Uitbreiding stroomnet van Zoeterwoude Vogelweide
Wat gaan we doen?
We leggen in totaal 2 kilometer nieuwe stroomkabels en plaatsen 2 nieuwe en vervangen 1 bestaande elektriciteitsruimtes. Tijdens de werkzaamheden verdelen we het werkgebied in verschillende delen die we achter elkaar aanpakken. Zo blijft de buurt zo goed mogelijk bereikbaar.
We starten 19 augustus met de eerste werkzaamheden. Aannemer Voskuilen voert het werk voor ons uit.
Waar gaan we werken
Planning
Detailplanning oktober 2024
Wanneer gaan we werken | |
---|---|
Waar gaan we werken | |
7 oktober - 18 oktober | Ter hoogte van Kievit 1 t/m 11 en Kievit 2 t/m 30. |
14 oktober - 15 oktober | Ter hoogte van Kievit 19. Parkeerterrein afgesloten. Ter hoogte van de kruising Kievit en de Zwaan. Weg Kievit 2 t/m 30 afgesloten. |
14 oktober - 18 oktober | Ter hoogte van Kievit 12 t/m 21. |
16 oktober - 30 oktober | Ter hoogte van Kievit 34 t/m 58. |
Planning van alle werkzaamheden
Wanneer gaan we werken | |
---|---|
Wat gaan we doen / waar gaan we werken | |
2 september 2024 - 15 november 2025 | Aanleggen stroomkabels vanaf Kievit richting de Zwaan. |
11 november 2024 - 28 februari 2025 | Aanleggen stroomkabels vanaf Zwaan naar Reiger en Fuut. |
3 maart 2025 - 7 april 2025 | Aanleggen stroomkabels vanaf Fuut naar Zwaan. |
6 januari 2025 - 18 april 2025 | Overzetten huisaansluitingen op nieuwe stroomkabels vanaf Kievit richting Fuut. |
14 april 2025 - 7 juli 2025 | Verwijderen oude stroomkabels vanaf Kievit richting Fuut. |
Door omstandigheden, waaronder het weer, kan de planning nog wijzigen.
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Een elektriciteitshuisje - ook wel elektriciteitsruimte genoemd - is een belangrijke bouwsteen van ons energienetwerk. Het elektriciteitshuisje maakt stroom geschikt voor het gebruik in uw woning.
Wij begrijpen dat u vragen heeft over de nieuwe elektriciteitshuisjes in uw buurt.
Een geschikte plaats voor een elektriciteitshuisje - ook wel elektriciteitsruimte genoemd - wordt in overleg met de gemeente gekozen. Het aantal elektriciteitshuisjes en de plaats daarvan hangt onder andere af van het aantal woningen dat stroom nodig heeft en de ontwikkelingen in uw buurt. Denk bijvoorbeeld aan het laden van elektrische auto's, het aantal zonnepanelen en airco’s of hoeveel mensen elektrisch koken. Ook kijken we uiteraard naar een plek die de minste overlast veroorzaakt.
Lees meer over hoe we de plek voor een elektriciteitshuisje kiezen.
We kunnen helaas geen aanvragen voor een verzwaring van een huisaansluiting gelijktijdig met andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. We zijn aan het onderzoeken of we in de toekomst mogelijk is. Als dit mogelijk blijkt te zijn dan brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.
Het resultaat is een robuust energienetwerk voor iedereen in de regio. Wij zijn als netbeheerder verantwoordelijk voor het stroomnet. Eén van onze taken is het uitbreiden, onderhouden en vernieuwen van deze energienetten. De huidige, overvolle elektriciteitshuisjes worden met deze werkzaamheden ontlast. Hierdoor ontvangen bedrijven en particulieren de benodigde stroom. Ook worden nieuwe wijken en bedrijven aangesloten op het net en is er extra ruimte op het stroomnet om elektriciteit terug te leveren.
Contact
Heeft u nog een andere vraag over de voorbereiding, planning of uitvoering van het werk? Neem dan contact op met omgevingsmanager Josja Veul via josja.veul@alliander.com of met onze Klantenservice op 088 - 542 64 44. Op werkdagen zijn we bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur. Vermeldt u hierbij het volgende kenmerk: 0285065.
Ga mee met de stroom vooruit
De energietransitie is in volle gang. We gaan van gas naar groen. Van ketel naar pomp. Van tanken naar thuis. We gebruiken steeds meer stroom en wekken zelf steeds meer stroom op. Ons energienet is ruim 100 jaar oud en nog altijd betrouwbaar en veilig. Toch vraagt het anders gebruiken van energie om een update van ons net. Zo staan we voor de grootste verbouwing ooit.
Bekijk hier wat dat voor jou betekent