Storing aan de straatverlichting

Brandt de straatverlichting niet? Meld het bij uw gemeente. Dat kan vaak makkelijk via de website, een app of telefonisch. Goedwerkende straatverlichting is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeenten en Liander.

Een specialist van de gemeente bekijkt meestal de situatie ter plaatse. Is een lamp stuk? Dan lost de gemeente de storing zelf op. Zit de storing in de elektriciteitskabels die de lantaarns van stroom voorzien? Dan wordt Liander ingeschakeld.

Handige gegevens bij het melden van een storing aan de straatverlichting:

  • de straatnaam (en eventueel het dichtstbijzijnde huisnummer);
  • het nummer van de lantaarnpaal (op de paal zit vaak een sticker met het lichtmastnummer).

Zo snel mogelijk oplossen

Als de straatverlichting niet werkt, kan dat best onveilig voelen. Daarom willen we de storing zo snel mogelijk oplossen. In veel gevallen zit de oorzaak in de kabel. Dan is de storing niet direct te verhelpen. Om onze monteurs veilig te laten werken, is het soms nodig de stroom van de kabel af te halen. Omwonenden worden hier altijd eerst over geïnformeerd, omdat zij dan ook even geen stroom hebben. Om de grond open te mogen maken, is vaak toestemming of een vergunning nodig. In de tussentijd bereiden we ons voor. Zodat, als we toestemming hebben om aan de slag te kunnen, de storing snel verholpen is.