Uitbreiding stroomnet van omgeving Ceintuurbaan Amsterdam
Om vandaag en in de toekomst betrouwbaar energie te kunnen blijven gebruiken in de omgeving Ceintuurbaan Amsterdam, breiden we de komende tijd het stroomnet van deze buurt uit. Daarvoor verzwaren we een bestaand elektriciteitshuisje en vervangen/verzwaren we onze stroomkabels.
Wat gaan we doen?
Het trafostation aan de Ceintuurbaan 195 is recentelijk verzwaard. Nu de verzwaring van het trafostation is afgerond, moeten de laag- en middenspanningselektrakabels worden verzwaard tot in het voetpad van de Ceintuurbaan.
Tijdens de werkzaamheden worden de volgende uitvoeringsvoorwaarden gewaarborgd:
- Woningen en omliggende panden blijven te allen tijde bereikbaar. De aannemer zorgt voor loopbruggen over de sleuven en loopschotten door het werkgebied.
- Alle woningen en omliggende panden blijven bereikbaar voor NHD, conform de voorwaarden die door de brandweer zijn gesteld.
- Graafwerkzaamheden worden uitsluitend binnen de afzetting uitgevoerd.
- Afzettingen worden geplaatst volgens de richtlijnen van CROW 96B en werkzaamheden worden uitgevoerd conform ZWIA.
- Er zal een afsluiting zijn voor autoverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen via de rijbaan langs het werkterrein passeren.
- De werktijden zijn van 07:00 tot 16:00 uur. Indien hiervan moet worden afgeweken, wordt hierover contact opgenomen met de gemeente.
Geluidsoverlast
Binnen het project wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de omgeving van het projectgebied, en onnodige geluidsoverlast wordt tot een minimum beperkt. Buiten werktijden wordt geen geluidsoverlast veroorzaakt, inclusief het warmdraaien van materieel, wat uitsluitend tijdens werktijden mag plaatsvinden. Indien er na de reguliere werktijden toch werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, wordt hiervoor een ontheffing aangevraagd.
De werkzaamheden waarbij mogelijke geluidshinder te verwachten is, is tijdens het afzuigen en terugbrengen van zand in de steeg en het voetpad van de Ceintuurbaan.
Parkeren
Om de leefbaarheid in de omgeving van het projectgebied zoveel mogelijk te behouden, worden de volgende richtlijnen gehanteerd:
- Mindervaliden- en belanghebbendenparkeerplaatsen worden niet opgeheven zonder expliciete toestemming van de wegbeheerder. Indien dit toch noodzakelijk is, worden alternatieven geboden.
- Voor het reserveren van parkeervakken tijdens de werkzaamheden dient minimaal vijf dagen voorafgaand aan de werkzaamheden contact te worden opgenomen met de wegbeheerder.
- Indien de parkeerdruk in het projectgebied te hoog wordt door afgezette parkeervakken, worden alternatieve parkeervoorzieningen in de buurt aangewezen voor bewoners en bezoekers.
- Werknemers (inclusief verkeersregelaars) parkeren hun voertuigen niet rondom het projectgebied op locaties waar dit niet is toegestaan. Bij beperkte parkeergelegenheid in het gebied wordt gekeken naar carpoolopties.
Depot
Tijdens de werkzaamheden wordt een opslag ingericht op de aanwezige parkeerplaatsen aan de Ceintuurbaan. Dit depot wordt gebruikt voor het opslaan van de nieuw te leggen kabels en de verwijderde kabels. Het uitgegraven zand wordt met een zuigwagen naar een depot van Van Gelder vervoerd. Bij het aanvullen van de sleuf wordt het zand teruggebracht, eveneens met behulp van een zuigwagen.
Waar gaan we werken
Planning
De werkzaamheden staan gepland vanaf 16 juni 2025 en zullen in totaal vijf weken duren. Het tracé in het trottoir langs de Ceintuurbaan heeft een lengte van circa 30 meter en de werkzaamheden worden uitgevoerd in drie fasen.
Fase | |
---|---|
Wat gaan we doen | |
Fase 1 | De bestaande verharding wordt verwijderd en het zand rondom de kabels wordt weggezogen. |
Fase 2 | De nieuwe kabels worden aangelegd en een aantal bestaande kabels wordt verwijderd. |
Fase 3 | Het zand wordt opnieuw aangebracht en de verharding wordt hersteld. |
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Een elektriciteitshuisje - ook wel elektriciteitsruimte genoemd - is een belangrijke bouwsteen van ons energienetwerk. Het elektriciteitshuisje maakt stroom geschikt voor het gebruik in uw woning.
Wij begrijpen dat u vragen heeft over de nieuwe elektriciteitshuisjes in uw buurt.
Dit kan helaas niet. We onderzoeken of we in de toekomst aanvragen voor een verzwaring van een huisaansluiting samen met andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als dit kan, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.
Het resultaat is een robuust energienetwerk voor iedereen in de regio. Wij zijn als netbeheerder verantwoordelijk voor het stroomnet. Eén van onze taken is het uitbreiden, onderhouden en vernieuwen van deze energienetten. De huidige, overvolle elektriciteitshuisjes worden met deze werkzaamheden ontlast. Hierdoor ontvangen bedrijven en particulieren de benodigde stroom. Ook worden nieuwe wijken en bedrijven aangesloten op het net en is er extra ruimte op het stroomnet om elektriciteit terug te leveren.
Contact
Heeft u nog een andere vraag over de voorbereiding, planning of uitvoering van het werk? Neem dan contact op met onze Klantenservice op 088 - 542 64 44. Op werkdagen zijn we bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur.