Grootschalige vervanging van de GPRS-meters
De slimme GPRS-meters worden binnenkort vervangen. Dit is noodzakelijk omdat de mobiele communicatietechniek (2G) waar de meter gebruik van maakt, stopt. Hangt er een GPRS-meter in uw meterkast? Dan ontvangt u van ons een brief, of heeft u misschien al een brief ontvangen, om de meter kosteloos te laten vervangen.

Het 2G-signaal stopt
Alle slimme GPRS-meters die bij onze klanten in de meterkast hangen, werken op het 2G-signaal. Dit 2G signaal stopt uiterlijk 1 januari 2029. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om met deze meters de meterstanden automatisch door te sturen naar de energieleverancier. Ook kunnen we vanaf dat moment niet meer garanderen dat de verbruiksregistratie op hoog- en laagtarief nog goed werkt. Dit kan leiden tot fouten in de registratie van uw energieverbruik en daarmee op uw energierekening.
De meter wordt kosteloos door ons vervangen
De nieuwe slimme meter werkt op het 4G-signaal en heeft dus een toekomstbestendig netwerk. Dit zorgt ervoor dat de meterstanden automatisch uitgelezen blijven worden. De meter biedt u de mogelijkheid om uw energieverbruik te blijven monitoren. Ook kunt u dankzij de slimme meter kiezen voor moderne energiecontracten. Zoals bijvoorbeeld een dynamisch contract.
U ontvangt van ons een brief wanneer uw postcode aan de beurt is
Heeft u een GPRS-meter op uw adres? Dan ontvangt u van ons een aankondigingsbrief zodra uw postcode aan de beurt is. Na deze aankondigingsbrief, ontvangt u binnen enkele weken een brief om zelf een afspraak te maken op de datum die u goed uitkomt. Hoe eerder u de afspraak maakt, hoe meer dagen en tijden er nog beschikbaar zijn.
Wij werken samen met aannemers om de meters te vervangen
Door heel ons netgebied hangen deze GPRS-meters. Het is dus een flinke klus om al deze meters binnen een bepaalde periode te vervangen. Gelukkig krijgen wij hierbij hulp van verschillende aannemers. De aannemers die ons hierbij helpen zijn: BAM, Energiewacht, Kemkens & Heijmans. Het kan dus zijn dat er in de brief verwezen wordt om een afspraak met één van deze aannemers te maken.
Meer weten?
2G is de afkorting van tweede generatie. Deze 2G technologie zorgt voor de communicatie tussen mobiele telefoons en is dus een mobiel netwerk. 2G bestaat al heel erg lang. Met de komst van 2G werd het mogelijk om gesprekken en informatie digitaal te versleutelen. Maar ook om te SMS-en en later ook afbeeldingen te versturen. Ook werd met de komst van 2G het mobiele netwerk efficiënter waardoor het bereik beter werd.
Slimme meters werken ook op 2G. Hulpdiensten gebruiken 2G om signalen te versturen naar meldkamers. Maar ook provincies en gemeentes gebruiken 2G. Zij gebruiken dit bijvoorbeeld voor het openen en sluiten van bruggen.
De nieuwe slimme meter verbind met het 4G-signaal.
U kunt dan geen gebruik meer maken van de voordelen van de slimme meter. Zoals:
- het automatisch doorsturen van de meterstanden. U moet vanaf 1 januari 2029 dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
- inzicht in uw verbruik.
- gebruik kunnen maken van moderne energiecontracten. Zoals een dynamisch contract.
- het snel opsporen van storingen.
- het garanderen van de juiste werking van hoog- en laagtarief. Het kan zijn dat de meter dan niet meer op de juiste momenten schakelt.
Heeft u nog geen brief ontvangen, maar wilt u wel weten of de meter in uw meterkast ook vervangen moet worden?
Dit controleert u gemakkelijk op Mijn Liander. Of op de meter zelf. U ziet links boven het display GRPS op de meter staan.
Er hangen ongeveer 900.000 GPRS-meters in ons netgebied. Dit betekent dat wij voor bijna een miljoen klanten de meter moeten verwisselen. Gelukkig krijgen wij hulp van Heijmans, Energiewacht, Kemkens en BAM om deze klus samen tot een goed eind te brengen. Maar dit is natuurlijk niet in één jaar gedaan. Daarom hebben wij een tijdsplanning gemaakt. Hiermee zorgen wij ervoor dat al onze klanten vóór 1 januari 2029 de mogelijkheid hebben gekregen om de meter kosteloos te verwisselen.
Heeft u van ons een brief ontvangen voor het maken van een afspraak, maar heeft u niet binnen de aangegeven periode een afspraak gemaakt? Dan is het voor nu niet mogelijk om alsnog een afspraak te maken voor een kosteloze vervanging.
Wilt u de meter alsnog laten vervangen?
Wij werken met een heel strak schema en plannen alles in per postcodegebied. Hebben wij al onze klanten, per postcodegebied, de mogelijkheid geboden een afspraak in te plannen? Dan volgt er voor u een nieuw moment om alsnog een afspraak in te plannen. U ontvangt tegen die tijd van ons een brief hierover.
Nee, dit is niet mogelijk. Door heel ons netgebied hangen deze GPRS-meters. Het is dus een flinke klus om al deze meters binnen een bepaalde periode te vervangen. Daarom werken wij met een hele gestructureerde planning. En kunnen wij de meter op uw adres pas vervangen wanneer uw postcodegebied aan de beurt is.
Vanzelfsprekend beschermen wij uw persoonlijke gegevens goed.
Uw meterstanden worden alleen gebruikt voor:
- Uw jaarrekening die u van uw energieleverancier ontvangt.
- Uw gebruiksoverzicht die u elke maand van uw energieleverancier ontvangt.
- Voor de eindafrekening als u overstapt naar een andere energieleverancier of als u verhuist.
- Voor beheer en onderhoud van het gas- en stroomnetwerk of uw energiemeter als dit nodig is.
Bescherming van uw gegevens
Wij houden ons bij het verwerken van uw gegevens aan de Gedragscode Slim Netbeheer (bekijk de privacy statement over dit onderwerp). Heeft u vragen of klachten? Neem contact op met Netbeheer Nederland.
Wat stuurt de slimme meter nog meer door?
Wij zijn verantwoordelijk voor een continue goede werking van de slimme meter. Hiervoor voeren we iedere 10 dagen de volgende activiteiten uit:
- Automatische storingsmelding - We controleren dan de statusinformatie van de meter zoals indicatoren, alarmeringen en foutmeldingen.
- Automatische software updates en controle of de meter goed werkt - Synchronisatie klok en kalender, controle batterij.
- Voor de Iskra Am550 CDMA meter geldt een uitzondering. We voeren de controles en checks om de 3 dagen uit. Dit heeft een technische reden. Om verbindingsproblemen te voorkomen is de uitleesfrequentie voor dit type meter ingesteld op om de 3 dagen.