Vernieuwing elektriciteitsstation Rhijnspoor
Elektriciteitsstation Rhijnspoor is verouderd en kan in de toekomst niet genoeg stroom leveren. Daarom bouwt Liander op de plek van het bestaande elektriciteitsstation een heel nieuw elektriciteitsstation met installaties die meer stroom kunnen leveren.
Planning
Wanneer | |
---|---|
Wat | |
2 oktober 2024 | |
Oktober 2024 | Buurtonderzoek door Bureau Bewonerszaken |
November 2024 | Rapport Bureau Bewonerszaken online |
2025 - 2026 |
Uitwerking (technisch) ontwerp Informatiebijeenkomst over het ontwerp Liander vraagt vergunningen aan |
2027 - 2029 |
Sloop van het oude elektriciteitsstation Bouw van het nieuwe elektriciteitsstation Aansluiting van het elektriciteitsstation op het elektriciteitsnet via ondergrondse kabels |
Eind 2029 | Ingebruikname |
Stroom voor iedereen, nu en in de toekomst
De vernieuwing van elektriciteitsstation Rhijnspoor staat niet op zichzelf. Amsterdam is volop in beweging: de stad groeit, digitaliseert en verduurzaamt in een hoog tempo. Voor alle ontwikkelingen is een toekomstbestendig elektriciteitsnetwerk onmisbaar. Meer weten over het uitbreiden en slimmer inrichten van het Amsterdamse stroomnet? Ga naar amsterdam.nl/stroom.
Wat gaan we doen?
Liander bouwt op de plek van het bestaande elektriciteitsstation een heel nieuw elektriciteitsstation. Op onderstaande afbeelding ziet u in witte blokken hoe het nieuwe elektriciteitsstation op het terrein wordt geplaatst.
Kenmerken van het nieuwe elektriciteitsstation
- Het bestaande elektriciteitsstation wordt gesloopt. Alleen het gebouw aan de Eerste Boerhaavestraat blijft staan.
- Het nieuwe elektriciteitsstation komt dwars op de Deymanstraat te staan
- Het nieuwe elektriciteitsstation bestaat uit twee delen:
- transformatorgebouw van maximaal 33 meter lang, 12 meter breed en 16 meter hoog
- schakelgebouw van maximaal 33 meter lang, 11 meter breed en 12,5 meter hoog
- Het terrein wordt afgesloten met een hek in verband met de veiligheid.
Ondergrondse kabelverbindingen
Een elektriciteitsstation is via ondergrondse kabels met de rest van het stroomnet verbonden. Er komt een kabelverbinding van Zeeburgereiland naar Rhijnspoor. De route van deze kabel is nog niet bekend. Ook rondom het elektriciteitsstation moeten kabels worden gelegd en vernieuwd. Daarnaast gaan er mogelijk werkzaamheden plaatsvinden aan andere ondergrondse nutsvoorzieningen, zoals gas en water. We proberen dit soort werkzaamheden zoveel mogelijk te combineren en af te stemmen met andere partijen, zodat de straten maar één keer open hoeven.
Informatie en contact
Liander en gemeente Amsterdam informeren de omgeving regelmatig over de voortgang van het project. Dat doen we onder andere via brieven, informatiebijeenkomsten en deze website. In het archief vindt u een overzicht van de communicatiemomenten over de vernieuwing van het elektriciteitsstation.
Contact
Heeft u een vraag of opmerking? U kunt ons bereiken via rhijnspoor@liander.nl.
Meer weten?
We gebruiken en leveren steeds meer (duurzame) elektriciteit. Daardoor is het druk op het Nederlandse elektriciteitsnet. Zelfs zo druk dat het net op piekmomenten te vol is. Dat noemen we congestie. In gebieden waar congestie voorkomt, kunnen bedrijven niet verduurzamen en kunnen nieuwe bedrijven en woonwijken niet op het elektriciteitsnet worden aangesloten. Ook vergroot congestie de kans op stroomstoringen. Daarom moeten we het elektriciteitsnet uitbreiden.
Wat is de situatie in Amsterdam?
De stad groeit, met meer woningen en bedrijven. Daarnaast digitaliseert de samenleving in snel tempo. Koken en verwarmen doen Amsterdammers nu nog vaak op gas. In de toekomst zullen steeds meer mensen elektrisch koken en hun huis verwarmen. Bovendien gaan steeds minder auto’s en andere vervoersmiddelen op benzine of diesel rijden, maar op elektriciteit. De laatste jaren stijgt de vraag naar elektriciteit zó hard, dat grote delen van Amsterdam ook met congestie te maken krijgen. We verwachten in 2050 zelfs drie tot vier keer meer elektriciteit te gebruiken dan nu. Om die groei op te vangen, moet het Amsterdamse elektriciteitsnet twee keer zo groot worden. Netbeheerder Liander samen en gemeente Amsterdam versterken daarom samen het elektriciteitsnet in de stad.
De komende tien jaar wordt overal in de stad aan het elektriciteitsnet gewerkt. Er worden 30 nieuwe elektriciteitsstations gebouwd en 13 bestaande elektriciteitsstations vernieuwd of uitgebreid. Hier is elektriciteitsstation Rhijnspoor er één van. Ook zijn er in de stad 2.600 nieuwe elektriciteitshuisjes nodig om de elektriciteit in de stad te verdelen en honderden kilometers kabel om alles met elkaar te verbinden.
Deze opgave hebben gemeente Amsterdam, netbeheerders TenneT en Liander en het Havenbedrijf beschreven in het Ontwikkelingskader Elektriciteitsvoorziening Amsterdam 2035 (EVA). Op www.amsterdam.nl/stroom leest u meer over de aanpak om de stroomvoorziening van Amsterdam klaar te maken voor de toekomst.
Het gebied waar een elektriciteitsstation stroom aan levert, noemen we het voedingsgebied. Het voedingsgebied van Rhijnspoor is te zien op onderstaande afbeelding. De stroom is afkomstig van elektriciteitsstation Hoogte Kadijk in stadsdeel Centrum. Dit station levert ook stroom aan de elektriciteitsstations Uilenburg en Frederiksplein.
In de toekomst is het voedingsgebied kleiner (zie onderstaande afbeelding), omdat er meer elektriciteitsstations worden bijgebouwd in de stad. Ook komt de stroom straks ergens anders vandaan: in de toekomst wordt elektriciteitsstation Rhijnspoor gevoed door elektriciteitsstation Zeeburgereiland dat op dit moment in aanbouw is.
De stroom gaat naar:
- Ongeveer 44.000 kleinverbruikaansluitingen, zoals woningen en kleine bedrijven
- Ongeveer 405 grootverbruikaansluitingen, zoals grote bedrijven
- Diverse functies in de openbare ruimte zoals straatverlichting en laadpalen
Ja, het elektriciteitsstation wordt in fases gesloopt en opnieuw gebouwd, waardoor het gewoon stroom kan blijven leveren. We kunnen op dit moment deze fases onderscheiden:
- Een deel van de oude gebouwen wordt gesloopt.
- Het terrein wordt klaar gemaakt om op te bouwen. Mogelijk wordt de bodem schoongemaakt en wordt er archeologisch onderzoek uitgevoerd.
- Het nieuwe elektriciteitsstation wordt gebouwd.
- De technische installaties worden geplaatst.
- De ondergrondse kabels worden gelegd/verlegd. Mogelijk moet hiervoor tijdelijk de straat open dichtbij het elektriciteitsstation.
- Het laatste deel van de oude gebouwen wordt gesloopt.
- Het terrein wordt ingericht.
Om elektriciteitsstation Rhijnspoor klaar te maken voor de toekomst, gaan we het:
- Opwaarderen; zodat er minder stroom verloren gaat.
- Verzwaren; zodat het meer stroom kan leveren.
Opwaarderen
Elektriciteitsstation Rhijnspoor is nu een 50/10 kilovolt (kV) elektriciteitsstation. Dat betekent dat:
- de stroom die het elektriciteitsstation binnen komt een spanning heeft van 50.000 volt. Deze stroom is afkomstig van elektriciteitsstation Hoogte Kadijk in stadsdeel Centrum.
- De transformatoren in het elektriciteitsstation de spanning omzetten van 50.000 volt naar 10.000 volt.
- De stroom die het elektriciteitsstation uitgaat wordt verspreid over bedrijven en elektriciteitshuisjes in de omgeving.
Het nieuwe elektriciteitsstation wordt een 150/10kV elektriciteitsstation. Dat betekent dat de stroom die het elektriciteitsstation binnenkomt een hogere spanning heeft en in één keer wordt omgezet naar 10kV. Daardoor wordt het elektriciteitsnet slimmer. Bij het omzetten van de spanning gaat namelijk veel stroom verloren. Dat heet netverlies.
In de huidige situatie wordt de stroom omgezet in twee stappen: eerst van 150kV naar 50kV (in elektriciteitsstation Hoogte Kadijk) en daarna van 50kV naar 10kV (in elektriciteitsstation Rhijnspoor). Als de stroom in één keer wordt omgezet van 150kV naar 10kV verkleinen we het netverlies.
Verzwaren
In het nieuwe elektriciteitsstation plaatsen we elektrische installaties die meer stroom kunnen leveren. Op dit moment heeft elektriciteitsstation Rhijnspoor drie transformatoren met ieder een vermogen van 32 MVA (megavoltampère). Daarmee is het totale vermogen 96 MVA. Er staan altijd twee transformatoren aan. De derde transformator is reserve voor het geval er een storing optreedt. Het beschikbare vermogen is dus 64 MVA.
De drie transformatoren worden vervangen door drie nieuwe met elk een vermogen van 53 MVA. Ook hiervan staan er maar twee aan. Het beschikbare vermogen wordt dus 106 MVA, waardoor het elektriciteitsstation meer stroom kan leveren.
Ja, het gebouw kan worden gedraaid. We hebben verschillende varianten van de positie van het nieuwe elektriciteitsstation onderzocht. Het is mogelijk om het gebouw parallel aan de Deymanstraat te plaatsen (zie onderstaande afbeelding). Deze variant heeft niet de voorkeur van het projectteam, omdat het elektriciteitsstation dan dichter op de woningen aan de Leeuwenhoekstraat komt te staan, waardoor deze woningen binnen het elektromagnetische veld (EMV) van het elektriciteitsstation terecht komen. En dat is niet wenselijk.
De blauwe wolk geeft de EMV-contour aan wanneer het gebouw parallel aan de Deymanstraat wordt geplaatst.
De transformatoren en ventilatoren in het elektriciteitsstation maken een laag brommend geluid. Of u dit geluid kunt horen, hangt af van de afstand tot het elektriciteitsstation en van het omgevingsgeluid, zoals verkeer en de wind.
Ondanks dat het nieuwe elektriciteitsstation grotere transformatoren krijgt die meer stroom kunnen leveren, wordt het waarschijnlijk stiller dan het bestaande elektriciteitsstation. Dat komt doordat nieuwe transformatoren en ventilatoren minder geluid maken dan oude.
Ook worden de ruimtes waarin de transformatoren en ventilatoren komen te staan goed geïsoleerd. De Rijksoverheid heeft in het Besluit Kwaliteit Leefomgeving regels opgesteld over het toegestane geluidsniveau en Liander houdt zich daaraan. Liander laat door een onafhankelijk bureau een geluidsonderzoek uitvoeren om te bepalen of het elektriciteitsstation aan de regels voldoet. Dit wordt gecontroleerd door de gemeente Amsterdam en de Omgevingsdienst.
Een hek om het terrein is nodig voor de veiligheid van bewoners, om de installaties te beschermen tegen vandalisme en om ervoor te zorgen dat het gebouw toegankelijk is wanneer er storingen zijn. Het hek rondom het elektriciteitsstation wordt ook ontworpen door de architect.
De afmetingen van het elektriciteitsstation worden bepaald door de ruimte die nodig is voor de technische installaties en de isolatie van de ruimte om het geluid te dempen. De afmetingen die we nu noemen, zijn maximale afmetingen. Het kan zijn dat de gebouwen iets kleiner worden.
- Transformatorgebouw van maximaal 33 meter lang, 12 meter breed en 16 meter hoog
- Schakelgebouw van maximaal 33 meter lang, 11 meter breed en 12,5 meter hoog
Het gebouw aan de Eerste Boerhaavestraat blijft staan, zodat hier tijdelijk elektrische installaties kunnen staan wanneer aanpassing van het elektriciteitsstation in de toekomst nodig is.
De vernieuwing van het elektriciteitsstation brengt overlast met zich mee. Er komt groot transport aan te pas en er kan geluidsoverlast ontstaan door de sloop en bouwwerkzaamheden. Tegelijkertijd doet Liander er alles aan om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
We kunnen u nog niet vertellen wanneer welke werkzaamheden gaan plaatsvinden en wat u hiervan kunt merken. We informeren u als hierover meer duidelijkheid is.
In algemene zin kunnen we zeggen dat:
- u niet de hele bouwperiode overlast ervaart. Een deel van de bouwwerkzaamheden vindt binnen plaats, waardoor de buurt hier minder van merkt.
- Liander overlastbeperkende maatregelen neemt (waaronder trillingsarm boren) en er alles aan doet om de kans op schade te verkleinen.
- u vooraf inzicht krijgt in de bouwplanning. We werken in uw leefomgeving, het is dus belangrijk dat u weet wat, wanneer gebeurt. We informeren u op tijd via de Bouwapp en andere kanalen en we organiseren mogelijk contactmomenten op locatie.
- veiligheid voorop staat. We bouwen in de drukke binnenstad en zijn ons ervan bewust dat de transportbewegingen met groot vervoer een risico met zich meebrengen. Tijdens deze bewegingen doen we er alles aan om dit veilig te laten verlopen. We zetten verkeersregelaars in en zullen het gebruik van dit grote transport op tijd communiceren.
- we werkzaamheden combineren: wanneer wij de straat openmaken voor de kabels, geven we dit aan bij de collega’s van de riolering, gasleidingen en waterleidingen. Zo kunnen de werkzaamheden op hetzelfde moment aangepakt worden.
- We onderzoeken onder andere funderingen van gebouwen en de grondwaterstanden in de omgeving.
- Woningen dichtbij de bouwlocatie worden opgenomen door een gespecialiseerd bureau. De bevindingen worden vastgelegd in een 0-metingsrapportage en met de belanghebbenden gedeeld.
- Op grond van de bevindingen kiezen we de juiste uitvoeringsmethodiek. Dat doen we samen met onze gespecialiseerde partners en de specialisten van bouw- en woningtoezicht.
Elektriciteitsstation Rhijnspoor is eigendom van netbeheerder Liander. Samen met gemeente Amsterdam maakt Liander de plannen voor de vernieuwing van het elektriciteitsstation. Gemeente Amsterdam heeft besloten dat het elektriciteitsstation op deze plek blijft. Verder zorgt de gemeente ervoor dat alles volgens de wetten en regels verloopt. De vernieuwing van een elektriciteitsstation is in handen van Liander. Bepaalde taken besteedt Liander uit. Voor het uiterlijk van het station is bijvoorbeeld een architect betrokken en Liander huurt aannemers in die de werkzaamheden uitvoeren.