Voorkom afsluiting van stroom en gas

Zo voorkomt u afsluiting van stroom en gas
Sluit direct een contract af bij een energieleverancier:
- Bel of chat met een energieleverancier en leg uw situatie uit. Dit gaat vaak sneller.
- Laat uw contract sneller ingaan door af te zien van de wettelijke bedenktijd.
- Uw contract wordt door de energieleverancier automatisch aan ons gestuurd. U hoeft dus geen contact op te nemen met Liander.
Heeft u een energiecontract geregeld en is deze actief? Dan vervalt onze afsluitverplichting. We sluiten u dan dus niet meer af van stroom en/of gas.
Meer weten?
Als u uw aansluiting (tijdelijk) niet gebruikt, kunt u drie dingen doen:
- Sluit een contract af tegen 'leegstandstarief' bij de energieleverancier
Bijvoorbeeld omdat uw woning of bedrijfspand leeg staat in verband met de verkoop hiervan. Geef bij de energieleverancier aan dat u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt en dat u alleen de netwerkkosten wil betalen. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Zien wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening. - Verwijder de aansluiting als u deze helemaal niet meer gebruikt
Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Ga naar www.liander.nl/verwijderen voor meer informatie. - Sluit uw aansluiting tijdelijk af
De aansluiting halen wij dan niet weg. Bij stroom halen wij de spanning van de aansluiting. En bij gas halen we de druk eraf. U kunt dan geen stroom en/of gas meer gebruiken. Aan tijdelijk afsluiten zitten kosten verbonden. Bekijk de kosten voor het tijdelijk afsluiten in het tarievenoverzicht. Na 12 maanden moeten wij u weer aansluiten. Of u laat de aansluiting definitief verwijderen. U betaalt ook voor het opnieuw aansluiten of verwijderen. Tijdelijk afsluiten vraagt u aan via onze klantenservice.
In sommige gevallen kunt u een betalingsregeling treffen met uw energieleverancier. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.
- Bel of chat met uw energieleverancier, dit is vaak sneller dan mailen.
- Lees de informatie op ConsuWijzer.nl
Als u moeite heeft met het betalen van uw energierekening kan het zijn dat u schuldhulpverlening nodig heeft. Hiervoor kunt u zich melden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Geef hierbij aan dat het gaat om de kosten van uw energie en dat er sprake is van afsluiting.
Let op: Ook na aanmelding bij een schuldhulpverleningstraject of bij de Energiebank moet u uw energierekening betalen.
We snappen dat u graag zekerheid wilt. Controleer of uw energiecontract ingaat vóór de datum in de brief. Is dit het geval? Dan hoeft u niets te doen. Gaat het energiecontract in na de datum in de brief? Bel dan met uw energieleverancier om uw energiecontract eerder in te laten gaan. Dit doet u door af te zien van de wettelijke bedenktijd.
Alleen als u in de schuldhulpverlening zit of om medische redenen kunt u maximaal 2 weken uitstel van afsluiting krijgen.
Schuldhulpverlening of schuldsanering
Uw energieleverancier mag uw contract in principe niet stopzetten als u in de schuldhulpverlening zit of een betalingsregeling heeft lopen. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier. Staat u onder bewind of zit u in de schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan kunt u uitstel van afsluiting krijgen. Neem contact op met onze klantenservice om uitstel aan te vragen. Zorg dat u het telefoonnummer van uw bewindvoerder of schuldhulpverlener bij de hand heeft.
Medische redenen
Loopt u of een huisgenoot ernstige gezondheidsrisico’s op als u geen toegang tot energie heeft? Dan is uitstel van afsluiting mogelijk. U heeft hiervoor een verklaring nodig van een arts. Dit moet een andere arts zijn dan uw eigen arts. Vraag aan de arts om een verklaring te schrijven dat afsluiting heel schadelijk is voor uw gezondheid. Stuur deze verklaring zo snel mogelijk op via het contactformulier.
De doktersverklaring moet voldoen aan onderstaande eisen:
- Briefpapier van de arts/specialist en-/of stempel.
- Naam en adresgegevens van de arts of specialist (inclusief telefoonnummer).
- Uw naam en telefoonnummer.
- Uw adresgegevens.
- Omschrijving dat er medische noodzaak is.
- Handtekening van arts of specialist.
Wilt u weer stroom en/of gas gebruiken? Vraag dan een heraansluiting aan. De voorwaarden en kosten vindt u via www.liander.nl/aansluitingen/tijdelijk-afsluiten-of-heraansluiten
Let op! Was uw dossier overgedragen aan de deurwaarder? Dan kunt u de heraansluiting alleen aanvragen als u minimaal 35% van de rekening heeft betaald bij de deurwaarder.