een vol stroomnet soms voor een overbelasting van het net zorgen. U merkt dit doordat de omvormer van uw zonnepanelen zichzelf dan automatisch uitschakelen. Ook kunt u last hebben van knipperende lampen. Bijvoorbeeld omdat we ervoor kiezen om een deel van de aansluitingen toch te realiseren en daarmee het stroomnet zwaarder te belasten.
Bekijk voor meer informatie deze pagina over storingen en onderhoud.
Meer werkzaamheden in uw buurt
Wij maken onze gas- en stroomnetten klaar voor de toekomst. De komende jaren gaat één op de drie straten open. Liander doet er alles aan om het stroomnet op veel plekken zo snel als mogelijk uit te breiden. Elke week plaatsen we zo’n zestig nieuwe elektriciteitshuisjes en de daarbij horende kilometers kabel. Voor het oplossen van drukte op het stroomnet in de wijk kiezen we voor een wijkgerichte aanpak, ook wel de buurtaanpak genoemd. Dit houdt in dat wij het net buurt voor buurt verzwaren.
Meer informatie vindt u op deze pagina over de geplande werkzaamheden.
Wat kunt u doen?
De drukte op het stroomnet zorgt er mogelijk voor dat u langer moet wachten op een verzwaring of nieuwe aansluiting. Dat is natuurlijk heel vervelend. Toch kunt u wel iets doen:
Vraag advies en doe op tijd uw aanvraag
Heeft u een nieuwe of zwaardere aansluiting nodig? Kijk voordat u je een aanvraag doet samen met een erkend installateur naar wat er al mogelijk is met de bestaande stroomaansluiting. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Ook kunt u eerst onze keuzehulp invullen om meer inzicht te krijgen. Vraag op tijd de verzwaring of nieuwe stroomaansluiting aan via mijnaansluiting.nl. We geven na de aanvraag aan wanneer we verwachten de werk te kunnen doen.
Help om het drukke stroomnet te verlichten
Het stroomnet zit op steeds meer plekken vol. Daarom zijn we bezig met het uitbreiden en het verzwaren van het net. Maar ook het verminderen van uw stroomverbruik kan helpen de druk op het net te verlichten. We geven u een aantal tips:
- Verbruik minder energie tijdens piekuren. De piekuren zijn de momenten waarop huishoudens en bedrijven veel energie verbruiken. Dit is vooral tussen 7:00 en 9:00 uur 's ochtends en 16:00 en 21:00 uur ’s avonds. Tijdens de piekuren neemt de druk op het stroomnet toe. Gebruik daarom zo min mogelijk elektronische apparaten tijdens deze uren. Het helpt ook om niet alle apparaten tegelijk aan te zetten.
- Heeft u zonnepanelen? Maak dan overdag zoveel mogelijk gebruik van de stroom die u zelf opwekt. Bijvoorbeeld door dan te wassen of uw elektrische auto op te laden. Er zijn steeds meer slimme apparaten zoals vaatwassers die u kunt programmeren. Zo zijn ze actief wanneer uw zonnepanelen stroom opwekken. Niet-slimme apparaten kunnen vaak uitgesteld starten. Zo kunt u ook als er niemand thuis is opgewekte stroom gebruiken.
- Bespaar energie door uw thuis goed te isoleren. Wie isoleert, profiteert! Bekijk www.verbeterjehuis.nl voor meer tips.
Meer weten?
Dit heeft te maken met hoe het laagspanningsnet is ontworpen. De problemen op het stroomnet in de wijk zijn heel lokaal. Denk hierbij aan een kabel in de straat die vol is omdat veel huishoudens daar zonnepanelen hebben, inductie koken of elektrisch laden, waardoor de aangesloten huishoudens en kleine bedrijven op deze kabel te maken kunnen krijgen met langere wachttijden. Of bijvoorbeeld de locatie van een huis ten opzichte van het dichtstbijzijnde elektriciteitshuisje. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat mogelijk uw buurman de gewenste stroom kan ontvangen, omdat diegene zich dichter bij het elektriciteitshuisje bevindt of een kleinere aansluiting aanvraagt.
Kleine aanpassingen in de meterkast kunnen op dit moment vaak nog wel binnen enkele weken worden uitgevoerd. De doorlooptijd voor een verzwaring waarvoor door de aannemer aanvullende werkzaamheden buiten de meterkast worden uitgevoerd verschilt per regio. Dat komt doordat we in de ene regio meer mensen tot onze beschikking hebben dan in de andere regio. Benieuwd naar de gemiddelde doorlooptijd in uw regio voor verschillende typen werkzaamheden? Kijk dan hier.
Als de netbeheerder eerst het stroomnet in de buurt moet aanpassen omdat het stroomnet vol is, kan deze wachttijd op dit moment oplopen naar 2 jaar. Denk aan het plaatsen van nieuwe kabels, een elektriciteitshuisje of een verdeelstation in een buurt. De oplossing die nodig is om weer ruimte op het stroomnet te maken heeft daarbij ook invloed op de wachttijd. Als er bijvoorbeeld een nieuw elektriciteitshuisje bij moet komen, dan kost dat veel tijd omdat er grond nodig is en vergunningen nodig zijn om het nieuwe elektriciteitshuisje te kunnen plaatsen.
Dat hangt af van het soort werkzaamheden dat verricht moet worden. Kleine aanpassingen in de meterkast kunnen op dit moment vaak nog wel binnen enkele weken worden uitgevoerd. De wachttijd voor een verzwaring waarvoor door de aannemer aanvullende werkzaamheden buiten de meterkast worden uitgevoerd verschilt per regio, omdat we in de ene regio meer mensen tot onze beschikking hebben dan in de andere regio. Benieuwd naar de gemiddelde doorlooptijd in uw regio voor verschillende typen werkzaamheden? Kijk dan hier.
Als het nodig is om eerst nieuwe kabels aan te leggen of een nieuw stroomhuisje of verdeelstation in de buurt te plaatsen omdat het stroomnet vol is in uw wijk, kan deze wachttijd oplopen. Dat gaat ons aan het hart en we doen er alles aan om te zoeken naar oplossingen. De netbeheerders werken aan een online tool waarmee consumenten straks op hun eigen postcode inzicht krijgen of er problemen op het stroomnet bekend zijn. Deze tool wordt in het eerste kwartaal van 2025 gepubliceerd op liander.nl
Om huishoudens en kleine ondernemingen met een kleinverbruik-aansluiting zo goed mogelijk inzicht te geven in wat drukte op het stroomnet in de buurt mogelijk voor hen betekent, werken de regionale netbeheerders aan een online tool waarmee consumenten straks op hun eigen postcode inzicht krijgen of er problemen op het stroomnet bekend zijn en of er een kans is dat zij langer moeten wachten. Deze tool wordt in het eerste kwartaal van 2025 gepubliceerd.
Huishoudens en kleine bedrijven krijgen na het doen van een aanvraag op ma.nl specifiek bericht over de status van uw aanvraag.
Als de spanning op ons elektriciteitsnet goed is, werken elektrische apparaten normaal. Maar als de spanning afwijkt, ontstaan er spanningsproblemen. Meestal betekent dit dat de spanning te hoog of te laag is op ons energienet. Op zonnige dagen wordt er bijvoorbeeld veel stroom opgewekt, maar te weinig verbruikt. Hierdoor kan de spanning op ons elektriciteitsnet te hoog worden. U merkt dit doordat de omvormer van uw zonnepanelen zichzelf automatisch uitschakelt om veiligheidsredenen. Bent u benieuwd of er spanningsproblemen bij u bekend zijn? Kijk dan op onze website.