Geen gas of stroom?
Storing oplossen of melden
1
Wat voor storing heeft u?
0
Wat is er aan de hand?
0
Staan alle schakelaars in uw meterkast omhoog?
0
Zet alle schakelaars één kant op. Heeft u weer stroom? Druk de schakelaar stevig door in de juiste richting. Dit kunt u veilig doen.
U heeft geen gas
Stap 1. Draai de hoofdkraan open als deze dicht is
De hoofdgaskraan zit bij de gasmeter in de meterkast. Het kan een gele knop, een hendel of een draaiwiel zijn.
Stap 2. Draai van alle apparaten die gas gebruiken de toevoerkranen dicht
Denk aan uw verwarming, een gaskachel en uw gasfornuis.
Stap 3. Wacht 30 minuten. Gebruik geen gas!
De druk in de leidingen neemt nu weer toe waardoor de beveiligingsklep opengaat.
Stap 4. Draai nu eerst de toevoerkraan van uw gasfornuis open en zet het vuur aan
Is de vlam constant? Zet dan nu het gasfornuis weer uit. Draai vervolgens de toevoerkraan van alle apparaten open. De storing is verholpen. Als u toch nog geen gas heeft, ga dan naar stap 5.
Stap 5. Bel het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009
U krijgt een medewerker van Liander aan de telefoon. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.
Gaslucht melden: Doorloop de volgende 4 stappen
1. Open alle ramen en deuren. Breng alle aanwezigen in veiligheid.
2. Draai de hoofdgaskraan dicht
De hoofdgaskraan zit bij de gasmeter in de meterkast. Het kan een gele knop, een hendel of draaiwiel zijn.
3. Gebruik geen vuur en rook niet. Zet ook geen elektrische apparaten aan.
4. Bel het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009
U krijgt een medewerker van Liander aan de telefoon. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.
Neem contact met ons op
U kunt ons bereiken via WhatsApp op 06 52 797 989.
Of bel naar 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24/7 bereikbaar.
Een apparaat maakt kortsluiting
Liander kan en mag deze storing niet verhelpen, omdat het probleem voorbij de elektriciteitsmeter zit. U kunt het wel zelf proberen op te lossen. Dit doet u door:
- Alle stekkers van de apparaten uit het stopcontact te halen.
- Eén voor één de stekkers weer in het stopcontact te doen.
- Telkens te kijken of de storing terugkomt.
Als de storing terugkomt wanneer u een bepaalde stekker in het stopcontact doet, dan is dat apparaat mogelijk defect en maakt het kortsluiting.
Helpt deze methode niet, neem dan contact op met een erkende elektricien.
U heeft weer stroom
Op de hoogte zijn van storingen in uw buurt? Dat kan! Meld u aan voor gratis SMS-updates op het moment dat er storing is in uw buurt.
Neem contact met ons op
U kunt ons bereiken via WhatsApp op 06 52 797 989.
Of bel naar 0800-9009. Dit nummer is gratis en 24/7 bereikbaar.
Veelgestelde vragen over storingen
Soms kunt u de storing zelf oplossen en soms moet u bij ons zijn. Bekijk de actuele storingen of bekijk wat u zelf kunt doen.
Ruikt u gaslucht of vermoedt u een gaslek? Open direct alle ramen en deuren en draai de hoofdgaskraan dicht. Gebruik geen open vuur, rook niet en zet geen elektrische apparaten aan of uit. Bel het Nationaal storingsnummer 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar) en meld de gaslucht. Wilt u meer weten? Bekijk hier de stappen volledig uitgelegd.
Het Nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat u kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht, stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. U heeft dan direct contact met uw netbeheerder. Na de melding komt uw netbeheerder (in dit geval Liander) zo snel mogelijk in actie om de storing op te lossen. Het nummer is 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren wij onderhoudswerkzaamheden uit. Soms heeft u daardoor tijdelijk geen gas en stroom. Zo kunnen we veilig werken. Lees meer over welke werkzaamheden wij uitvoeren en wat u kunt verwachten.
U vindt deze in het storingsoverzicht. De grootste steden hebben we alvast op een rijtje gezet: