Uitbreiding stroomnet Noorddijkerweg in De Goorn/ Ursem
De vraag naar energie en het opwekken van energie in en rondom De Goorn/ Ursem stijgt. Hierdoor kan het bestaande energienetwerk niet genoeg stroom leveren voor de digitalisering, woningbouw en de uitbreiding van bedrijventerreinen. Ook is het energienetwerk nog onvoldoende ingericht op het terugleveren van duurzame energie.
Daarom breidt Liander het stroomnet uit. Dit doen we in het project netuitbreiding Noorddijkerweg - De Goorn/ Ursem onder andere door nieuwe middenspanningskabels aan te leggen en elektriciteitshuisjes te plaatsen.
Wat gaan we doen?
In het project netuitbreiding Noorddijkerweg in De Goorn/ Ursem leggen we een nieuw kabeltracé (middenspanning) aan, met een lengte van 23 kilometer. Het kabeltracé loopt vanaf onderstation Oterleek naar Spierland én vanaf onderstation Oterleek naar De Goorn.
Naast de aanleg van dit kabeltracé plaatsen we twee nieuwe elektriciteitshuisjes/ middenspanningsruimtes (MSR). Deze elektriciteitshuisjes zijn nodig om het bestaande middenspanningsnet aan te sluiten op het nieuwe kabeltracé. Ook vervangen we vijf bestaande elektriciteitshuisjes.
Dit project bestaat uit verschillende deelprojecten. Aannemer Hanab voert de wekzaamheden voor ons uit.
Waar gaan we werken?*
* Deze kabeltracés zijn onder voorbehoud en kunnen mogelijk worden gewijzigd.Planning
Planning (voorlopig) | ||
---|---|---|
Wat gaan we doen | ||
Status | ||
Eind 2023 | Voorbereidende werkzaamheden (inclusief aanvraag vergunningen) | In uitvoering |
Zomer 2024 | Start werkzaamheden 10kV kabelverbinding | In uitvoering |
Najaar 2024 |
Start ombouw, plaatsen elektriciteitshuisje | In uitvoering |
Najaar 2025 | Verwachte einddatum werkzaamheden | Gepland |
Blijf op de hoogte via onze BouwApp
Via de Liander BouwApp houden we u op de hoogte van alle ontwikkelingen in dit project. Om ons project te volgen, neemt u de volgende stappen:
- Download de Liander BouwApp gratis in de Apple App Store of Google Play Store
- Klik in de app op 'Ontdek'
- Zoek op projectnaam of plaats
- Selecteer het project
- Klik op 'Volgen'
Voordelen van de BouwApp
- Ontvang direct een melding wanneer wij een bericht plaatsen over het project
- Bekijk de laatste versie van de planning
- Neem gemakkelijk contact met ons op
Meer weten?
Programma Helix zorgt voor de uitbreiding van het middenspanningsnet in Noord-Holland Noord. Dit is het deel van de provincie boven het Noordzeekanaal, met uitzondering van Amsterdam-Noord en Texel.
Het netwerk in deze regio bestaat uit veel dunne, oude kabels die vervangen moeten worden. Ook breiden we ons stroomnet verder uit. Dit betekent dat we de komende jaren zo’n 2.000 kilometer kabel aanleggen en 360 elektriciteitshuisjes bouwen.
Door deze uitbreiding kunt u ook in de toekomst gebruik blijven maken van ons betrouwbare energienetwerk, voor bijvoorbeeld het laden van uw auto, elektrisch koken, duurzaam verwarmen en opwekken.
Programma Helix is aanvullend op de normale werkzaamheden van Liander in dit gebied. Er zijn extra mensen nodig om het werk voor de netuitbreiding uit te voeren. Daarom heeft Liander voor programma Helix de hulp ingeschakeld van drie aannemers.
Liander, de aannemer en de gemeente informeren u regelmatig over de voortgang het project. Het informeren gaat via verschillende kanalen waaronder;
- brieven
- deze projectpagina
- inloopavonden
- online bijeenkomsten
- de BouwApp
- social media
Het werken aan het elektriciteitsnet gaat niet onopgemerkt. 1 op de 3 straten gaat de komende jaren open om de verzwaring van het elektriciteitsnet te realiseren. Een stevige klus die we niet kunnen uitvoeren zonder hinder te veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan verkeershinder of geluidshinder. Ook verandert mogelijk de openbare ruimte bij u in de buurt doordat er een elektriciteitsruimte komt te staan of overleggen we of we kabels kunnen leggen op uw grondgebied.
We begrijpen dat overlast niet fijn is. Wel rekenen we op uw begrip. Voor een betrouwbaar energienet moet er de komende jaren bijna overal gewerkt worden. Daar gaan we met zijn allen last van krijgen. We doen ons best om de overlast tot een minimum te beperken en u zo goed mogelijk te informeren.
Tijdens de werkzaamheden kan er tijdelijk hinder zijn in de openbare ruimte. Denk hierbij aan een minder goede bereikbaarheid van de stoep en omleidingen. Het kan in specifieke situaties voor hele grote klantaansluitingen voorkomen dat zij iets van de werkzaamheden merken. Liander neemt tijdig contact op als u last krijgt van stroomonderbrekingen.
De locaties van kabels en elektriciteitshuisjes zijn in nauw overleg met uw gemeente bepaald. Samen met de gemeente wordt een afweging gemaakt welke locaties het meest geschikt zijn. Hierbij is gekeken naar bijvoorbeeld bestaande kabels en leidingen en de aanwezigheid van groen, inpassing in het (stedelijk) gebied en verkeersveiligheid. Bij ieder project is hier volop aandacht voor.
Het uitgangspunt is om kabels en elektriciteitshuisjes zoveel mogelijk in openbare gronden te plaatsen en leggen. Op (openbare) grond van de gemeente is het plaatsen van ruimtes meestal vergunningsvrij. Voor de aanleg van de kabels dient wel een vergunning aangevraagd te worden. De locaties van de elektriciteitshuisjes in de openbare ruimte zijn vastgesteld in samenspraak met de gemeente. Indien huisjes op privaat eigendom worden geplaatst, gebeurt dit in samenspraak met de grondeigenaar.
Meer informatie over de elektriciteitshuisjes vindt u op deze informatiepagina.
Het resultaat is een robuust energienetwerk voor iedereen in de regio. Liander is als netbeheerder verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet. Eén van onze taken is het uitbreiden, onderhouden en vernieuwen van deze energienetten. De huidige overvolle elektriciteitsruimtes worden, met deze werkzaamheden, ontlast. Hierdoor ontvangen bedrijven en particulieren de benodigde stroom. Ook worden nieuwe wijken en bedrijven aangesloten op het net en is er extra ruimte op het stroomnet om elektriciteit terug te leveren.
Contact
Heeft u nog vragen over de voorbereiding, planning of uitvoering van de werkzaamheden? Dan kunt u een e-mail sturen naar: helix.alkmaar@alliander.com. U kunt ons ook via de BouwApp bereiken.
Of u kunt bellen met ons Klant Contact Centrum op telefoonnummer:
088 - 542 64 44. Op werkdagen zijn we bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur.