Steekproefcontrole van stroom- en gasmeters & afgekeurde meters
Metrologische kwaliteit van stroom- en gasmeters en steekproefcontrolesysteem
Om de metrologische kwaliteit van stroom- en gasmeters bij consumenten en klein zakelijke klanten te bewaken, gebruiken de gezamenlijke netbeheerders een systeem van steekproefsgewijze controle van stroom- en gasmeters. De toezichthouder op de Metrologiewet, de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI), heeft dit systeem goedgekeurd en volgt en controleert ook de uitvoering en resultaten van dit steekproefcontrolesysteem.
Uitvoering van de steekproef controle
Jaarlijks onderzoeken wij van een aantal typen meters of ze nog goed werken. Het indelen van de verschillende type meters doen we op basis van het merk/type van de meter in combinatie met het bouwjaar: meters met eenzelfde metertype/bouwjaarcombinatie noemen we een meterpopulatie. Elk jaar komen andere meterpopulaties aan de beurt. Dit zodat eens in de zoveel jaar alle meterpopulaties zijn onderzocht. Wij doen dit samen met de andere regionale netbeheerders. Dit onderzoek heet de steekproef controle. Het doel van deze steekproef controle is om te controleren of het metertype nog wel goed functioneert. Dat wil zeggen: de juiste hoeveelheid energie meet die u verbruikt en/of teruggeleverd heeft, binnen de gestelde grenzen van de Metrologiewet.
Van de geselecteerde meterpopulaties worden willekeurige adressen geselecteerd waar we dan de feitelijke controle van de meter uitvoeren.
Als wij bij u een meter komen controleren, krijgt u van tevoren een afspraakbrief met een tijdstip waarop wij bij u langs willen komen.
Wat gebeurt er tijdens de afspraak?
- Komen wij de stroommeter controleren? De monteur controleert de stroommeter dan met behulp van een zogenaamde ijkkoffer die op de meter wordt aangesloten.
- Komen wij de gasmeter controleren? De gasmeter wordt door de monteur verwisseld voor een nieuwe meter. De te controleren meter wordt naar een ijklaboratorium gestuurd waar deze vervolgens gecontroleerd wordt.
Na de steekproef controle: is de meter goed- of afgekeurd?
Alle resultaten uit de steekproeven leveren wij, maar ook de andere netbeheerders, aan bij de onafhankelijke coördinator van KIWA. Op basis van alle steekproefresultaten van de gecontroleerde meters maakt de coördinator een analyse per meterpopulatie en doet een uitspraak per meterpopulatie of deze goed- of afgekeurd wordt:
- Voldoet de gecontroleerde meterpopulatie, op basis van de aangeleverde steekproefresultaten, statistisch gezien nog aan de wettelijke nauwkeurigheidseisen uit de Metrologiewet? Dan kunnen deze blijven deze meters hangen. De meterpopulatie is goedgekeurd. Na een aantal jaar wordt dit type meter opnieuw gecontroleerd.
- Voldoet de gecontroleerde meterpopulatie niet? Dan wordt de gehele populatie afgekeurd. Netbeheerders zijn dan verplicht om binnen 1,5 jaar alle meters van dat type te vervangen. Dit kunnen ook exemplaren zijn die hun werk nog prima doen. Het kan dus voorkomen dat wij bij u de meter komen vervangen omdat deze is afgekeurd terwijl wij de meter niet gecontroleerd hebben. Voor het vervangen van de meter, ontvangt u van ons altijd een brief. U krijgt dan de mogelijkheid om zelf een afspraak in te plannen. U kiest dan een moment, dat voor u het beste past!
Meer informatie?
Op de website van de RDI vindt u meer informatie. Ook kunt u de afkeurfolder downloaden.
Meer weten?
Onze monteur heeft altijd een legitimatiebewijs bij zich
Hierop staat de naam van de monteur en het logo van Liander vermeld.
Zorg ervoor dat de monteur niet voor niets komt en direct aan de slag kan!
- Komt de afspraak toch niet uit? Verzet deze dan tenminste 1 dag van tevoren.
- Zorg dat er een meerderjarige thuis is.
- Zorg dat de monteur goed bij de meterkast en meters kan.
- Haal alvast zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact.
- Voor de veiligheid: Zorg ervoor dat de monteur ongestoord kan werken.
- Heeft u vragen? De monteur beantwoordt deze graag voor of na de werkzaamheden.
Tijdens de werkzaamheden kunt u ongeveer 1 uur geen gebruik van stroom en/of gas maken
Hieronder staan een aantal tips voor u als u tijdelijk geen energie heeft.
- Houd de koelkast zoveel mogelijk dicht, zodat het koud blijft.
- Heeft u een alarminstallatie? Dan adviseren wij u vooraf uw alarmcentrale te informeren.
- Gebruikt u medische apparaten voor beademing of dialyse? Vraag uw medische hulppost om een alternatief, zoals een accu of batterijen.
- Heeft u gas? Tijdens onze werkzaamheden heeft u geen verwarming en warm water. Houd er ook rekening mee dat u tijdens de werkzaamheden niet kan koken op een gasfornuis.
Voor zowel u als de netbeheerder is het erg belangrijk dat de afgekeurde meter wordt vervangen. Voor u is het belangrijk omdat:
- Er een groot aantal meters van het type meter in uw meterkast is afgekeurd. De kans bestaat dus, dat de meter in uw meterkast niet meer voldoet aan de wettelijke eisen.
- Voldoet de meter niet meer aan de wettelijke eisen? Dan is er een kans dat de meter het verbruik niet goed meer meet.
- Meet de meter het verbruik niet meer goed? Dan kan het zijn dat u meer betaalt.
Zodra de meter 1 jaar oud is, neemt de KIWA de meter mee in het keuringssysteem. Het kan dus voorkomen dat de meter nog niet zo lang in uw woning hangt, maar toch wordt afgekeurd. En dus vervangen moet worden.
Onze monteur plaatst standaard een slimme meter. Heeft u een stroom- en gasmeter? Sommige versie stroom- en gasmeters kunnen niet met elkaar communiceren. De monteur controleert tijdens de afspraak altijd welke versie meter u op uw adres heeft. Kunnen de meters niet met elkaar communiceren? Dan vervangt de monteur altijd beide meters.