Vernieuwing elektriciteitsstation Slotermeer
Stroom voor iedereen, nu en in de toekomst
De vernieuwing van elektriciteitsstation Slotermeer staat niet op zichzelf. Amsterdam is volop in beweging: de stad groeit, digitaliseert en verduurzaamt in een hoog tempo. Voor alle ontwikkelingen is een toekomstbestendig elektriciteitsnetwerk onmisbaar. Meer weten over het uitbreiden en slimmer inrichten van het Amsterdamse stroomnet? Ga naar amsterdam.nl/stroom.
Planning
Voorlopige planning | |
---|---|
Wat gaan we doen? | |
14 mei 2024 | Locatiebesluit gemeente Amsterdam |
17 juni 2024 | Informatiebijeenkomst over het locatiebesluit |
Zomer 2024 | Start ontwerpfase elektriciteitsstation |
Najaar 2024 | Informatiebijeenkomst over het ontwerp |
Nog te bepalen | Liander vraag vergunningen aan |
2028 | Start voorbereidende werkzaamheden |
2029 | Start bouw elektriciteitsstation |
2030 | Nieuw elektriciteitsstation gereed |
2031 | Sloop oude elektriciteitsstation |
Waar komt het elektriciteitsstation?
Naast het bestaande elektriciteitsstation bouwt Liander een nieuw station. Op onderstaande afbeelding is de beoogde locatie van het nieuwe station aangegeven.
Na verloop van tijd wordt het oude elektriciteitsstation gesloopt. Dat kunnen we pas doen als:
- elektriciteitsstation Sloterdijk gereed is. Dit station gaat elektriciteitsstation Slotermeer van stroom voorzien
- de kabelverbinding tussen de elektriciteitsstations Sloterdijk en Slotermeer is gelegd.
Op dit moment verwachten we het bestaande station in 2031 te kunnen slopen.
Op het terrein bevinden zich nog twee oude gebouwen (op de afbeelding omcirkeld in rood). Deze zijn niet door Liander in gebruik. Het is nog niet bekend wat er met deze gebouwen gaat gebeuren.
Locatiebesluit door gemeente Amsterdam
Op 14 mei 2024 heeft wethouder Groot Wassink een locatiebesluit genomen voor het nieuwe elektriciteitsstation. De wethouder heeft de stadsdeelcommissie hierover per brief geïnformeerd. Dit onderwerp stond op de agenda van de stadsdeelcommissievergadering van 25 juni 2024. Bekijk de video van de vergadering.
Het locatiebesluit betekent dat de gemeente gaat meewerken aan de procedures en vergunningen die nodig zijn om het nieuwe elektriciteitsstation op deze plek te realiseren.
Waar gaat de stroom naartoe?
Het gebied waar een elektriciteitsstation stroom aan levert, noemen we het voedingsgebied. Elektriciteitsstation Slotermeer levert stroom aan een deel van Amsterdam West en Nieuw-West.
De stroom gaat naar:
- Ruim 53.000 kleinverbruik aansluitingen, zoals huishoudens en voorzieningen.
- Ruim 200 grootverbruik aansluitingen, zoals grote bedrijven.
- Functies in de openbare ruimte, zoals straatverlichting en laadpalen.
Wat komt er?
Het nieuwe gebouw wordt maximaal 33 meter lang, 21 meter breed en 12 meter hoog. Het wordt hiermee compacter dan het bestaande elektriciteitsstation, maar krijgt meer vermogen zodat het meer stroom kan leveren aan woningen en bedrijven in (Nieuw) West. Hoe het gebouw er precies uit komt te zien, weten we nu nog niet. Een architect gaat een ontwerp maken voor de gevel.
Beoogde locatie nieuw elektriciteitsstation.
Opwaarderen
Slotermeer is nu een 50/10kV elektriciteitsstation. Dat betekent dat de transformatoren in het elektriciteitsstation de spanning omzetten van 50 kilovolt naar 10 kilovolt. De uitgaande stroom met een spanning van 10kV gaat vervolgens naar bedrijven en naar elektriciteitshuisjes in woonwijken.
Net als veel andere elektriciteitsstations in Amsterdam, wordt het nieuwe elektriciteitsstation Slotermeer opgewaardeerd naar 150/10Kv.
Verzwaren
We plaatsen nieuwe technische installaties die meer vermogen hebben, zodat het elektriciteitsstation meer stroom kan leveren. In het nieuwe gebouw komen drie transformatoren van ieder 53 Mega voltampère (MVA). Eén van deze transformatoren staat reserve en wordt alleen ingeschakeld als dat nodig is. De twee ingeschakelde transformatoren leveren samen een vermogen van 106 MVA. De twee ingeschakelde transformatoren in het huidige station leveren samen een vermogen van 52 MVA.
Elektromagnetische velden (EMV)
EMV ontstaan overal waar elektriciteit stroomt, zo ook in je waterkoker, stofzuiger en telefoon. Er zijn enkele studies die een overeenkomst suggereren tussen de nabijheid van bovengrondse hoogspanningslijnen en een aantal gevallen van leukemie. Echter is het tot op heden nog niet bekend of er ook sprake is van een oorzakelijk verband. Desondanks nemen de gemeente Amsterdam en Liander deze mogelijke zorgen serieus.
Voorzorgbeleid gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam wil zoveel als redelijkerwijs mogelijk voorkomen dat bestaande woningen in een jaargemiddelde magneetveld terechtkomen dat sterker is dan 0,4 microtesla (de eenheid van magneetveldsterkte is tesla). De grens van 0,4 microtesla is geen wettelijke grens.
Onderzoek naar de EMV-contour voor het nieuwe elektriciteitsstation
Ter voorbereiding op het locatiebesluit heeft technisch consultancybureau DEP in opdracht van gemeente Amsterdam een berekening gemaakt van de 0,4 microtesla EMV-contour (zie afbeelding). De berekening laat zien dat geen woningen binnen de 0,4 EMV-contour vallen. Het rapport van DEP vindt u hier.
Advies van de GGD
Bij elke uitbreiding, vernieuwing of nieuw te bouwen elektriciteitsstation wordt de GGD geraadpleegd over de EMV-impact in de specifieke situatie. Zo ook voor het nieuwe elektriciteitsstation Slotermeer. Volgens de berekening zullen geen bestaande woningen in een magneetveld terechtkomen dat gemiddeld over het jaar sterker zal worden dan 0,4 microtesla. De GGD verwacht geen risico’s voor de gezondheid van omwonenden. Het GGD-advies vindt u hier.
Communicatie en contact
Liander en gemeente Amsterdam informeren de omgeving regelmatig over de voortgang van het project. Dat doen we onder andere via brieven, inloopbijeenkomsten en deze website. Hieronder vindt u de communicatie die tot nu toe is gedeeld met de directe omgeving van het elektriciteitsstation:
Contact
Heeft u een vraag of opmerking? U kunt ons bereiken via slotermeer@liander.nl.
Meer weten?
Het elektriciteitsnet in Amsterdam moet groter, sterker en slimmer. We zijn eraan gewend dat stroom beschikbaar is, net zoals water uit de kraan komt. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet meer. Sinds de jaren ‘70 is ons stroomverbruik verdriedubbeld en het elektriciteitsnet waar de stroom doorheen gaat groeide al die tijd mee. Maar de laatste jaren stijgt de vraag naar stroom zó hard, dat het binnenkort niet meer op ons elektriciteitsnet past. De verwachting is zelfs dat Amsterdam in 2050 drie tot vier keer zoveel stroom gebruikt als nu.
Om die groei op te vangen, is een twee keer zo groot elektriciteitsnet nodig. Het moet ook slimmer worden, want steeds meer mensen en bedrijven wekken zelf stroom op. De uitbreiding van ons elektriciteitsnet is een enorme puzzel. Zowel boven als onder de grond is Amsterdam flink volgebouwd. Het is een hele klus om uit te zoeken waar nog kabels passen. En waar elektriciteitsstations en de elektriciteitshuisjes gebouwd mogen of kunnen worden. Die moeten ook nog eens goed aansluiten op het bestaande elektriciteitsnet.
Gemeente Amsterdam zorgt ervoor dat alles volgens de wetten en regels gaat en dat de werkzaamheden op elkaar worden afgestemd. De uitbreiding zelf is in handen van netbeheerders TenneT en Liander. Tot zeker 2035 zijn wij overal in de stad aan het werk en worden er 13 elektriciteitsstations zoals Uilenburg vernieuwd of uitgebreid en 30 nieuwe stations gebouwd. Er zijn ook 2.600 nieuwe elektriciteitshuisjes nodig en natuurlijk honderden kilometers kabel om alles met elkaar te verbinden.
De bouwwerkzaamheden kunnen trillingen veroorzaken en die kunnen schade veroorzaken, aan omliggende woningen, maar ook aan de technische installaties van Liander in het bestaande elektriciteitsstation. Daarom voorkomt Liander dat er zware trillingen ontstaan tijdens de werkzaamheden.
De meeste trillingen ontstaan bij het heien. Daarom kiest Liander voor trilling arme heimethoden. Soms wordt er een extra trillingenonderzoek uitgevoerd. Voor dit station moet dit nog worden besloten.
Daarnaast ontstaan er rondom de bouwplaats trillingen door het bouwverkeer. Deze trillingen zijn goed te minimaliseren door de rijsnelheid te beperken. Liander ziet erop toe dat uitvoerders hier rekening mee houden.