Uitbreiding stroomnet in Westbeemster
Om vandaag en in de toekomst betrouwbaar en duurzaam energie te kunnen blijven gebruiken in Westbeemster, breiden we de komende tijd het stroomnet van deze buurt uit. Daarvoor plaatsen we extra elektriciteitshuisjes en leggen we nieuwe kabels die worden aangesloten op het recentelijk gerealiseerde 50kV-onderstation Baanstede.
Wat maakt deze aansluiting noodzakelijk?
Het elektriciteitsnet in Nederlands functioneert goed, maar is nog niet volledig voorbereid op de steeds toenemende vraag naar energie. Vooral in grote delen van Noord-Holland is het momenteel niet mogelijk om nieuwe woonwijken of grote verbruikers, zoals bedrijven en supermarkten, aan te sluiten op het net. Daarom werken we aan een aanzienlijke uitbreiding van het elektriciteitsnet in deze regio. Dit gebeurt door het bouwen van nieuwe energiecentrales, het upgraden van bestaande installaties en het aanleggen van nieuwe kabelverbindingen. Dit geldt ook voor het elektriciteitsstation in Westbeemster.
Wat gaan we doen?
Coöperatieve Zuivelonderneming CONO (kaasfabriek) is een belangrijke stap aan het zetten richting duurzaamheid en vergroening van hun productieproces. De fabriek in Westbeemster wil haar twee bestaande AC5-aansluitingen laten demonteren en vervangen door één nieuwe, krachtige 17MW AC6c N-1-aansluiting. Deze uitbreiding is essentieel voor het elektrificeren van de bedrijfsprocessen, aangezien CONO volledig van het gas af gaat en overstapt op het gebruik van groene stroom. Door deze aanpassing kunnen ze hun energieverbruik verduurzamen en bijdragen aan de bredere klimaatdoelen. De nieuwe aansluiting biedt niet alleen de benodigde capaciteit voor de groei van het bedrijf, maar speelt ook een cruciale rol in het realiseren van een duurzamere bedrijfsvoering. Deze stap versterkt niet alleen de bedrijfsefficiëntie, maar ondersteunt ook de overgang naar een groene toekomst voor de regio Westbeemster.
In totaal leggen we 35 kilometer aan nieuwe stroomkabels en installeren we nieuwe elektriciteitsruimtes om het net te versterken. Het werk wordt uitgevoerd door onze aannemer Van Gelder B.V. We starten 3 april 2025 met de eerste werkzaamheden.
Waar gaan we werken
De plattegrond volgt later.
Planning
Wanneer gaan we werken | |
---|---|
Wat gaan we doen | |
Fase 1 - 27 mrt 2023 | Start ontwerpfase projecten (in samenspraak met engineeringsbureau). |
Fase 2 - Q1 2025 | Start voorbereidingen projecten door aannemers. |
Fase 3 - Q2 2025 (3 apr) | Realisatie project. |
Fase 4 - Q1 2026 | Aansluiting gereed. |
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Contact
Heeft u nog een andere vraag over de voorbereiding, planning of uitvoering van het werk?
Neem dan contact op met Roland Griekspoor via roland.griekspoor@alliander.com. Mocht je telefonisch contact willen, dan kan dat via onze Klantenservice op 088 - 542 64 44. Op werkdagen zijn we bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur.