Uitbreiding stroomnet in Dronryp en omstreken
Om vandaag en in de toekomst gewoon energie te kunnen blijven gebruiken in Dronryp, breiden we de komende tijd het stroomnet van deze buurt uit. Daarvoor plaatsen we extra elektriciteitshuisjes en leggen we nieuwe kabels.
Wat gaan we doen?
We leggen in totaal 65 km nieuwe stroomkabels en plaatsen 30 nieuwe en vervangen 3 bestaande elektriciteitshuisjes. Bij een deel van de woningen vervangen we verouderde huisaansluitingen. Dat zijn de kabels tussen het stroomnet en de meterkast van uw woning. Tijdens de werkzaamheden verdelen we het werkgebied in verschillende delen die we achter elkaar aanpakken. Zo blijft de buurt zo goed mogelijk bereikbaar.
Aannemer Verkley voert het werk voor ons uit. We zijn eind februari gestart met de eerste werkzaamheden, zoals het vervangen van gas- en waterleidingen.
Help mee en doe mee aan ons belevingsonderzoek
Liander vindt het belangrijk te weten hoe u dit project beleeft. We gebruiken uw feedback om veranderingen aan te brengen in de werkwijze tijdens dit project (en toekomstige projecten). Daarom vragen wij u mee te doen aan ons belevingsonderzoek. Tijdens dit project krijgt u ongeveer 3 keer een korte vragenlijst per e-mail toegestuurd. Het invullen hiervan duurt ongeveer 2 minuten per keer.
- Link naar het belevingsonderzoek (ook beschikbaar in het Fries).
- Of scan de QR-code:
Waar gaan we werken
Planning
Fase | |
---|---|
Waar gaan we werken | |
Fase 1a | Van Baaium naar Herbaijum |
Fase 1b | Van Herbaijum naar Dronryp |
Fase 1c | Van Dongjum, Ried, Peins, Menaam, Dronryp naar Baaium |
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Een elektriciteitshuisje - ook wel elektriciteitsruimte genoemd - is een belangrijke bouwsteen van ons energienetwerk. Het elektriciteitshuisje maakt stroom geschikt voor het gebruik in uw woning.
Wij begrijpen dat u vragen heeft over de nieuwe elektriciteitshuisjes in uw buurt.
Dit kan helaas niet. We onderzoeken of we in de toekomst aanvragen voor een verzwaring van een huisaansluiting samen met andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als dit kan, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.
Contact
Heeft u nog een andere vraag over de voorbereiding, planning of uitvoering van het werk?
Neem dan contact op met omgevingsmanager Ankje Niemeijer via ankje.niemeijer-dejong@alliander.com of 06-15835729.