Voorkom een kapotte hoofdzekering
De hoofdzekering in uw meterkast zorgt ervoor dat de stroom wordt uitgeschakeld bij kortsluiting of overbelasting. Dit is een belangrijke veiligheidsmaatregel. De hoofdzekering is eigendom van Liander en kan alleen door onze monteurs worden vervangen. Heeft u geen stroom? Dan kan het zijn dat uw hoofdzekering is doorgebrand.
Oorzaak kapotte hoofdzekering
Een doorgebrande hoofdzekering wordt meestal veroorzaakt door:
- Overbelasting: Er zijn te veel apparaten met een hoog energieverbruik tegelijk ingeschakeld, terwijl uw aansluitwaarde te laag is.
- Kortsluiting: Een defect apparaat of een probleem in uw elektrische installatie kan kortsluiting veroorzaken.
Wanneer de hoofdzekering doorbrandt, is dat een signaal dat er iets mis is. Om herhaling te voorkomen, is het belangrijk om maatregelen te nemen.
Hoe voorkomt u een kapotte hoofdzekering?
Wilt u voorkomen dat uw hoofdzekering opnieuw doorbrandt? Volg dan deze adviezen:
Gebruik minder energie tegelijk
- Zet apparaten zoals wasmachines, drogers en vaatwassers niet tegelijkertijd aan.
- Kies voor energiezuinige apparaten met een lager stroomverbruik.
Verdeel de stroom over verschillende fasen
- Heeft u een 3-fasenaansluiting? Zorg ervoor dat de belasting beter wordt verdeeld over de fasen.
- Doe dit niet zelf! Laat dit altijd controleren en aanpassen door een erkend installateur. Liander voert deze werkzaamheden niet uit.
Controleer uw maximale aansluitwaarde
- Wilt u weten hoeveel vermogen uw aansluiting aankan? Gebruik onze keuzehulp op de website om inzicht te krijgen in uw situatie.
Laat uw aansluiting verzwaren
- Als uw huidige aansluiting niet voldoende is, kunt u een verzwaring aanvragen via onze website.
- Op de pagina met tarieven vindt u de bijbehorende kosten.
- Let op: Uw groepenkast moet geschikt zijn voor een zwaardere aansluiting. Vraag een erkend installateur om advies en aanpassingen.
Waarom is het voorkomen van een kapotte hoofdzekering belangrijk?
- Kosten besparen: Het vervangen van de hoofdzekering brengt kosten met zich mee. Bekijk de tarieven.
- Gedeeltelijk geen stroom totdat de storing is verholpen: Zolang de hoofdzekering niet is vervangen, heeft u (gedeeltelijk) geen stroom totdat de storing is verholpen. Onze monteur moet langskomen om dit te herstellen.
Wilt u herhaling voorkomen? Onderneem dan nu actie en zorg ervoor dat uw aansluiting en stroomgebruik in balans zijn. Zo voorkomt u ongemak en extra kosten.
Meer weten?
Weet u niet zeker welke capaciteit de aansluiting in uw woning heeft? U kunt dit op de volgende manieren te weten komen:
•Binnen de Mijn Liander-omgeving kunt u zien welke aansluitingen en meters u in uw meterkast heeft. U kunt inloggen op Mijn Liander door een account aan te maken. U kunt ook zonder account inloggen. Vul dan uw adresgegevens en de laatste 6 cijfers van uw meternummer in.
•Gebruik de Keuzehulp van Liander om meer inzicht te krijgen of uw aansluiting passend is bij uw situatie.
•Welke aansluiting u in uw meterkast heeft, kunt u meestal zien op de stroommeter in uw meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-fase aansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasen aansluiting. U vindt het ook terug op de jaarrekening van uw energieleverancier. Een 1-fase aansluiting wordt aangeduid als 1x25A of 1x30A, een 3-fasen aansluiting als 3x25A of 3x35A.
•Een elektrische kachel kan al 2500 watt verbruiken, een laadpaal tot wel 22.000 watt. Controleer daarom het verbruik van uw apparatuur voordat u deze samen aanzet. Deze informatie is vaak terug te vinden op de apparatuur zelf.
Een doorgebrande hoofdzekering wordt meestal veroorzaakt door:
•Overbelasting: Er zijn te veel apparaten met een hoog energieverbruik tegelijk ingeschakeld, terwijl uw aansluitwaarde te laag is.
•Kortsluiting: Een defect apparaat of een probleem in uw elektrische installatie kan kortsluiting veroorzaken
Om herhaling te voorkomen is actie nodig.
Let er bij het kiezen van een installateur op dat:
•De installateur is aangesloten bij een branchevereniging, zoals Techniek Nederland of InstallQ.
•De installateur een EVC erkenning heeft. Aan deze Erkenning van Verworven Competenties kunt u zien welke kennis, inzichten en ervaring iemand heeft.
•De expertise van de installateur aansluit bij uw situatie. Er zijn installateurs voor een aansluiting op laagspanning (NEN3140), dat zijn AC4 aansluitingen en middenspanning (NEN3840) zijn AC5 aansluitingen.
U kunt een installateur vinden via: De Echte Installateur
Het apparaat dat de storing veroorzaakt is onderdeel van uw eigen installatie. Liander mag u hierbij niet helpen. U kunt zelf de volgende actie ondernemen om de storing op te zoeken: U spoort het apparaat op door alle stekkers van de apparaten in die groep uit het stopcontact te halen. Vervolgens steekt u één voor één de stekkers weer in het stopcontact. De stekker waarbij de aardlekschakelaar of zekering eruit springt, is de veroorzaker van de storing.