Storing aan de straatverlichting
Brandt de straatverlichting niet? Meld het bij uw gemeente. Dat kan vaak makkelijk via de website, een app of telefonisch. Goedwerkende straatverlichting is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeenten en Liander.
Een specialist van de gemeente bekijkt meestal de situatie ter plaatse. Is een lamp stuk? Dan lost de gemeente de storing zelf op. Zit de storing in de elektriciteitskabels die de lantaarns van stroom voorzien? Dan wordt Liander ingeschakeld.
Handige gegevens bij het melden van een storing aan de straatverlichting:
- de straatnaam (en eventueel het dichtstbijzijnde huisnummer);
- het nummer van de lantaarnpaal (op de paal zit vaak een sticker met het lichtmastnummer).
Zo snel mogelijk oplossen
Als de straatverlichting niet werkt, kan dat best onveilig voelen. Daarom willen we de storing zo snel mogelijk oplossen. In veel gevallen zit de oorzaak in de kabel. Dan is de storing niet direct te verhelpen. Om onze monteurs veilig te laten werken, is het soms nodig de stroom van de kabel af te halen. Omwonenden worden hier altijd eerst over geïnformeerd, omdat zij dan ook even geen stroom hebben. Om de grond open te mogen maken, is vaak toestemming of een vergunning nodig. In de tussentijd bereiden we ons voor. Zodat, als we toestemming hebben om aan de slag te kunnen, de storing snel verholpen is.
Als de straatverlichting niet (goed) werkt, geeft u dat door aan uw gemeente. Dat kan via de gemeentelijke website, een app of telefonisch. Het helpt wanneer u de exacte locatie en/of het nummer van de lantaarnpaal doorgeeft. Dit is het zogenaamde lichtmastnummer die meestal op een opvallende sticker op de lantaarnpaal staat.
Wat doet de gemeente met mijn melding?
Een specialist van de gemeente bekijkt meestal de situatie ter plaatse.
- Is er bijvoorbeeld een lamp stuk of een storing aan de lantaarnpaal? Dan lost de gemeente of de aannemer van de gemeente de storing op.
- Is de storing te wijten aan de elektriciteitskabels die de straatlantaarns van stroom voorziet? Dan wordt Liander ingeschakeld.
Vraag uw gemeente voor informatie over het verloop van de storing.
Voor de graafwerkzaamheden is vaak een vergunning en/of afstemming nodig. In korte tijd hebben we met veel partijen contact. Zoals de gemeente en de provincie. Zodra we toestemming hebben om aan de slag te gaan is de storing snel verholpen.
Waarom heb ik tijdens de werkzaamheden geen stroom?
Het net met openbare verlichting is vaak gekoppeld aan het elektriciteitsnet waar u als consument ook gebruik van maakt. Om onze monteurs veilig te laten werken, is het soms nodig de stroom van de kabel af te halen. U heeft dan ook even geen stroom. We informeren omwonenden hier altijd eerst over!
We snappen heel goed dat het vervelend is wanneer de straatverlichting het niet doet. In veel gevallen ligt de oorzaak in een probleem met de ondergrondse kabels, waardoor de storing niet meteen te verhelpen is. Voor de veiligheid van onze monteurs is het soms nodig om de stroom tijdelijk van de kabel af te halen. Dit kan invloed hebben op omwonenden, omdat ook zij dan even zonder stroom zitten. Uiteraard informeren we omwonenden hier altijd eerst over.
Daarnaast is vaak toestemming of een vergunning nodig om de grond te openen. Terwijl we op deze toestemming wachten, treffen we al voorbereidingen. Zo kunnen we, zodra de vergunning binnen is, de storing snel verhelpen.
Liander ontvangt niet alleen meldingen van defecte straatverlichting, maar ook van huizen zonder stroom. Huizen en bedrijven zonder stroom hebben altijd voorrang, omdat dit direct impact heeft op het dagelijks leven. Daarna worden de problemen met de straatverlichting aangepakt. Om het werk uit te voeren, hebben we monteurs nodig. Helaas hebben we meer werk dan monteurs beschikbaar, wat betekent dat we continu keuzes moeten maken in waar we onze monteurs inzetten.