Uitbreiding stroomnet rond de Hoefbladweg in Zaandam
De vraag naar energie en het opwekken van energie in en rondom de Hoefbladweg in Zaandam stijgt. Hierdoor kan het bestaande energienetwerk niet genoeg stroom leveren voor de digitalisering, woningbouw en de uitbreiding van bedrijventerreinen. Ook is het energienetwerk nog onvoldoende ingericht op het terugleveren van duurzame energie.
Daarom breidt Liander het stroomnet uit. Dit doen we in het project Hoefbladweg in Zaandam onder andere door nieuwe middenspanningskabels aan te leggen.
Wat gaan we doen?
Vanaf het najaar van 2024 werken we in Zaandam aan het project Hoefbladweg. Omdat de oude koperen middenspanningskabels vanuit onderstation Zaandam Noord te zwaar belast zijn, leggen we nieuwe 20kV-middenspanningskabels aan. Deze nieuwe kabels hebben meer vermogen.
Tussen de Hoefbladweg en de Pinksterbloemweg leggen we een nieuw kabeltracé met een lengte van 1 kilometer aan. Bij de rotonde tussen de Veldbloemweg, Paltrokstraat, Dr. H.G. Scholtenstraat en Heijermansstraat verbinden we de nieuwe kabels met het net.
Aannemer Van Gelder Kabel-, Leiding- en Montagewerken voert de werkzaamheden voor ons uit.
Waar gaan we werken*
* Dit kabeltracé is onder voorbehoud en kan mogelijk worden gewijzigd.
Planning
Planning | ||
---|---|---|
Wat gaan we doen | ||
Status | ||
Zomer 2024 | Voorbereidende werkzaamheden | In uitvoering |
Najaar 2024 | Start aanleg 20kV kabelverbinding | Gepland |
Najaar 2024 | Werkzaamheden gereed | Gepland |
Een gedetailleerde en actuele planning vindt u in onze BouwApp.
Blijf op de hoogte via onze BouwApp
Via de Liander BouwApp houden we u op de hoogte van alle ontwikkelingen in dit project. Om ons project te volgen, neemt u de volgende stappen:
- Download de Liander BouwApp gratis in de Apple App Store of Google Play Store
- Klik in de app op 'Ontdek'
- Zoek op projectnaam of plaats
- Selecteer het project
- Klik op 'Volgen'
Voordelen van de BouwApp
- Ontvang direct een melding wanneer wij een bericht plaatsen over het project
- Bekijk de laatste versie van de planning
- Neem gemakkelijk contact met ons op
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Dit kan helaas niet. We onderzoeken of we in de toekomst aanvragen voor een verzwaring van een huisaansluiting samen met andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als dit kan, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.
Contact
Heeft u nog een andere vraag over de voorbereiding, planning of uitvoering van het werk? U kunt terecht bij onze omgevingsmanagers via helix.zawa@alliander.com. We zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur. Ook kunt u via de BouwApp contact met ons opnemen.