Alles over de energiemeter
Op de energiemeter leest u de meterstanden af. Vragen over meterstanden en dag- en nachtstroom stelt u altijd aan uw energieleverancier. Ook vragen over uw verbruik of energierekening kunt u bij uw energieleverancier terecht.
Meest voorkomende oorzaken en oplossingen over problemen met meters en meterstanden
Meer weten?
Wij bieden de mogelijkheid aan om alleen een slimme gasmeter aan te vragen. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Bekijk of u aan de voorwaarden voldoet en vraag de slimme gasmeter aan via het aanvraagformulier.
Via het formulier 'Aanvragen meerdere slimme meters' doet u een meervoudige aanvraag voor bijvoorbeeld een bedrijf of appartementencomplex. De kosten zijn voor uw rekening. Meer informatie over de kosten vindt u in het tarievenoverzicht.
Wilde u de slimme meter eerst niet en weigerde u de plaatsing van de meter? Dan kunt u altijd nog een slimme meter aanvragen. U betaalt in dat geval wel de kosten van de meterwissel. Meer informatie over de kosten vindt u in het tarievenoverzicht.
Gratis slimme meter
Als de meterwissel op initiatief van ons is, betaalt u niets. Bijvoorbeeld omdat de meter vervangen moet worden bij onderhoudswerkzaamheden. Ook plaatsen wij een slimme meter kosteloos als u gaat terugleveren en de huidige meter hier niet geschikt voor is.
Uw meterstanden vraagt u op bij uw energieleverancier. Als u een slimme meter heeft, geeft de meter de meterstanden door aan uw energieleverancier. Dit is standaard zo ingesteld. Als u het op afstand uitlezen heeft uitgezet moet u natuurlijk zelf uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Ook als u geen slimme meter heeft, moet u de meterstanden zelf doorgeven.
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur controleert de geplaatste meters. Stroom- en gasmeters worden steekproefsgewijs gecontroleerd. Is de betrouwbaarheid van een meter van een bepaald soort, type en bouwjaar niet meer 100 procent te garanderen? Dan vervangen we alle meters uit die serie. Zo waarborgen we de nauwkeurigheid van al onze meters.
Wettelijke vereisten
- Stroom- en gasmeters vallen onder de Europese Richtlijn 2014/32/EU. Deze richtlijn is van toepassing op apparaten en systemen die zijn uitgerust met bepaalde meetfuncties. Tevens is het onderdeel van Measurement Instrument Directive (MID). De inhoud hiervan leest u terug op de website van de Europese commissie.
- De Europese regelgeving wordt voortgezet in een Nationale regelgeving. Voor Nederland geldt onder andere de Metrologiewet.
- Alle meters die wij plaatsen voldoen aan de door de Metrologiewet gestelde (nauwkeurigheids)eisen.
- Slimme meters hebben uitleesmogelijkheden. Ook daar is een regelgeving voor. De Europese eisen voor de uitleesmodule liggen vast in Radio Equipment Directive (RED).
Wij moeten één keer in de 3 jaar uw meterstanden bij u opvragen als het gaat om meters die niet op afstand uitleesbaar zijn. Dit geldt ook voor slimme meters die niet automatisch de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. U ontvangt een brief met het verzoek om de foto's van de meterstanden online door te geven.
De slimme meter stuurt de meterstanden door naar ons. Wij sturen de meterstanden door naar uw energieleverancier, zodat u de meterstanden niet meer zelf hoeft door te geven. Dit gebeurt 12 keer per jaar. De meter wordt door ons dagelijks uitgelezen.
- Wilt u de meterstanden dagelijks ontvangen? Vraag dit dan aan bij uw energieleverancier.
- Wilt u niet dat uw meterstanden worden doorgegeven? Dan kunt u dit laten blokkeren. U moet dan jaarlijks zelf de meterstanden doorgeven. U ontvangt geen tussentijdse verbruiksoverzichten meer.
Wat stuurt de slimme meter nog meer door?
Wij zijn verantwoordelijk voor een goede werking van de slimme meter. Hiervoor voeren we iedere 10 dagen de volgende activiteiten uit:
- Automatische storingsmelding - We controleren dan de statusinformatie van de meter zoals indicatoren, alarmeringen en foutmeldingen.
- Automatische software updates en metrologische beheer - Synchronisatie klok en kalender, controle batterij.
Voor de Iskra Am550 CDMA meter geldt een uitzondering. We voeren de controles en checks om de 3 dagen uit. Dit heeft een technische reden. Om verbindingsproblemen te voorkomen is de uitleesfrequentie voor dit type meter ingesteld op om de 3 dagen.
Liander levert een nieuwe aansluitingen altijd gebruiksklaar op. Heeft u nog geen binnenhuisinstallatie? Dan wordt de aansluiting verzegeld met een bouwzegel. Dit doen we voor uw veiligheid.
Na plaatsing van de binnenhuisinstallatie mag een erkend installateur met zegelrecht de verzegeling verbreken en kunt u gebruik maken van de nieuwe aansluiting.