Locatie van het elektriciteitsstation
Elektriciteitsstation Rhijnspoor staat sinds 1952 tussen de Deymanstraat, de reclassering aan de Wibautstraat, woningen aan de Leeuwenhoekstraat en de Eerste Boerhaavestraat (zie kaartje).
De vernieuwing van het elektriciteitsstation was reden voor de gemeente om de locatie van het elektriciteitsstation te beoordelen. De gemeente heeft laten onderzoeken of er andere locaties zijn voor het elektriciteitsstation. Daarna heeft het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) een afweging gemaakt op basis van de wensen voor ruimtegebruik, kosten, overlast en veiligheid. B&W is tot de conclusie gekomen dat de huidige locatie ook de beste plek is voor het nieuwe elektriciteitsstation.
Locatiebesluit van de gemeente
Op 17 juli 2024 heeft de wethouder Duurzaamheid aangegeven dat de gemeente gaat meewerken aan de uitbreiding / vervanging van het elektriciteitsstation aan de Deymanstraat 5 op de huidige locatie. Deze bekendmaking vindt u hier.
Meer weten?
Een alternatieve locatie moet voldoen aan de volgende eisen:
- De locatie moet in het voedingsgebied liggen van het elektriciteitsstation én binnen een straal van 1 km rond het huidige station
- Een grondoppervlakte van minimaal 42 x 37 meter
- De locatie ligt niet in de hoofdgroenstructuur van gemeente Amsterdam
Locatieonderzoek
In opdracht van de gemeente heeft Royal HaskoningDHV, een onafhankelijk ingenieursbureau, onderzocht of er plekken zijn die aan deze eisen voldoen. De volgende locaties kwamen daarbij naar voren:
- De speelvelden van het Tabithaplein
- Parkeerterrein aan de Platanenweg
- Het Wibautpark
Bekijk hier het onderzoeksrapport van RHDHV.
Afweging van belangen
Een elektriciteitsstation zou op alle drie de locaties ten koste gaan van openbare functies, zoals een speel- en sportterrein, parkeerplekken en openbaar groen. Dat is ongewenst en in strijd met het gemeentelijk beleid. Daarnaast zou het verplaatsen van het elektriciteitsstation veel overlast veroorzaken voor een groter deel van de stad en extra kosten met zich meebrengen, omdat ook alle ondergrondse elektriciteitskabels naar de nieuwe plek verplaatst moeten worden. De gemeente is tot de conclusie gekomen dat de huidige locatie de beste plek is voor het nieuwe elektriciteitsstation.
Ja. Het locatiebesluit is een kennisgeving van het college van burgemeester & wethouders. Met dit locatiebesluit geeft de gemeente aan mee te werken aan de procedures die nodig zijn om het elektriciteitsstation op de gekozen plek te realiseren. Voor het locatiebesluit geldt het eerste niveau van participeren: informeren. Dit staat beschreven in het Protocol: proces om te komen tot locatie en inpassing van onderstations.
Meer informatie over het locatiebesluit en de afspraken over participatie kunt u vinden in de stukken van de raadscommissie duurzaamheid.
Nee. Het locatiebesluit is een bestuurlijke kennisgeving en betekent dat de gemeente haar medewerking verleent aan de procedures die nodig zijn om de vernieuwing en uitbreiding van elektriciteitsstation Rhijnspoor op de aangewezen plek mogelijk te maken. Hiertegen is geen bezwaar mogelijk. U kunt wel bezwaar maken op de vergunningen die Liander gaat aanvragen.
De vernieuwing van het elektriciteitsstation was aanleiding voor de gemeente om te kijken of er betere plekken zijn voor het elektriciteitsstation. Onder andere op basis van de studie van Royal HaskoningDHV heeft het college van B&W besloten dat de plek van het huidige elektriciteitsstation de beste plek is voor een nieuw elektriciteitsstation met meer vermogen.
Het nieuwe elektriciteitsstation voldoet aan het gemeentelijke voorzorgbeleid ten aanzien van magneetvelden en alle wet- en regelgeving, waaronder die voor geluid. De GGD geeft in haar advies aan dat er geen risico is voor de gezondheid, daarom ziet de gemeente Amsterdam geen aanleiding om de locatie te heroverwegen.
Het vermogen kan verdeeld worden over twee elektriciteitsstations op twee verschillende plekken. De consequenties hiervan zijn aanzienlijk:
Er moet een extra locatie gevonden worden om de vernieuwing van het elektriciteitsstation te realiseren.
Er is in totaal meer ruimte nodig. Zo zou elk station een eigen redundante (back-up) transformator nodig hebben en een ruimtereservering rondom het elektriciteitsstation voor beheer en onderhoud.
Bij twee locaties moeten ook twee voedende 150 KV kabeltracés door de stad aangelegd worden incl. afgaande kabels naar de elektriciteitshuisjes, om de buurten te voorzien van stroom.
Het aansluiten van een tweede elektriciteitsstation resulteert op het eerste elektriciteitsstation in een extra kabelveld om door te lussen naar het tweede station. Dit maakt het eerste station groter.
Conclusie: splitsen is kostenverhogend, vergroot de hinder in de stad, zorgt voor langere bouwperiodes, is minder efficiënt in beheer en legt onnodig beslag op schaarse grond in het stadsdeel. Daarom is gekozen voor realisatie van de vernieuwing op één plek.
Het nieuwe elektriciteitsstation voldoet aan het gemeentelijke voorzorgbeleid ten aanzien van magneetvelden en alle wet- en regelgeving, waaronder die voor geluid. Daarom zien wij geen aanleiding om splitsing van de capaciteit te onderzoeken.
Het gebied waar een elektriciteitsstation elektriciteit aan levert, noemen we het voedingsgebied. Elektriciteitsstations worden altijd in het voedingsgebied gebouwd. De belangrijkste reden hiervoor is een zo kort mogelijke afstand tot de eindgebruiker, waardoor de kabelverbindingen zo kort mogelijk kunnen blijven. Daardoor:
- gaat er zo min mogelijk elektriciteit verloren bij het transport. Het draagt dus bij aan een efficiënt en betrouwbaar elektriciteitsnet met minder kans op storingen.
- besparen we kosten. Het draagt dus bij aan een betaalbaar elektriciteitsnet.
- besparen we schaarse ruimte onder de grond
Nee, Reclassering Nederland stoot de komende jaren diverse locaties af. Hiermee wordt de locatie aan de Wibautstraat juist een belangrijke locatie voor Reclassering Nederland.
Onder de grond bouwen is geen optie voor Liander. Liander heeft als netbeheerder de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een betrouwbaar, betaalbaar een veilig elektriciteitsnet. Ondergronds bouwen draagt daar niet aan bij om de volgende redenen:
- Als een transformator kapotgaat, moet de plek snel bereikbaar zijn om deze te vervangen. Ondergronds bouwen maakt dit moeilijker.
- Ondergronds bouwen is veel duurder.
- Er is altijd een risico dat ondergrondse gebouwen vollopen met grond- of regenwater. Bij een elektriciteitsstation is dit extra gevaarlijk.