Gasstoring aantal buurten Apeldoorn opgelost
Er was een gasstoring in een aantal buurten in Apeldoorn. Bewoners en bedrijven konden hun huis of pand niet verwarmen, niet warm douchen en niet op gas koken. Dat is erg vervelend. De gasstoring is straat voor straat opgelost. De laatste straat heeft maandagavond 12 november weer gas gekregen.
De oorzaak van de storing is een breuk in een waterleiding vlakbij wooncomplex De Symfonie aan de Elisabethshof in Apeldoorn. Hierdoor is water in de gasleidingen gekomen. Onze monteurs werken hard om de gasstoring op te lossen. Ze onderzoeken waar het water in de gasleidingen is gelopen en maken de leidingen daarna schoon. We weten dat dit helaas enkele dagen duurt. Bewoners in de getroffen gebieden hebben een brief van Liander ontvangen.
Op deze pagina leest u informatie over wat u kunt doen als u geen gas heeft, hoe we de gasleidingen herstellen en geven we updates over de situatie.
De gemeente Apeldoorn geeft via hun website ook informatie over wat u kunt doen in deze situatie.
Bekijk de berichtgeving van de gemeente hier.
Volg hier de laatste updates over de storing
Update 12 november 21.45u: De schoonmaakwerkzaamheden aan de Oude Beekbergerweg zijn afgerond. Hiermee is de gasstoring in Apeldoorn opgelost. Alle huishoudens zijn weer aangesloten op het gasnet. De komende dagen zijn er nog wel monteurs van Liander aan het werk in de wijk. Zij doen extra controles en ronden de werkzaamheden af.
In de afgelopen dagen hebben wij straat voor straat iedereen weer kunnen aansluiten op het gasnet. Sommige straten hebben hierdoor meerdere dagen zonder gas en daarmee warm water en verwarming gezeten. Onze monteurs hebben er alles aan gedaan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Wij willen graag alle getroffen bewoners in de wijk bedanken voor het begrip, de samenwerking en de goede omgang met onze monteurs. Hierdoor konden zij hun werk goed, snel en veilig uitvoeren.
Huishoudens die langere tijd getroffen zijn door de gasstoring krijgen hiervoor een vergoeding. U krijgt hiervoor binnen 12 weken een brief van ons. U hoeft hier zelf geen actie voor te ondernemen. Meer informatie over vergoedingen vindt u hier.
Update 12 november 15.45u: De werkzaamheden op de Oude Beekbergerweg lopen uit. Onze monteurs werken vanavond hard door om iedereen zo snel mogelijk van gas te voorzien.
Update 12 november 11.00u: Vandaag hebben de bewoners van de Oude Beekbergerweg nog last van een gasonderbreking. De hoofdgasleiding wordt schoon gemaakt voor een duurzaam herstel van het gasnet in de wijk. Door deze werkzaamheden is er geen gas op een gedeelte van de Oude Beekbergerweg. Na meerdere dagen zonder gas begrijpen we dat dit erg vervelend is. We verwachten dat de werkzaamheden om 16.00 uur klaar zijn en de gasvoorziening hersteld is.
De gasvoorziening is de rest van de wijk is hersteld. Om weer gas te hebben zijn monteurs persoonlijk aan de deur geweest. Heeft u nog geen gas? U heeft een brief gekregen over wat u kunt doen om de gasvoorziening zelf te herstellen. Dit leest u ook in de veel gestelde vragen onderaan deze pagina.
Update 11 november 18:00u: Vanmiddag is de gasvoorziening bij alle woningen in Apeldoorn weer hersteld. Hiervoor zijn de monteurs persoonlijk aan de deur geweest. Was u niet aanwezig? Dan krijgt u van ons een brief waarin staat wat u kunt doen. Of lees in de veelgestelde vragen onderaan deze pagina wat u zelf kunt doen om de gasvoorziening in huis te herstellen.
Morgen vinden er nog werkzaamheden plaats op de Oude Beekbergerweg. Hier moet de hoofdgasleiding schoongemaakt worden met een rioolzuiger. Zo’n 61 woningen in deze straat hebben tussen 08.00 en 16.00u enige tijd geen gas. Dit is nodig voor een duurzaam herstel van het gasnet. Alle bewoners worden hierover geïnformeerd. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond worden de aansluitingen gecontroleerd en de gasvoorziening hersteld. We begrijpen dat dit een vervelende situatie is en waarderen uw geduld enorm.
Heeft u vragen over de werkzaamheden of het herstel van de gasaansluiting in uw woning neem dan telefonisch contact op met Liander Klant & Control via: 088 542 63 23.
Update 11 november 11:30 uur: Onze monteurs zijn vanmorgen om 07.30 uur weer gestart met de werkzaamheden. Ook vandaag werken zij hard om alle woningen terug aan te sluiten op het gasnet. Zij zijn aan de slag op de Oud Beekbergerweg, de 1e Wormerweg en de Waalstraat. Onze monteurs halen het water uit de leidingen en sluiten daarna huis voor huis aan.
Woont u in het gebied? We begrijpen dat dit een vervelende situatie voor u is als u al een aantal dagen geen gas heeft. We proberen alle bewoners in de wijk zo goed mogelijk te informeren. Onze monteurs zijn bij de meeste woningen persoonlijk aan de deur geweest. Bent u niet aanwezig? Dan krijgt u een brief waarin we u informeren over de situatie.
Afgelopen weekend konden bewoners van het getroffen gebied terecht bij het speciale informatiepunt van de gemeente. Deze locatie is vanaf vandaag gesloten. Heeft u vragen over de werkzaamheden of het herstel van de gasaansluiting in uw woning neem dan telefonisch contact op met Liander Klant & Control via: 088 542 63 23. Voor overige vragen kunt u ook contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 055.
Vandaag werken onze monteurs tot ongeveer 17.00u. Vanwege de veiligheid kunnen zij hun werkzaamheden niet in het donker uitvoeren.
Update 10 november 18:45 uur: De monteurs hebben vandaag gewerkt aan het herstel van het gasnet. Het merendeel van de woningen hebben we aangesloten op het gas. Onze monteurs komen hiervoor persoonlijk aan de deur. Bent u niet aanwezig? Dan krijgt u van ons een brief waarin staat wat u kunt doen. Op de Oude Beekbergerweg zijn er nog woningen waar de gasvoorziening nog niet is hersteld. Met een aantal mensen hebben we al contact gehad. Hebben we met u nog geen contact gehad? Neem dan telefonisch contact op met Liander Klant & Control via: 088 542 63 23.
Helaas is er een nieuw gedeelte geraakt met een gasstoring. Het gaat om 16 woningen: een gedeelte van de 1e Wormenseweg + een gedeelte van de Waalstraat. Zij hebben vanaf 18.00 uur geen gastoevoer. Het water is hier toch verder het gebied ingegaan. Monteurs gaan daar persoonlijk langs voor meer uitleg. Zij kunnen de werkzaamheden morgenochtend weer hervatten omdat dit vanwege de veiligheid niet in het donker kan. Bent u niet thuis, dan laat de monteur een brief achter.
We vragen nog iets langer om uw geduld en begrip en begrijpen dat deze situatie erg vervelend is.
Update 10 november 11:00 uur: Onze monteurs zijn vanmorgen gestart vanaf 07.30 uur. Ze zijn op dit moment aan de slag in de IJsselstraat. Onze monteurs halen het water uit de leidingen en sluiten daarna huis voor huis aan. Omdat het gastechnisch werk is, kunnen de monteurs uit veiligheidsoogpunt niet in het donker werken en daardoor stoppen ze met het invallen van de avond, rond 17.00 uur.
Woont u in dit gebied? We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft als u in het gebied woont en al verschillende dagen geen gas heeft. We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. U kunt vandaag (tot 19.00 uur) ook nog terecht bij het informatiepunt van de gemeente Apeldoorn. Locatie: Sainte Marie, Arnhemseweg 279, 7333 NC Apeldoorn.
Update 9 november 18:00 uur: Er is vandaag weer keihard gewerkt door onze monteurs. We hebben bijna 270 huizen weer op het gas aangesloten, goed nieuws! Bij deze huizen komen de monteurs langs ter controle. Wilt u weten wat u moet doen als de monteur langs is geweest? Dat leest u in de vragen hieronder aan de pagina.
We stoppen vandaag eerder met de werkzaamheden, omdat we nu gastechnische werkzaamheden moeten uitvoeren die in het donker niet mogelijk zijn vanwege de veiligheid. Gisteravond konden we langer doorwerken doordat het water wel veilig uit de leidingen gepompt kon worden. Morgenochtend hervatten we de werkzaamheden.
We willen graag alle monteurs bedanken voor het harde werk en de bewoners voor het begrip.
Update 9 november 11:00 uur: Goed nieuws! De bewoners van wooncomplex De Symfonie hebben weer gas. Onze monteurs blijven hard door werken om ook de rest van de buurt zo snel mogelijk weer aan te kunnen sluiten. We verwachten dat we de werkzaamheden in de wijk uiterlijk maandag afronden, waarbij de huizen tussentijds geleidelijk worden aangesloten op het gas.
Woont u in dit gebied en heeft u vragen? Dan kunt u ook terecht bij het informatiepunt van de gemeente Apeldoorn. U kunt hier op zaterdag 9 en zondag 10 november terecht van 09.00 uur tot 19.00 uur. Locatie: Sainte Marie, Arnhemseweg 279, 7333 NC Apeldoorn.
We onderzoeken nog steeds hoe ver het water in de gasleiding is gelopen. Woont u buiten het gebied en heeft u geen gas? Laat het ons dan weten via 0800-9009.
Update 9 november 09:00 uur: Onze monteurs hebben vanmorgen vroeg de werkzaamheden weer hervat.
Update 8 november 21:00 uur: We zijn blij dat we vanavond 25 huizen aan de straat Hofveld weer hebben aangesloten op het gas. Na controle bleek dat er in sommige leidingen naar deze huizen toe nog water zit. Deze leidingen worden nog schoongemaakt. Ook waren enkele bewoners niet thuis. We controleren hun leidingen morgen. Daarvoor komen onze monteurs aan de deur. Zij kunnen zich altijd legitimeren. Bekijk hier hoe u een monteur van Liander herkent. En doe alleen open als u de situatie vertrouwt.
Wij begrijpen dat het vervelend is als uw huis nog geen gas heeft. Wij waarderen uw geduld enorm. Het is fijn om te zien dat buurtbewoners elkaar steunen en helpen.
Update 8 november 18:00 uur: Onze monteurs werken vandaag tot 22 uur. En gaan dan morgenochtend weer verder. In overleg met wooncomplex De Symfonie is besloten dat zij vanaf morgen weer worden aangesloten op het gas.
Update 8 november 15:45 uur: Onze monteurs zijn gestart met het schoonmaken van de eerste hoofdleidingen. Naar verwachting heeft wooncomplex De Symfonie vanavond weer gas.
Het schoonmaken van de gasleidingen is een grote klus. Dit gaat straat voor straat en duurt nog enkele dagen. Om de aansluitleiding te controleren komen onze monteurs aan de deur. Zij kunnen zich altijd identificeren. Doe alleen open als u zeker weet dat het veilig is. Bekijk hier hoe u onze monteurs herkent.
Update 8 november 11:00 uur: We onderzoeken nog steeds hoe ver het water in de gasleiding is gelopen. Woont u buiten het gebied en heeft u geen gas? Laat het ons dan weten via 0800-9009. We zorgen er daarnaast voor dat het stroomnet zwaarder belast kan worden. Daardoor kan het zijn dat u vanmiddag een paar minuten geen stroom heeft.
Update 7 november 21:00 uur: Het aantal huishoudens dat is getroffen door de gasstoring is nu bijna 500. We zijn nog bezig met het onderzoek, waardoor het aantal nog een beetje kan wijzigen. De gasstoring wordt veroorzaakt door water in de gasleiding. We onderzoeken nu eerst tot hoe ver het water in de gasleiding is gelopen. Daarna kunnen de leidingen worden schoongemaakt. Naar verwachting neemt het onderzoek en schoonmaakwerk enige dagen in beslag. Tot die tijd zal een groot deel van de woningen in het getroffen gebied geen gas hebben.
Meer weten?
Gasmonteurs van Liander zijn op locatie en werken hard aan de oplossing. Zij onderzoeken daarnaast hoe ver het water in de gasleidingen is gelopen. Naar verwachting duurt het onderzoek en schoonmaakwerk enige dagen. We verwachten dat we de werkzaamheden in de wijk uiterlijk maandag afronden, waarbij de huizen tussentijds geleidelijk worden aangesloten op het gas. We begrijpen dat dit een vervelende situatie is en doen ons best om het zo snel mogelijk op te lossen.
Wat vervelend dat u geen gas heeft. Dat betekent dat u niet op gas kunt koken en uw huis niet kunt verwarmen.
Uzelf warm houden
U kunt uw huis verwarmen met een elektrische kachel of airco. Sluit ramen en deuren en gebruik dikke gordijnen om de warmte binnen te houden. Draag meerdere lagen kleding en maak gebruik van dekens. Schakel een elektrisch kacheltje altijd uit als u de ruimte verlaat. Gebruik geen heaters met een gasfles binnenshuis, want dat is gevaarlijk!
Koken
Om te koken kunt u gebruik maken van een elektrische kookplaat, magnetron, airfryer, frituurpan of oven. Heeft u een campingfornuis? Gebruik dit dan alleen in goed geventileerde ruimtes. In deze situatie is het belangrijk om extra om te kijken naar uw buren en elkaar te helpen indien nodig.
De huishoudens die getroffen zijn door de gasstoring bevinden zich in een aantal buurten in Apeldoorn Zuid.
Heeft u vragen naar aanleiding van de gasstoring? Dan kunt u contact opnemen met Liander Klant & Control via 088 542 63 23.
Woont u in dit gebied en heeft u vragen? Op maandag 11 november is het informatiepunt van de gemeente Apeldoorn aan de Arnhemseweg 279 gesloten. U kunt dan telefonisch contact opnemen met de gemeente via 14 055. De gemeente is bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur.
Als u langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten tijdens een storing, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak. U ontvangt binnen 12 weken een brief van ons. Hierin staat dat u recht heeft op een compensatievergoeding en de hoogte van het bedrag. Uiterlijk 2 weken na de brief maken we het bedrag aan u over. Het bedrag wordt automatisch overgemaakt. U hoeft hiervoor geen actie te ondernemen.
Voor bedrijven met een grootverbruikaansluiting gelden andere compensatievoorwaarden, afhankelijk van de grote van de aansluiting die soms al in werking treden vanaf een storingsduur van 1 uur.
Ruikt u een gaslucht? Neem direct contact op met onze storingsdienst via 0800-9009.
Door de gasstoring gebruiken meer woningen elektrische apparaten op hetzelfde moment. Denk aan elektrische kacheltjes, elektrische dekens en airco's. Dat betekent dat het stroomnet extra belast wordt. Als het stroomnet te veel belast wordt, neemt de kans op storingen toe.
Iedereen warmte in huis? Gebruik maximaal 1 kachel of airco. We willen graag dat elk huis een warmere plek kan hebben. Gebruik daarom maar één elektrische kachel van maximaal 2kW per huishouden. Gebruiken bewoners meerdere kacheltjes of kachels met meer vermogen op hetzelfde moment? Dan neemt de kans op storingen toe.
We begrijpen dat één kachel niet voldoende is voor een warm huis. We vinden dat heel vervelend voor u. Gebruik de kachel in de ruimte waar u bent. Om extra warm te worden kunt u extra kleding (in laagjes) aantrekken en dekens gebruiken.
Het kan zijn dat een monteur van Liander of van een aannemer die voor Liander werkt bij u langskomt. De monteur kan en zal zich altijd legitimeren. Doe alleen open als u de situatie vertrouwt.
Door de storing is de gastoevoer enige tijd onderbroken geweest. Het kan zijn dat er hierdoor lucht in de leidingen is gekomen. Het is belangrijk dat u de leidingen in uw woning eerst ontlucht. U bent zelf verantwoordelijk voor uw installatie. Komt u er niet uit? Raadpleeg dan een installateur.
Voor het ontluchten van de leidingen volgt u onderstaande stappen:
- Sluit de toestelkranen van al uw apparaten die gebruik maken van gas (ketel, boiler, gasfornuis, gaskachel).
- Open de hoofdkraan bij uw gasmeter. De hoofdkraan bevindt zich meestal in de meterkast vlak bij de gasmeter.
- Wacht 30 minuten. Na het openen van de hoofdkraan wordt binnen 30 minuten de leiding weer toegankelijk voor gas. Dit is een automatisch proces. Het is belangrijk dat u echt 30 minuten wacht.
- Open nu de kraan van één van uw toestellen. Het liefst uw gasfornuis. Heeft u geen gasfornuis? Ga dan verder met het ontluchten van uw apparaten.
- U kunt nu één voor één uw andere toestellen ontluchten.
Hoe ontlucht ik een apparaat zonder waakvlam, bijvoorbeeld een cv-ketel?
- Steek de stekker in het stopcontact
- Open de toestelkraan
- Druk op de resetknop. Nu start de cv-ketel automatisch het reset-programma.
Start de cv-ketel niet op? Druk dan nogmaals op de resetknop. Het kan voorkomen dat de cv-ketel een aantal keer het resetprogramma moet doorlopen om alle lucht uit de leiding te krijgen. Het kan ook voorkomen dat de ketel eerst opstart en kort daarna in storing valt. Ook dan moet u de resetknop indrukken zodat de lucht uit de leiding wordt verdreven.
Hoe ontlucht ik een apparaat met waakvlam, bijvoorbeeld een geiser of een gaskachel?
Steek de waakvlam aan tot deze constant blijft branden. Wacht enkele minuten. U weet dan zeker dat er geen lucht meer in de leiding zit. Blijf bij uw toestel tot de vlam constant brandt.
Voor overige toestellen: raadpleeg de handleiding van uw toestel.
Let op: het is belangrijk dat u alle toestellen die gebruik maken van gas apart ontlucht.
Ruikt u een gaslucht? Belt u ons dan direct op het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Het Nationaal Storingsnummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.
We willen natuurlijk dat iedereen zo snel mogelijk weer gebruik kan maken van gas. Het verwijderen van water uit de gasleiding is alleen een grote klus. We werken hierbij straat voor straat en van de ene kant van de straat naar de andere kant van de straat. We starten bij wooncomplex De Symfonie. Welke stappen zet Liander om de gasleidingen schoon te maken?
- Onderzoek
Eerst onderzoeken de monteurs hoe ver het water de gasleiding in is gelopen. Zo weten we welke gasleidingen we schoon moeten maken. - Afsluiten van de hoofdleiding
We graven een gat om de hoofdleiding open te maken en af te sluiten. Zo kan het water niet verder de leiding in lopen. - Afsluiten van de aansluitleiding
Ook de leidingen die naar de woningen lopen sluiten we af. Daarvoor graven we een gat. - Schoonmaken hoofdleiding
Daarna kunnen we starten met het schoonmaken van de leiding. Daarvoor halen we een stukje buis uit de leiding. Het water en de modder zuigen we uit de hoofdleiding. Met een camera controleren we of de leiding goed schoon is. - Repareren van de gasleiding
We maken de hoofdleiding weer dicht. Zo kan het gas straks weer veilig stromen. Na de reparatie zetten de monteurs weer gasdruk op de hoofdleiding. - Controleren of het gas weer stroomt
Daarna kunnen we controleren of het gas weer stroomt. Als dit niet het geval is moeten we de aansluitleiding ook nog schoonmaken.
(Klik op de afbeelding voor een duidelijke weergave)