Uitbreiding stroomnet Oud Zaenden in Zaandam
De vraag naar energie en het opwekken van energie in Zaandam stijgt. Hierdoor kan het bestaande energienetwerk niet genoeg stroom leveren voor de digitalisering, woningbouw en de uitbreiding van bedrijventerreinen. Ook is het energienetwerk nog onvoldoende ingericht op het terugleveren van duurzame energie.
Daarom breidt Liander het stroomnet uit. Dit doen we in het project Oud Zaenden onder andere door nieuwe middenspanningskabels aan te leggen.
Wat gaan we doen?
Er worden twaalf kabels vanaf het onderstation Zaandam-West richting de Provincialeweg en Houthavenkade in Oud Zaenden verlegd en verzwaard. Tien kabels boren we ondergronds geboord richting de Houthavenkade. De overige kabels leiden we langs het fietspad van de Provincialeweg. Op de kruising met de Albert Heijnweg worden deze twee kabels aangesloten op de bestaande infrastructuur.
Deze werkzaamheden zijn vervroegd om de nieuwbouw aan de Houthavenkade niet te vertragen en de verkeersveiligheid te waarborgen. Dit is mogelijk door een nauwe samenwerking met de verschillende stakeholders.
Aannemer Van Gelder Kabel-, Leiding- en Montagewerken voert de werkzaamheden voor ons uit.
Waar gaan we werken*
* Deze kabeltracés zijn onder voorbehoud en kunnen mogelijk worden gewijzigd.
Planning
Wanneer gaan we werken | ||
---|---|---|
Wat gaan we doen | ||
Status | ||
Juni 2024 | Voorbereidende werkzaamheden | Gereed |
Juni 2024 | Start werkzaamheden 10kV kabelverbinding | Gereed |
September 2024 | Einde werkzaamheden | Gereed |
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Een elektriciteitshuisje - ook wel elektriciteitsruimte genoemd - is een belangrijke bouwsteen van ons energienetwerk. Het elektriciteitshuisje maakt stroom geschikt voor het gebruik in uw woning.
Wij begrijpen dat u vragen heeft over de nieuwe elektriciteitshuisjes in uw buurt.
Dit kan helaas niet. We onderzoeken of we in de toekomst aanvragen voor een verzwaring van een huisaansluiting samen met andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als dit kan, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.
Contact
Heeft u nog vragen over de voorbereiding, planning of uitvoering van de werkzaamheden? Dan kunt u een e-mail sturen naar: helix.zawa@alliander.com. U kunt ons ook via de BouwApp bereiken.
Of u kunt bellen met ons Klant Contact Centrum op telefoonnummer:
088 - 542 64 44. Op werkdagen zijn we bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur.