Is er iets mis met de meter?

U denkt dat er iets mis is met de meter. Merkt u iets vreemds aan de meter? Zijn de meterstanden van de slimme meter niet op afstand uitleesbaar? Of heeft u een afwijkende energierekening ontvangen? Dan wilt u natuurlijk weten of de meter nog goed werkt. Begrijpelijk! Daarom gaan we samen aan de slag om een oplossing te vinden.
Een slimme meter in de meterkast

1

Is er sprake van een gevaarlijke situatie?

0

Gaat het om een stroom- of een gasmeter?

0

Het probleem is:

0

Wat klopt er niet aan uw meterstand?

0

Komen de meterstanden overeen met die van uw energieleverancier?

0

Is uw situatie gewijzigd? Ja, u heeft ...

0

Is de meterstand niet zichtbaar of ziet u 8888 staan?

0

Welke schade is er aan de stroommeter?

0

Het probleem is:

0

Wat klopt er niet aan uw meterstand?

0

Komen de meterstanden overeen met die van uw energieleverancier?

0

Is uw situatie gewijzigd? Ja, u heeft ...

0

Welke schade is er aan de gasmeter?

Neem direct contact met ons op

Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar via het telefoonnummer 0800 - 9009.

Volg ook de stappen om de situatie zo veilig mogelijk te maken. 

Neem direct contact met ons op

Er mag nooit een geur van brand in de meterkast aanwezig zijn. Neem daarom direct contact met ons op.

Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar via het telefoonnummer 0800 - 9009.

Neem direct contact met ons op

Vonken kunnen voor een gevaarlijke situatie zorgen. Neem daarom direct contact met ons op.

Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar via het telefoonnummer 0800 - 9009.

Bij een beschadiging kan er een gevaarlijke situatie ontstaan

Er is geen sprake van een onveilige situatie wanneer:

  • De zegel van de meter is verbroken;
  • Het display stuk is of;
  • Als er een telwerk stil staat.

Andere situaties dan bovenstaande kunnen gevaarlijk zijn
Neem daarom direct contact met ons op. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar via het telefoonnummer 0800 - 9009.

Neem direct contact met ons op

Een warme meter kan voor een gevaarlijke situatie zorgen. Een warme meter herkent u doordat de meter of de kast onder de meter warm is. Of u ruikt verbrand plastic of een brandlucht.

Denkt u dat dit met de meter aan de hand is? Volg dan de volgende stappen:

  • Zet direct uw eigen installatie uit. Uw eigen installatie is de aardlekschakelaar en/of hoofdschakelaar.
  • Heeft uw hoofdaansluiting onder de stroommeter een schakelaar? Zet deze schakelaar dan ook uit.
  • Neem direct contact met ons op. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar via het telefoonnummer 0800 - 9009.

Dit betekent dat uw meterstand stil staat

Heeft u geen slimme meter?
Dan klopt het dat er nog maar één telwerk oploopt. Op een niet-slimme meter is namelijk geen dubbeltarief meer mogelijk. Lopen alle telwerken niet meer op? Dan moet de meter wel vervangen worden. 

Heeft u een slimme meter en loopt er op één of meerdere telwerken geen meterstand meer op?
De meter moet vervangen worden. 

Contact met onze storingsdienst
Heeft u een stilstaand telwerk? Meld dit bij onze storingsdienst op telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

Wat gebeurt er als de meter vervangen moet worden?
De medewerkers van de storingsdienst controleren of de meter vervangen moet worden. Is dit het geval? Dan plannen zij een afspraak met u in. Is de meter vervangen? Dan zorgen wij ervoor dat er een verbruikscorrectie wordt gemaakt. Soms kan dit al direct, omdat er historische verbruiksgegevens van de meter bekend zijn.

Zijn deze gegevens niet bekend? Dan moet de nieuwe meter eerst 2 maanden verbruik registreren. Na 2 maanden wordt de verbruikscorrectie gemaakt en aangeboden aan uw energieleverancier. Heeft u vragen over de verbruikscorrectie? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

Mogelijke verklaring

Is een slimme meter geplaatst in de koude maanden van het jaar? Dan lijkt het verbruik soms enorm te stijgen. Misschien is het verbruik niet gestegen, maar bent u nu extra alert op de meterstanden, omdat u een nieuwe meter heeft gekregen.

In de winter verbruikt u veel meer energie dan in de andere jaargetijden. Het voorschot dat u iedere maand betaalt voor uw energie is een gemiddelde.

Tip! Let ook op of de afwijkende jaarafrekening over 12 maanden of misschien over een langere periode is opgemaakt. Dat kan het verschil verklaren met uw vorige afrekening.

Mogelijke verklaring

Extra apparatuur heeft invloed op uw verbruik. Als u deze apparatuur (vaker) gaat gebruiken, kan het zijn dat uw jaarrekening hoger uitvalt dan verwacht.

Het kan zijn dat u het termijnbedrag niet heeft aangepast naar de nieuwe situatie. Hierdoor kan het zijn dat u moet bijbetalen bij de jaarafrekening van uw energieleverancier. 

Een lijst met apparatuur met een hoog energie verbruik vindt u hieronder.

Mogelijke verklaring

Een extra persoon in huis zorgt voor extra verbruik van stroom en/of gas. Het kan zijn dat u het termijnbedrag niet heeft aangepast naar de nieuwe situatie. Hierdoor kan het zijn dat u moet bijbetalen bij de jaarafrekening van uw energieleverancier. 

Mogelijke verklaring

De opgewekte stroom van zonnepanelen wordt niet volledig teruggeleverd aan het net. U levert alleen terug als u niet alle opgewekte energie zelf verbruikt.

Op de omvormer van de zonnepanelen (die de opwek meet) is dan een ander getal te zien dan op de slimme meter. Omvormers van zonnepanelen meten de stroom die wordt opgewekt door de panelen.

De slimme meter meet alleen wat er echt is teruggeleverd aan het stroomnet. Op het moment dat de zon schijnt, wekt u energie op. Als u tegelijkertijd apparatuur aan heeft staan, zoals bijvoorbeeld uw wasmachine, dan wordt de opgewekte energie direct gebruikt voor de was. De energie die vervolgens overblijft, levert u terug. Dit laatste is wat u op de slimme meter ziet.

Uw verbruikte energie en de energie die u heeft teruggeleverd worden op de jaarafrekening van de energieleverancier met elkaar verrekend.

Controle bij afwijkend verbruik

Jammer dat deze meterhulp geen verklaring geeft voor uw afwijkende energieverbruik.

De volgende zaken kunnen ook invloed hebben op uw energieverbruik

  • Een verbouwing;
  • Een koude winter;
  • Meer thuis door bijvoorbeeld ziekte of thuiswerken.

Wat kunt u nog meer doen?

  1. Meer inzicht
    Meer inzicht kan helpen in het vinden van een verklaring voor uw afwijkende verbruik. Vaak biedt uw energieleverancier een gratis app op uw telefoon waarop u uw verbruik per kwartier kunt zien. Er zijn ook andere (gratis) energieverbruiksmanagers. U kunt dan zelf zien wanneer en hoeveel energie u verbruikt. U kunt daarmee achterhalen waar het afwijkende verbruik vandaan komt. 

  2. Vergelijken met gemiddeld verbruik
    Via het Nibud vindt u het gemiddelde energieverbruik van verschillende type huishoudens. U kunt daarmee een goede vergelijking maken of uw energieverbruik onder of boven het gemiddelde ligt.

  3. Contact met uw energieleverancier
    Voordat u een metercontrole aanvraagt, is het goed om eerst contact op te nemen met uw energieleverancier om eventuele oorzaken uit te sluiten. Wij helpen u daarbij graag en hebben daarom een aantal vragen opgesteld die u aan uw energieleverancier kunt stellen.
  • Hebben er tariefwijzigingen plaatsgevonden in de periode waarin u een afwijkende jaarafrekening heeft ontvangen?
  • Zijn de twee perioden (zelfde maanden als het jaar ervoor) die vergeleken worden op de jaarafrekening/het verbruiksoverzicht even lang?
  • Komen de standen op de jaarafrekening/het verbruiksoverzicht overeen met de standen op de meter?

Geen verklaring kunnen vinden?
Heeft u de vragen doorlopen en geen verklaring gekregen voor uw afwijkende energieverbruik? Neem contact met ons op.

Mogelijke verklaring

Heeft u een slimme meter?
Het kan zijn dat uw meterstanden niet automatisch doorgestuurd worden naar uw energieleverancier. In dat geval wordt er een schatting gemaakt van uw meterstanden.

Controleer of u toestemming heeft gegeven voor het automatisch doorsturen van uw meterstanden via Mijn Liander.

Geeft dit geen verklaring? Neem contact op met uw energieleverancier. 

Heeft u geen slimme meter?
Bekijk onze uitleg over het aflezen van uw meterstanden. Ga naar meterstanden aflezen en doorgeven.

Neem contact op met uw energieleverancier

Controleer welke meterstanden er op de meter staan. En neem daarna contact op met uw energieleverancier om de standen te vergelijken.

Mogelijk moet de meter vervangen worden

Wat belangrijk is om te weten, is dat het display van de stroommeter soms uitgaat. U ziet de meterstanden dan niet. Heeft u al op het knopje van de stroommeter gedrukt? Zo niet, probeer dit eerst. Kunt u het knopje niet vinden? Kijk dan in de meterhandleiding van de stroommeter.  

Ziet u na het drukken op het knopje de meterstand nog steeds niet? Dan kan het zijn dat het display kapot is. Neem contact op met onze storingsdienst op telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

Dit is een testscherm

De meter toont om de paar minuten een testscherm. Dit herkent u doordat u meerdere achten (8888) op het display ziet staan. Hieraan kunt u zien dat het scherm volledig functioneert.

De meter is beschadigd of verroest

Dan beoordelen wij graag of de meter vervangen moet worden. Neem hiervoor contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

U kunt onze storingsdienst ook een bericht sturen via WhatsApp. Voeg 06 52 797 989 toe aan uw contacten en stuur een bericht. Het helpt onze medewerkers wanneer u direct een foto van de beschadiging of verroesting meestuurt.

Is de zegel van uw stroommeter verbroken?

In uw meterkast zijn meerdere onderdelen voorzien van een zegel, zoals de stroommeter, de aansluitkast en de hoofdbeveiliging.

Deze zegels zijn belangrijk voor de beveiliging, maar ook om illegale werkzaamheden en fraude te voorkomen. Stel dat er iets gebeurt, zoals brand, en er zitten geen zegels op deze onderdelen, dan kan het zijn dat u hiervoor niet verzekerd bent.

Is er dus een zegel verbroken? Zorg ervoor dat deze zo snel mogelijk opnieuw geplaatst wordt. Neem hiervoor contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

Het display van de meter is stuk

Zit er bijvoorbeeld een barst in het display? Of is er een andere beschadiging op het display zichtbaar? Dan beoordelen wij graag of de stroommeter vervangen moet worden.

Neem hiervoor contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

De meter maakt geluid

Weet u zeker dat de meter een geluid maakt?
Soms kan het ook de rookmelder zijn. Een rookmelder kan om de enkele seconden een piepend geluid maken. Dit piepende geluid van de rookmelder betekent dat de batterijen aan vervanging toe zijn! Controleer dus altijd eerst of u de batterijen van de rookmelder moet vervangen.

De stroommeter maakt geluid
Een stroommeter hoort geen geluid te maken. Neem hiervoor contact op met onze storingsdienst op telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar. Een storingsmonteur komt de meter dan vervangen voor een slimme meter.

Het lampje hoort te knipperen

Een rood lampje knippert wanneer u stroom verbruikt. Hoe meer stroom u verbruikt, hoe sneller het lampje knippert. Als het lampje continu brandt, neemt u geen stroom af. Dit kan gebeuren als uw zonnepanelen energie opwekken. 

Een storing in de slimme meter

Controleer eenvoudig of er een storing in de meter zit. Zit er een storing in de meter? Dan kunt u deze storing na de controle direct aan ons doorgeven.

In sommige gevallen kan een storing tijdelijk zijn. Deze storing lost zich meestal binnen een paar dagen weer op. U kunt de meterstanden dan weer inzien en ontvangt hiervan geen bericht vanuit ons. Let op: Kunt u de meterstanden na 30 dagen alsnog niet inzien? En heeft u geen bericht gehad van een aannemer? Neem contact op met uw energieleverancier en vraag of zij de huidige meterstanden weer kunnen tonen. Het kan zijn dat een app bijvoorbeeld niet is bijgewerkt, waardoor de huidige standen niet goed worden weergegeven. 

Is er een storing in de meter ontstaan?
Wij verhelpen kosteloos de storing in de meter als:

  • u van uw energieleverancier bericht heeft gehad dat uw meterstanden van de slimme meter niet op afstand uitleesbaar zijn, of
  • u zelf heeft gemerkt dat uw meterstanden niet meer automatisch worden doorgestuurd aan uw energieleverancier.

Goed om te weten! Deze storing heeft geen invloed op de meterstand die u ziet staan op de meter. De energieleverancier kan deze meterstanden alleen niet uitlezen.

Tip! Kijk eerst via Mijn Liander of het automatisch doorsturen van uw meterstanden aan of uit staat. 


Dit betekent dat uw meterstand stil staat

Contact met onze storingsdienst
Heeft u een stilstaand telwerk? Meld dit bij onze storingsdienst op telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

Wat gebeurt er als de meter vervangen moet worden?
De medewerkers van de storingsdienst controleren of de meter vervangen moet worden. Is dit het geval? Dan wordt er een afspraak voor u ingepland met een storingsmonteur.

Is de meter vervangen? Dan zorgen wij ervoor dat er een verbruikscorrectie wordt gemaakt. Soms kan dit al direct, omdat er historische verbruiksgegevens van de meter bekend zijn.

Zijn deze gegevens niet bekend? Dan moet de nieuwe meter eerst 2 maanden verbruik registreren. Na 2 maanden wordt de verbruikscorrectie gemaakt en aangeboden aan uw energieleverancier.

Heeft u vragen over de verbruikscorrectie? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

Mogelijke verklaring

Is een slimme meter geplaatst in de koude maanden van het jaar? Dan lijkt het verbruik soms enorm te stijgen. In werkelijkheid is het verbruik niet gestegen, maar bent u nu extra alert op de meterstanden, omdat u een nieuwe meter heeft gekregen.

In de winter verbruikt u veel meer energie dan in de andere jaargetijden. Het voorschot dat u iedere maand betaalt voor uw energie is een gemiddelde.

Tip! Let ook op of de afwijkende jaarafrekening over 12 maanden of misschien over een langere periode is opgemaakt. Dat kan het verschil verklaren met uw vorige afrekening.

Mogelijke verklaring

Deze apparatuur heeft invloed op uw verbruik. Als u deze apparatuur (vaker) gaat gebruiken kan het zijn dat uw jaarrekening hoger uitvalt dan verwacht. Het kan zijn dat u het termijnbedrag niet heeft aangepast naar de nieuwe situatie. Hierdoor kan het zijn dat u moet bijbetalen bij de jaarafrekening van uw energieleverancier.

Een lijst met apparatuur met een hoog energie verbruik vindt u hieronder.

Mogelijke verklaring

Een extra persoon in huis zorgt voor extra verbruik van stroom en/of gas. Het kan zijn dat u het termijnbedrag niet heeft aangepast naar de nieuwe situatie. Hierdoor kan het zijn dat u moet bijbetalen bij de jaarafrekening van uw energieleverancier.

Controle bij afwijkend verbruik

Jammer dat deze meterhulp geen verklaring geeft voor uw afwijkende energieverbruik.

De volgende zaken kunnen ook invloed hebben op uw energieverbruik:

  • Een verbouwing
  • Een koude winter
  • Meer thuis door bijvoorbeeld ziekte, werkloosheid of thuiswerken

Wat kunt u nog meer doen?

  1. Meer inzicht
    Meer inzicht kan helpen in het vinden van een verklaring voor uw afwijkende verbruik. Vaak biedt uw energieleverancier een gratis app op uw telefoon waarop u uw verbruik per kwartier kunt zien. Er zijn ook andere (gratis) energieverbruiksmanagers. U kunt dan zelf zien wanneer en hoeveel energie u verbruikt. U kunt daarmee achterhalen waar het afwijkende verbruik vandaan komt. 

  2. Vergelijken met gemiddeld verbruik
    Via het Nibud vindt u het gemiddelde energieverbruik van verschillende type huishoudens. U kunt daarmee een goede vergelijking maken of uw energieverbruik onder of boven het gemiddelde ligt.

  3. Contact met uw energieleverancier
    Voordat u een metercontrole aanvraagt, is het goed om eerst contact op te nemen met uw energieleverancier om eventuele oorzaken uit te sluiten. Wij helpen u daarbij graag en hebben daarom een aantal vragen opgesteld die u aan uw energieleverancier kunt stellen.
  • Hebben er tariefwijzigingen plaatsgevonden in de periode waarin uw een afwijkende jaarafrekening heeft ontvangen?
  • Zijn de twee perioden die vergeleken worden op de jaarafrekening/het verbruiksoverzicht even lang?
  • Komen de standen op de jaarafrekening/het verbruiksoverzicht overeen met de standen op de meter?

Geen verklaring kunnen vinden?
Heeft u de vragen doorlopen en geen verklaring gekregen voor uw afwijkende energieverbruik? Neem contact met ons op.

Mogelijke verklaring

Heeft u een slimme meter?
Het kan zijn dat uw meterstanden niet automatisch doorgestuurd worden naar uw energieleverancier. In dat geval wordt er een schatting gemaakt van uw meterstanden. Controleer of u toestemming heeft gegeven voor het automatisch doorsturen van uw meterstanden via Mijn Liander. Geeft dit geen verklaring? Neem contact op met uw energieleverancier.

Heeft u geen slimme meter?
Bekijk onze uitleg over het aflezen van uw meterstanden. Ga naar meterstanden aflezen en doorgeven.

U ziet geen meterstand op het display van de gasmeter

Wat belangrijk is om te weten, is dat het display van een gasmeter altijd uit gaat. U ziet de meterstanden dan niet.

  1. Druk op het knopje op de gasmeter om de meterstanden te kunnen zien. Kunt u het knopje niet vinden? Kijk dan eerst in de meterhandleiding van de meter. Als u te vaak op de knop drukt, schakelt het display uit. Probeer het na 24 uur dan nog een keer.
  2. Ziet u na het drukken op het knopje de meterstand nog steeds niet? Dan kan er sprake van een storing zijn. Wij moeten dan waarschijnlijk de batterij van het display of de meter vervangen. Neem contact op met onze storingsdienst op telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

Tip! Bij de meeste slimme meters is de meterstand van de gasmeter ook te zien op de display van de stroommeter. In het menu van de stroommeter komt u vanzelf bij het serienummer van de gasmeter terecht. Na dit serienummer volgt de (gas-)meterstand.

De meter is beschadigd of verroest

Dan beoordelen wij graag of de meter vervangen moet worden. Neem hiervoor contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

U kunt onze storingsdienst ook een bericht sturen via WhatsApp. Voeg 06 52 797 989 toe aan uw contacten en stuur een bericht. Het helpt onze medewerkers wanneer u direct een foto van de beschadiging of verroesting meestuurt. 

Verbroken zegel van de gasmeter

Tegenwoordig is het niet meer nodig de gasmeter te verzegelen. U hoeft dit dus ook niet te melden. Een verbroken zegel van uw gasmeter kan geen kwaad.

Het display van de meter is stuk

Zit er bijvoorbeeld een barst in het display? Of is er een andere beschadiging op het display zichtbaar? Dan beoordelen wij graag of de gasmeter vervangen moet worden.

Neem contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

De meter maakt geluid

Uw meter maakt geluid. Dit is normaal
Een gasmeter maakt altijd geluid. Dit komt door bewegende onderdelen in de meter.

Vooral als bij lagere temperaturen de kachel aanstaat, hoort u geluid. Dan moet de meter 'harder werken'. Dit kan geen kwaad.

Weet u zeker dat de meter een geluid maakt?
Soms kan het namelijk ook de rookmelder zijn. Een rookmelder kan om de enkele seconden een piepend geluid maken. Dit piepende geluid van de rookmelder betekent dat de batterijen aan vervanging toe zijn!

Controleer dus altijd eerst of u de batterijen van de rookmelder moet vervangen.

Veel last van het geluid?
Heeft u last van het geluid omdat de meter bijvoorbeeld in uw slaapkamer hangt? Meld dit dan bij ons. Neem hiervoor contact op met onze storingsdienst op telefoonnummer 0800-9009.

Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar. Een storingsmonteur komt de meter dan vervangen voor een slimme meter. 

Gasdruk te hoog of te laag

Heeft u helemaal geen gas?
Doorloop dan deze stappen.

Is uw gasdruk te hoog of te laag?
Laat eerst een erkend installateur de gasdruk meten.

Huurt u de woning of het bedrijfspand? Neem dan contact op met de verhuurder.

Als het overduidelijk is dat de gasdruk te hoog is, meldt u dit direct telefonisch bij onze storingsdienst via 0800-9009. Onze storingsdienst is 24 uur per dag gratis bereikbaar.

Zo merkt u dat de gasdruk te hoog is:

  • Een veel te hoge vlam van de pitten van het gasfornuis.
  • Als de gaspit zichzelf uitblaast.

Meld een storing aan de meter wanneer de slimme gasmeter nog steeds niet uitleesbaar is na het volgen van onderstaande stappen

Heeft u van uw energieleverancier bericht gehad dat de meterstand van de slimme gasmeter niet op afstand uitleesbaar is? Of heeft u zelf gemerkt dat deze meterstanden niet automatisch worden doorgestuurd aan uw energieleverancier?

Tip! Kijk eerst via Mijn Liander of het automatisch doorsturen van uw meterstanden aan of uit staat. 

Is de gasmeter kortgeleden geplaatst?
Dan kan het zijn dat de slimme gasmeter niet gekoppeld is aan de slimme stroommeter. Dit noemen wij een slapende gasmeter. Hieronder leest u per merk meter een uitleg hoe u de gasmeter 'wakker' maakt.

Weet u niet welk merk meter bij u in de meterkast hangt? Controleer dit dan op de meter.

Landys & Gyr

  • Druk 1 keer kort op de rode knop om het scherm te activeren.
  • Druk nog een keer op de rode knop en houd deze 8 seconden ingedrukt.
  • Het scherm toont nu het woord 'Inst ok'. De gasmeter is dan wakker.
  • Ziet u 'Inst ok' niet op het scherm verschijnen? Dan is de koppeling niet gelukt. Herhaal dan de stappen opnieuw. Let u erop dat de informatie op het scherm van de gasmeter volledig is verdwenen voor u de stappen herhaalt.

Itron en Flonidan

  • Druk 1 keer kort op de rode knop om het scherm te activeren. U ziet dan rechtsonder in het scherm 1 of 2 pijlen.
  • Druk nog een keer op de rode knop en houd deze 8 seconden ingedrukt.
  • Op het scherm verschijnen 2 pijlen rechts onderin. De bovenste pijl gaat knipperen. Dit ‘knipperen’ betekent dat de gasmeter wakker is. De gasmeter is aan de elektriciteitsmeter gekoppeld zodra de 2 pijltjes verdwijnen.
  • Hoe weet u of het koppelen is gelukt? Zodra de 2 pijlen aan de rechterkant verdwenen zijn, is het wakker maken en koppelen gelukt. Als dit niet het geval is, herhaal dan de stappen. Let erop dat de informatie op het scherm van de gasmeter volledig is verdwenen voor u de stappen herhaalt.

Elster

  • Druk 1 keer kort op de zwarte knop om het scherm te activeren.
  • Druk nog een keer op de zwarte knop en houd deze 10 seconden ingedrukt.
  • Het scherm geeft nu 'install' weer. De gasmeter is dan wakker.
  • Controleer of de koppeling tot stand is gebracht. Laat het scherm uitgaan. Druk dan 1 keer op de zwarte knop. Het display schakelt in en geeft de melding 'Inst ok'.
  • Ziet u 'Install' niet op het scherm verschijnen? Dan is de koppeling niet gelukt. Herhaal dan de stappen opnieuw. Let u erop dat de informatie op het scherm van de gasmeter volledig is verdwenen voor u de stappen herhaalt.

GWI meter

  • Druk 1 van de zwarte knoppen kort in: het display licht op.
  • Houd 1 van de zwarte knoppen ingedrukt: het aftellen begint na 2 seconden, van 4 naar 1.
  • Volg de instructie op het scherm: "LAAT LOS". U heeft 5 seconden om de knop los te laten.
  • Als de gasmeter al is gekoppeld aan een e-meter, verschijnt de tekst: "GESLAAGD".

Lukt het niet om de meter 'wakker' te maken?
Mogelijk is er in de meter een storing ontstaan. Wij verhelpen kosteloos de storing in de meter.

Goed om te weten! Deze storing heeft geen invloed op de meterstand die u ziet staan op de meter. De energieleverancier kan deze meterstanden alleen niet uitlezen.

Handleiding bekijken

Goed dat u eerst de handleiding van uw meter wilt bekijken.

Elektromonteurs bij Liander busjes in woonwijk