Uitbreiding stroomnet in Drachten
Om vandaag en in de toekomst gewoon energie te kunnen blijven gebruiken in Drachten, breiden we de komende tijd het stroomnet van deze buurt uit. Daarvoor plaatsen we extra elektriciteitsruimtes en leggen we nieuwe kabels.
Wat gaan we doen?
We leggen in totaal 30 km nieuwe stroomkabels en plaatsen 2 nieuwe en vervangen 10 bestaande elektriciteitsruimtes. Bij een deel van de woningen vervangen we verouderde huisaansluitingen. Dat zijn de kabels tussen het stroomnet en de meterkast van uw woning. Tijdens de werkzaamheden verdelen we het werkgebied in verschillende delen die we achter elkaar aanpakken. Zo blijft de buurt zo goed mogelijk bereikbaar. Aannemer Baas B.V. voert het werk voor ons uit.
Eind 2024 zijn we begonnen met de eerste werkzaamheden.
Blijf op de hoogte via de BouwApp
Via onze BouwApp houden we op de hoogte van dit project. Download de Liander BouwApp gratis in de Apple Store of Google Play Store. Klik in de app op 'Ontdek' en vul vervolgens de projectnaam of plaats in. Kies het project door op 'Volgen' te klikken. Nu kunt u altijd de meest actuele planning bekijken en houden we u eenvoudig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen door uw meldingen aan te zetten.
Ook kunt u via de BouwApp gemakkelijk contact met ons opnemen.
Waar gaan we werken
Planning
Fase | |
---|---|
Waar gaan we werken? | |
Fase 1 | Gebied Voermanspad, Foswerd, Lijstraat |
Fase 2 | Gebied Pyriet, Folgeren, Weegbree, Waterlelie, Stationsweg |
Fase 3 | Gebied De Lange West, Loswal, Noorderhogeweg, De Ee, Nova Cura |
Meer weten?
Als we de kabels vervangen of uw huisaansluiting op het vernieuwde net overzetten, is het nodig dat we de spanning tijdelijk van de kabels afhalen zodat onze monteurs veilig hun werk kunnen doen. Geldt dit voor u? Dan krijgt u ongeveer 3 werkdagen van tevoren hierover een bericht met de datum en het tijdstip van de onderbreking.
Hier vindt u tips hoe u uzelf kunt voorbereiden op een stroomonderbreking.
We moeten de werkzaamheden verrichten op de locatie waar de kabels liggen. Dit is vaak in de stoep en/of de weg. Het kan zijn dat tijdens de werkzaamheden (een deel) van de stoep en/of weg hierdoor niet beschikbaar is. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken leggen we loopplanken neer over de opgebroken weggedeelten, zodat woningen en/of bedrijfspanden bereikbaar blijven. We zetten het werkgebied af en plaatsen waarschuwingsborden.
Voorafgaand en gedurende de werkzaamheden slaan wij bij u in de buurt materiaal op. Ook hierbij proberen wij eventuele hinder tot een minimum te beperken.
Omdat wij grotere afstanden moeten afleggen voordat een kabel getrokken kan worden kan het zijn dat u enige tijd geen activiteit ziet op locatie. Daarnaast houden wij ook een kleine periode aan tussen het leggen van de kabel en de montage hiervan in de elektriciteitsruimtes. Dit om te voorkomen dat we bij vertraging in het leggen van de kabel direct in de problemen komen.
Een elektriciteitshuisje - ook wel elektriciteitsruimte genoemd - is een belangrijke bouwsteen van ons energienetwerk. Het elektriciteitshuisje maakt stroom geschikt voor het gebruik in uw woning.
Wij begrijpen dat u vragen heeft over de nieuwe elektriciteitshuisjes in uw buurt.
Dit kan helaas niet. We onderzoeken of we in de toekomst aanvragen voor een verzwaring van een huisaansluiting samen met andere werkzaamheden kunnen uitvoeren. Als dit kan, brengen we onze klanten hiervan op de hoogte.
Het resultaat is een robuust energienetwerk voor iedereen in de regio. Wij zijn als netbeheerder verantwoordelijk voor het stroomnet. Eén van onze taken is het uitbreiden, onderhouden en vernieuwen van deze energienetten. De huidige, overvolle elektriciteitshuisjes worden met deze werkzaamheden ontlast. Hierdoor ontvangen bedrijven en particulieren de benodigde stroom. Ook worden nieuwe wijken en bedrijven aangesloten op het net en is er extra ruimte op het stroomnet om elektriciteit terug te leveren.
Contact
Heeft u nog een andere vraag over de voorbereiding, planning of uitvoering van het werk?
Neem dan contact op met omgevingsmanager Marita van Opstal of Jeen Bruinsma via marita.van.opstal@alliander.com of jeen.bruinsma@alliander.com. Ook kunt u via de BouwApp contact met ons opnemen.