Voorkom afsluiting van gas en stroom
Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Wij zijn wettelijk verplicht om u af te sluiten van energie wanneer de energieleverancier het contract heeft beëindigd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u een betalingsachterstand heeft. Of als u de betalingsregeling weigert.
Wij proberen altijd met u in contact te komen. Lukt dat niet? Dan moeten we u helaas afsluiten. U kunt dan geen gebruik meer maken van gas en stroom.
Zo voorkomt u afsluiting van gas en stroom
Sluit direct een contract af bij een energieleverancier:
- Bel of chat met een energieleverancier en leg uw situatie uit. Dit gaat vaak sneller.
- Laat uw contract sneller ingaan door af te zien van de wettelijke bedenktijd.
- Uw contract wordt door de energieleverancier automatisch aan ons gestuurd. U hoeft dus geen contact op te nemen met Liander.
Als er een contract is met een energieleverancier, vervalt onze afsluitverplichting en zult u niet worden afgesloten.
Meer weten? Kijk of uw vraag hier staat.
Als u uw aansluiting (tijdelijk) niet gebruikt, kunt u drie dingen doen:
- U kunt een contract tegen 'leegstandstarief' aangaan bij de energieleverancier. Bijvoorbeeld omdat uw woning of bedrijfspand leeg staat in verband met de verkoop hiervan. Geef bij de energieleverancier aan dat u de aansluiting tijdelijk niet gebruikt en dat u alleen de netwerkkosten wil betalen. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Zien wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening.
- U kunt uw aansluiting laten verwijderen als u de aansluitingen helemaal niet meer gebruikt. Dit vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Aan het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting zijn kosten verbonden.
Lees meer over het verwijderen van uw aansluiting op onze website. - U kunt uw aansluiting tijdelijk afsluiten. De aansluiting halen wij niet weg, alleen de druk wordt eraf gehaald. Bij stroom halen wij de spanning eraf. U kunt dan geen gas en/of stroom meer gebruiken. Tijdelijk afsluiten kost geld.
Lees meer over het tijdelijk verwijderen van uw aansluiting op onze website.
Deze brief betekent dat we de energieaansluiting in uw huis gaan afsluiten. Omdat er bij ons geen energiecontract met een energieleverancier bekend is. Of dat er een betaalachterstand is.
Neem contact op met uw energieleverancier om te controleren of uw contract in orde is. Als u een geldig contract heeft afgesloten met een energieleverancier krijgen wij deze informatie door via de energieleverancier, u hoeft hiervoor niets te doen.
Alleen als u in de schuldhulpverlening zit of om medische redenen kunt u maximaal 2 weken uitstel van afsluiting krijgen.
Schuldhulpverlening of schuldsanering
Uw energieleverancier mag uw contract in principe niet stopzetten als u in de schuldhulpverlening zit of een betalingsregeling heeft lopen. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier. Staat u onder bewind of zit u in de schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan kunt u uitstel van afsluiting krijgen. Neem contact op met onze klantenservice om uitstel aan te vragen. Zorg dat u het telefoonnummer van uw bewindvoerder of schuldhulpverlener bij de hand heeft.
Medische redenen
Loopt u of een huisgenoot loopt ernstige gezondheidsrisico’s op als u geen toegang tot energie heeft? U heeft hiervoor een verklaring nodig van een arts. Dit moet een andere arts zijn dan uw eigen arts. Vraag aan de arts om een verklaring te schrijven dat afsluiting heel schadelijk is voor uw gezondheid. Stuur deze verklaring zo snel mogelijk op naar Liander.
Kunt u niet zonder stroom of gas, omdat u bijvoorbeeld afhankelijk bent van een beademingsapparaat? Dan krijgt u uitstel van afsluiting. Uitstel vraagt u aan door uw doktersverklaring op te sturen via ons webformulier. Een medewerker van onze klantenservice neemt vervolgens contact met u op.
De doktersverklaring moet voldoen aan onderstaande eisen:
- Briefpapier van de arts/specialist en-/of stempel.
- Naam en adresgegevens van de arts of specialist (inclusief telefoonnummer).
- Uw naam en telefoonnummer.
- Uw adresgegevens.
- Omschrijving dat er medische noodzaak is.
- Handtekening van arts of specialist.
Als er een contract is met een energieleverancier vervalt onze afsluitverplichting en zult u niet worden afgesloten.
Daarnaast sluiten we mensen in de volgende bijzondere situaties ook niet af van energie:
- U bent met uw energieleverancier in contact over een betalingsregeling, uw energieleverancier mag tijdens dit proces het contract niet beëindigen.
- U bent aangemeld bij een schuldhulpverlener.
- U of een huisgenoot loopt ernstige gezondheidsrisico's als u geen toegang tot energie heeft. U heeft hiervoor een verklaring nodig van een arts. Dit moet een andere arts zijn dan uw eigen arts. Vraag aan de arts om een verklaring te schrijven dat afsluiting heel schadelijk is voor uw gezondheid. Stuur deze verklaring zo snel mogelijk op naar uw energieleverancier.
- Bel direct met een energieleverancier.
- Meld u zo snel mogelijk aan voor een energiecontract.
- Via de energieleverancier krijgen we door dat er een contract is.
- Zodra u weer een contract heeft kan de heraansluiting aangevraagd worden.
Heeft u vragen over uw energiecontract of de aanmelding ervan? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
Heeft u vragen over de brief die u van ons heeft ontvangen? Klopt er iets niet zoals het adres of de meternummers? Of zit u in de schuldhulpverlening / schuldsanering en wordt u afgesloten? Houd in dat geval de naam en het telefoonnummer van uw bewindvoerder bij de hand.