Uitbreiding elektriciteitsstation Nieuwe Meer
Stroom voor iedereen, nu en in de toekomst
Elektriciteitsstation Nieuwe Meer II staat niet op zichzelf. Amsterdam is volop in beweging: de stad groeit, digitaliseert en verduurzaamt in een hoog tempo. Voor alle ontwikkelingen is een toekomstbestendig elektriciteitsnetwerk onmisbaar. Meer weten over het uitbreiden en slimmer inrichten van het Amsterdamse stroomnet? Ga naar amsterdam.nl/stroom.
Voorlopige planning | |
---|---|
Wat gaat Liander doen? | |
December 2024 | Aanvraag omgevingsvergunning bouw |
Februari 2025 | Voorbereidende werkzaamheden op locatie |
Maart 2026 | Start bouw |
December 2028 | Werkzaamheden gereed |
Locatie van het station
Nieuwe Meer II komt op een braakliggend terrein ten zuiden van het bestaande elektriciteitsstation aan de Anderlechtlaan 250 (zie onderstaande afbeelding). Een aantal redenen hiervoor:
- De locatie ligt dichtbij een groeiende vraag naar vermogen in Nieuw-West en Zuid;
- In de Omgevingsvisie 2020 is de locatie aan de Anderlechtlaan aangewezen als zoeklocatie;
- Het perceel is in eigendom van Liander;
- De locatie heeft het karakter van een energiecampus, omdat het is omringd door nutsvoorzieningen van TenneT, Liander en Gasunie;
- Voldoende afstand tot gevoelige bestemmingen, zoals woningen en maatschappelijke functies.
Wat gaan Liander en TenneT bouwen?
Het nieuwe elektriciteitsstation bestaat uit:
- Een gebouw en drie transformatoren van Liander (maximale hoogte 9,5 meter). De transformatoren worden omringd door drie wanden, zonder dak;
- Twee GIS-installaties (maximale hoogte 15 meter) en twee compensatiespoelen (maximale hoogte 8,5 meter) van TenneT. De compensatiespoelen hebben ook drie wanden en geen dak;
- Ondergrondse kabels waarmee het nieuwe station wordt verbonden met het bestaande station en met de rest van het elektriciteitsnet;
- Een tweede inrit aan de zuidzijde om het terrein te ontsluiten;
- Een hek rondom het terrein van circa 2,5 meter hoog.
Hoe komt het elektriciteitsstation eruit te zien?
Hieronder ziet u enkele impressies van het ontwerp. Dit voldoet aan het Ruimtelijk Programma van Eisen dat gemeente Amsterdam heeft opgesteld en de Commissie Omgevingskwaliteit (COK/welstand) heeft een positief advies afgegeven. Dit is het ontwerp waarmee we de omgevingsvergunning bouw gaan aanvragen.
Als het elektriciteitsstation is gerealiseerd, wordt het terrein ingericht. Hiervoor is een landschapsplan opgesteld. Let op: dit is een concept-landschapsplan. Zowel de soorten als de positie van de planten en bomen kan nog wijzigen.
Contact
Liander informeert belanghebbenden regelmatig over de voortgang van het project. Dat doen we onder andere via deze website, inloopbijeenkomsten en brieven. Hieronder vindt u de brieven die tot nu toe zijn verstuurd naar de directe omgeving van het toekomstige elektriciteitsstation:
- Brief 1 - juli 2022
- Brief 2 - december 2022
- Brief 3 - maart 2023
- Brief 4 - oktober 2023
- Brief 5 - april 2024 (uitnodiging inloopbijeenkomst)
- Posters informatiebijeenkomst 22 april 2024
- Brief 6 - juni 2024
- Brief 7 - december 2024
Heeft u een vraag over het project? Dan kunt u contact met ons opnemen via nieuwemeer@liander.nl.
Meer weten?
Nee. Het gebouw is zo compact mogelijk ontworpen. De grootte van het elektriciteitsstation wordt bepaald door de functie die het station in het elektriciteitsnet heeft. Daarnaast moet het aan technische eisen en veiligheidseisen voldoen. Het nieuwe gebouw wordt kleiner dan het bestaande elektriciteitsstation. Rondom het nieuwe gebouw wordt ruimte vrij gelaten voor de ondergrondse kabels en om onderhoudswerkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren.
Op deze locatie is ervoor gekozen om de hoogspanningsinstallaties van TenneT in een gebouw te plaatsen, zodat minder grondoppervlak nodig is.
Nee. Het gebouw is zo compact mogelijk ontworpen. De hoogte wordt bepaald door de hoogte die nodig is voor het functioneren van de installaties.
Tijdens de bouwwerkzaamheden zal er meer verkeer zijn in het gebied. Het bouwverkeer gaat over de Oude Haagseweg. Als het station er eenmaal staat, zal het verkeer beperkt zijn, want het station wordt op afstand bestuurd. Al het verkeer gaat via bestaande wegen en zal niet over het weiland plaatsvinden.
Verharding van het terrein is nodig voor beheer- en onderhoudswerkzaamheden. Vanwege het zware materieel komt er dichte verharding. Waar mogelijk wordt het terrein onverhard ingericht.
De bestaande inrit aan de Anderlechtlaan is de hoofdinrit. Een tweede inrit is nodig om drie redenen:
- Veiligheid: De nieuwe inrit fungeert als noodontsluiting. In geval een van de toegangswegen geblokkeerd is (bijvoorbeeld door bouwverkeer), blijft het terrein toegankelijk voor hulpdiensten zoals de brandweer.
- Draaicirkels van vrachtwagens: Het onderstation kan niet worden gebouwd zonder een tweede inrit/uitrit. Vrachtwagens kunnen geen volledige draai (360 graden) maken op het terrein.
- Kabels: De kabels worden via de dam/duiker gelegd.
Nieuwe Meer II wordt verbonden met elektriciteitsstations Schipluidenlaan en Zuidas Zuid en gaat stroom leveren aan delen van Amsterdam Nieuw-West en Zuid. Onderstaande afbeeldingen laten de huidige en de toekomstige netstructuur zien in dit deel van de stad.
Gaat het elektriciteitsstation stroom leveren aan Schiphol?
Het bestaande station Nieuwe Meer levert stroom aan Schiphol. Nieuwe Meer II is niet voorzien voor de ontwikkelingen op Schiphol, maar voor de woningbouwontwikkeling en verdichting in Amsterdam Nieuw-West en Zuid. Voor de groeiende energievraag van de luchthaven wordt op het terrein van Schiphol een nieuw station gebouwd.
We hebben een natuuronderzoek laten uitvoeren waarin de impact van de komst van het station op de flora en fauna en natuurgebieden is onderzocht (Bijlage 4 van het bestemmingsplan). De conclusie van dit onderzoek is dat het elektriciteitsstation geen negatieve impact heeft op de natuur en flora en fauna. Ten slotte geldt de zorgplicht voor alle (ook de onbeschermde) plant- en diersoorten waaraan we ons houden. De zorgplicht houdt in dat de werkzaamheden die nadelig kunnen zijn voor dieren en planten worden nagelaten of dat er maatregelen worden genomen om schade aan dieren en planten te voorkomen.
We willen voorkomen dat vogels, eenden en knaagdieren zich op plekken begeven waar spanning op staat. Daarom realiseren we voor deze dieren geen vestigingsplaatsen op het terrein. Daarnaast zullen de bloemen vlinders en insecten aantrekken.
We ontkomen er niet aan om een aantal bomen te kappen voor de bouw van het elektriciteitsstation. In totaal moeten er 10 bomen worden gekapt. De omgevingsvergunning hiervoor is verleend. Voor het kappen van de bomen geldt een herplantplicht. Wij planten daarom nieuwe bomen op nader te bepalen plekken. Voordat de bomen worden gekapt, onderzoeken we of er rust- of verblijfplaatsen van vogels en andere dieren in de bomen aanwezig zijn.
Nee, door de kabels in de grond is het niet mogelijk om op het terrein bomen te planten. De kabels kunnen namelijk de boomwortels beschadigen en andersom. Daarnaast moeten de kabels bereikbaar blijven voor werkzaamheden in geval van storingen.
Een landschapsarchitect heeft in samenwerking met een ecoloog een ontwerp gemaakt voor de inrichting van de randen van het elektriciteitsstation. Op het terrein zelf is het niet mogelijk om bomen te planten in verband met ondergrondse kabels.
Nee. Klimplanten kunnen de gebouwen en installaties aantasten en daardoor de levensduur van het station verkorten.
De transformatoren en compensatiespoelen maken geluid. Of je het station kunt horen, hangt af van de afstand tot het station en ook van het niveau van het omgevingsgeluid ter plaatse (wegverkeer en andere geluidbronnen). Dichtbij het station is het mogelijk om een laag bromgeluid waar te nemen, dit geluid neemt af naarmate de afstand tot het station toeneemt. Ten opzichte van het geluid van de Meet- en Regelstation van Gasunie en de snelweg is de toename in geluid verwaarloosbaar. Liander en TenneT hebben een akoestisch onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat het geproduceerde geluid voldoet aan de richtlijnen en de geluidsnorm niet overschreden wordt. Deze norm is 50dB(A) etmaalwaarde voor de dagperiode, 45 dB(A) voor de avondperiode en 40 dB(A) voor de nachtperiode. Dit geluidsonderzoek is opgenomen in bijlage 5 bij de toelichting van het bestemmingsplan.
Samen met gemeente Amsterdam, informeren Liander en TenneT de omgeving regelmatig over de voortgang van het project. Dat doen we op verschillende manieren:
- Omwonenden en bedrijven in de buurt ontvangen informatie per post.
- In april 2024 hebben we samen met de gemeente Amsterdam een inloopavond georganiseerd. Hierbij was ook de architect aanwezig.
- We hebben verschillende keukentafelgesprekken gevoerd met belanghebbenden. We hebben wensen van belanghebbenden in het ontwerp opgenomen.
- We plaatsen actuele projectinformatie op de website van Liander en gemeente Amsterdam
- Tijdens de werkzaamheden kunnen geïnteresseerden op de hoogte blijven via de BouwApp.
Om het elektriciteitsstation op deze plek te realiseren, is het bestemmingsplan van gemeente Amsterdam aangepast. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 7 juli tot 17 augustus 2022 ter inzage gelegen. In deze periode zijn zienswijzen binnengekomen. De gemeente heeft hierop gereageerd in een nota van zienswijzen.
Op 26 januari 2023 heeft gemeente Amsterdam het bestemmingsplan vastgesteld. Momenteel ligt een beroepsprocedure voor het bestemmingsplan bij de Raad van State.
In december 2024 worden de omgevingsvergunningen aangevraagd voor de bouw van het station.
In december 2024 vragen Liander en TenneT omgevingsvergunningen aan voor de bouw van het elektriciteitsstation. Als de vergunningen ter inzage liggen, kunt u bezwaar maken tegen de verlening van de vergunningen.