Meterstanden aflezen en doorgeven
De meters vindt u in uw meterkast . De meterstanden staan altijd op de meter. Bij een slimme meter kunt u de meterstanden meestal ook online of via een app inzien.
Aan wie geeft u de meterstanden door?
Meterstanden geeft u altijd door aan uw energieleverancier. De slimme meter kan dit automatisch doorgeven. Heeft u geen slimme meter? Dan moet u zelf maandelijks de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Hoe leest u de meterstanden van de meter af?
Bij digitale (of slimme) meters is het aflezen van de standen soms wat lastig. Alle belangrijke informatie over uw meter en het aflezen van uw meter, vindt u in de handleidingen. In de veelgestelde vragen leest u ook hoe u de meterstanden van uw stroom- en/of gasmeter afleest.
Meer weten?
Ook wanneer u enkeltarief heeft, registreert uw meter op 2 telwerken het verbruik. U betaalt voor beide standen bij elkaar opgeteld wel gewoon de prijs voor enkeltarief. Twijfelt u hierover? Neem dan contact op met uw energieleverancier.
Ampy
Op het meterdisplay verschijnen achtereenvolgens de volgende codes:
- 1 stand in tarief 1 (laag tarief)
- 2 stand in tarief 2 (hoog tarief)
- R1 terugleverstand in tarief 1 (laag tarief)
- R2 terugleverstand in tarief 1 (hoog tarief)
De code die knippert geeft aan welk telwerk op dit moment actief is. Dat betekent dat de meter daarop uw verbruik registreert.
Voor het doorgeven van de meterstanden aan uw energieleverancier noteert u de standen bij 1 en 2. Voor uw terugleverstanden kijkt u bij R1 en R2.
Let op! De stand bovenaan het display is geen meterstand. Dat is uw totale vermogen dat u aan apparaten aan heeft staan op dat moment.
Echelon
Op het meterdisplay verschijnen achtereenvolgens de volgende codes:
- 1 stand in tarief 1 (laag tarief)
- 2 stand in tarief 2 (hoog tarief)
- 5 terugleverstand in tarief 1 (laag tarief)
- 6 terugleverstand in tarief 2 (hoog tarief)
De code die knippert geeft aan welk telwerk op dit moment actief is. Dat betekent dat de meter daarop uw verbruik registreert.
Voor het doorgeven van de meterstanden aan uw energieleverancier noteert u de standen bij 1 en 2.
Voor uw terugleverstanden kijkt u bij 5 en 6.
Let op! Op sommige meters staat er bovenaan het display nog een stand. Dit is geen meterstand, maar uw totale vermogen dat u aan apparaten aan heeft staan op dat moment.
Iskra
Op het meterdisplay verschijnen achtereenvolgens de volgende codes:
- 1.8.1 (of 1) stand in tarief 1 (laag tarief)
- 1.8.2 (of 2) stand in tarief 2 (hoog tarief)
- 2.8.1 (of 6) terugleverstand in tarief 1 (laag tarief)
- 2.8.2 (of 7) terugleverstand in tarief 1 (hoog tarief)
- 15.7/16.7 het totale vermogen dat u aan apparaten aan heeft staan op dat moment
Het symbool geeft aan welk telwerk op dit moment actief is. Dat betekent dat de meter daarop uw verbruik registreert.
Voor het doorgeven van de meterstanden aan uw energieleverancier noteert u de standen bij 1.8.1 en 1.8.2 (of 1 en 2).
Voor uw terugleverstanden kijkt u bij 2.8.1 en 2.8.2 (of 6 en 7).
Kaifa
Op het meterdisplay verschijnen achtereenvolgens de volgende codes:
- +T1 stand in tarief 1 (laag tarief)
- +T2 stand in tarief 2 (hoog tarief)
- - T1 terugleverstand in tarief 1 (laag tarief)
- - T2 terugleverstand in tarief 1 (hoog tarief)
Het symbool geeft aan welk telwerk op dit moment actief is. Dat betekent dat de meter daarop uw verbruik registreert.
Voor het doorgeven van de meterstanden aan uw energieleverancier noteert u de standen bij +T1 en +T2.
Voor uw terugleverstanden kijkt u bij - T1 en - T2.
Let op! De stand bovenaan het display is geen meterstand. Dat is uw totale vermogen dat u aan apparaten aan heeft staan op dat moment.
Landis + Gyr
Op het meterdisplay verschijnen achtereenvolgens de volgende codes:
- 1.8.1 (of 1) stand in tarief 1 (laag tarief)
- 1.8.2 (of 2) stand in tarief 2 (hoog tarief)
- 2.8.1 (of 1R) terugleverstand in tarief 1 (laag tarief)
- 2.8.2 (of 2R) terugleverstand in tarief 1 (hoog tarief)
- 15.7/16.7 het totale vermogen dat u aan apparaten aan heeft staan op dat moment
Het symbool (of ) geeft aan welk telwerk op dit moment actief is. Dat betekent dat de meter daarop uw verbruik registreert.
Voor het doorgeven van de meterstanden aan uw energieleverancier noteert u de standen bij 1.8.1 en 1.8.2 (of 1 en 2).
Voor uw terugleverstanden kijkt u bij 2.8.1 en 2.8.2 (of 1R en 2R).
Siemens
Op het meterdisplay verschijnen achtereenvolgens de volgende codes:
- 1 stand in tarief 1 (laag tarief)
- 2 stand in tarief 2 (hoog tarief)
- 3 wordt niet gebruikt
- 4 wordt niet gebruikt
- 1234 terugleverstand
Het symbool geeft aan welk telwerk op dit moment actief is. Dat betekent dat de meter daarop uw verbruik registreert.
Voor het doorgeven van de meterstanden aan uw energieleverancier noteert u de standen bij 1 en 2.
Voor uw terugleverstanden kijkt u bij 1234.
Ziet u geen meterstand op uw elektriciteitsmeter? Neem dan contact op met onze storingsdienst. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar op 0800 9009.
Standaard is het display van de gasmeter uitgeschakeld. Dit is om de batterij te sparen. De meter is zo ontworpen dat deze twintig jaar meegaat op één enkele batterij. Tegen het eind van de levensduur krijgt Liander een melding dat de batterij bijna leeg is. Liander onderneemt dan zelf actie om de batterij te wisselen.
Hieronder leest u per gasmeter hoe u de meterstand naar voren kunt halen.
Elster
Onder het display zit een zwart knopje. Drukt u hier kort op. De meterstand verschijnt dan in het display.
U hoeft daarna niets meer te doen. Het scherm van het display, schakelt automatisch weer uit.
Flonidan
Onder het display zit een rood balkje met daarin een klein rood knopje. Drukt u hier kort op. De meterstand verschijnt dan in het display.
U hoeft daarna niets meer te doen. Het scherm van het display, schakelt automatisch weer uit.
Itron
Onder het display zit een rood balkje met daarin een klein rood knopje. Drukt u hier kort op. De meterstand verschijnt dan in het display.
U hoeft daarna niets meer te doen. Het scherm van het display, schakelt automatisch weer uit.
Landis & Gyr
Onder het display zit een rood en een zwart knopje. Drukt u kort op de rode knop. De meterstand verschijnt dan in het display.
U hoeft daarna niets meer te doen. Het scherm van het display, schakelt automatisch weer uit.
Ziet u geen meterstand nadat u op de knop heeft gedrukt? Neem dan contact op met onze storingsdienst. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar op 0800 9009.
De meterstanden geeft u door aan uw energieleverancier, niet aan Liander. Ook stelt u daar alle vragen over uw meterstanden, bijvoorbeeld over:
- Doorgeven van meterstanden
- Geschatte meterstanden
- Opvragen van meterstanden en energieverbruik
- Meterstanden aflezen
Wij moeten één keer in de drie jaar uw meterstanden bij u op vragen bij niet op afstand uitleesbare meters. Dit geldt ook voor slimme meters die niet automatisch de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Iedere drie jaar bekijken we dus of uw meterstanden kloppen met onze administratie. Op deze manier controleren we of uw energiemeter nog goed werkt. Als netbeheerder zijn wij verplicht om deze controle uit te voeren. U ontvangt een brief met het verzoek om de foto's van de meterstanden online door te sturen.
Wilt u weten of er een slimme meter in uw meterkast hangt? Dit kunt u zelf eenvoudig controleren door in te loggen op Mijn Liander.
U haalt meer uit de slimme meter als deze koppelt aan een energieverbruiksmanager. Hierdoor krijgt u inzicht in uw energieverbruik en kosten. Zo wordt besparen leuker en makkelijker.
Hoe kom ik aan een energieverbruiksmanager?
Met behulp van een energieverbruiksmanager krijgt u inzicht in uw energie verbruik. Door gebruik te maken van een app of portal die gekoppeld is aan uw thermostaat, computer of zelfs uw smartphone krijgt u inzicht in uw energieverbruik en kosten. U kunt kiezen tussen betaalde en gratis energieverbruiksmanagers.
Gratis energieverbruikmanagers
Dit zijn smartphone-apps of websites (portals) die in veel gevallen door de energieleveranciers worden aangeboden. Deze apps geven vaak inzicht in:
- Verbruik en kosten per uur of kwartier
- Hoeveelheid teruggeleverde energie
- Verschillende perioden, waardoor u kunt vergelijken,
Voor meer informatie kunt u het beste op de website van uw energieleverancier kijken.
Betaalde energieverbruikmanagers
Voor meer en uitgebreider inzicht zijn er thermostaten of kastjes die u in uw meterkast kunt plaatsen. Deze geven u, naast de inzichten genoemd bij de gratis energieverbruiksmanagers, de volgende inzichten:
- Verbruik en kosten (real-time)
- Verbruik per apparaat in uw huis.
- Hoe werkt een energieverbruiksmanager?
Er zijn drie manieren hoe een energieverbruiksmanager inzicht geeft in uw verbruik.
De energieverbruiksmanager leest, na uw toestemming, uw gegevens uit via de slimme meter.
U koppelt een kastje aan uw slimme meter in uw meterkast.
Heeft u nog een traditionele meter? Dan kan het zijn dat u nog een sensor aan moet schaffen voor in uw meterkast.
Vaak logt u vervolgens in op een app of portal om uw gegevens in te zien.
Wilt u weten welke energieverbruiksmanagers er zijn, hoe ze werken en welke voor u het meest interessant is? Milieu Centraal heeft een speciale website opgezet waar de verschillende energieverbruiksmanagers en hun diensten met elkaar worden vergeleken. Zo wordt kiezen makkelijker. Ga naar Energieverbruiksmanagers.nl.
Wilt u weten of uw meterstanden worden uitgelezen of wilt u de uitleesfunctie aan of uit zetten? Log dan eenvoudig in op Mijn Liander.
Geen meterstanden doorsturen? Dit is hoe het werkt
Door de uitleesfunctie van de slimme meter uit te schakelen, ontvangen netbeheerders geen verbruiksgegevens. Wat wordt er dan wél nog uitgewisseld en waarom?
Consumenten hebben het recht om een slimme meter te laten installeren en daarbij de uitleesmogelijkheden uit te laten schakelen door de netbeheerder. Dat houdt in dat de netbeheerder de meter niet kan uitlezen op verbruik, maar wel op de meest noodzakelijke data die nodig zijn om onderhoud te plegen. Dat is tenslotte onze taak.
Slimme meter ‘gegevens doorsturen' uit
Dit houdt in dat we de slimme meter wél installeren en we eigenlijk de situatie met de oude meter nabootsen. En om daarbij dezelfde standaard van onderhoud te bieden is het voor ons noodzakelijk om de slimme meter zo nu en dan uit te lezen. Er worden dus wel degelijk gegevens uitgewisseld, maar alleen om de meter goed werkend te houden. Dit is wettelijke verplicht.
Zo wordt juiste werking van de meter gegarandeerd
Om het energienet voor iedereen efficiënt werkend te houden, mogen we, wanneer nodig, bepaalde gegevens uitlezen van de meter. Dat is de klokfunctie (“nodig om te bepalen wanneer hoog-/laagtarief ingeschakeld moet worden”), de batterijstatus (“er zit een kleine batterij in de meter die het apparaat werkend houdt in gevallen van stroomuitval”) en de software (“op afstand kunnen daarmee firmware-updates gedaan worden ten behoeve van veiligheid van de meter”).
Uw energieleverancier ontvangt standaard twaalf keer per jaar uw meterstanden. Deze stuurt uw slimme meter automatisch door. Uw energieleverancier kan ook vaker dan twaalf keer per jaar uw meterstanden ontvangen. Neem contact op met uw energieleverancier om dit te regelen. Uw verbruiken ziet u terug op de overzichten van uw energieleverancier.
Meters
Denkt u dat er iets mis is met de meter?
Meters
Wilt u weten hoe de meter werkt?
Dit moet u doen