Compensatievergoeding bij storingen
Wanneer krijg ik compensatie?
U krijgt alleen compensatie als u zelf 4 uur of langer aaneengesloten zonder stroom of gas heeft gezeten. Bij gepland onderhoud of een extreme situatie, zoals een natuurramp, krijgt u geen compensatie. Gepland onderhoud kondigen wij vooraf altijd aan via een brief, zodat u rekening kunt houden met de gas- of stroomonderbreking. De regels over compensatievergoedingen zijn vastgelegd in de wet.
Bekijk tussen de opgeloste storingen hoe lang uw storing duurde.
Let op! We tonen de tijd die nodig was om iedereen weer van stroom of gas te voorzien. Het kan zijn dat uw huis al eerder weer stroom of gas had. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Hoe werkt het?
U ontvangt binnen 12 weken een brief van ons. Hierin staat dat u recht heeft op een compensatievergoeding en de hoogte van het bedrag.
Uiterlijk 2 weken na de brief maken we het bedrag aan u over. Het bedrag wordt automatisch overgemaakt. U hoeft hiervoor geen actie te ondernemen.
Ik heb een brief ontvangen en ik moet mijn IBAN-nummer doorgeven
Heeft u recht op een vergoeding en hebben wij u per brief gevraagd om uw IBAN-nummer door te geven? Geef uw gegevens eenvoudig door via het formulier.
Hoeveel compensatie ontvang ik?
U krijgt € 35 wanneer u door een storing langer dan 4 uur aaneengesloten zonder stroom of gas heeft gezeten. € 20 extra voor elke 4 uur erbij (na 8 uur, 12 uur, etc).
Heeft u een zware of grote aansluiting? Dan gelden er andere regels.
Bekijk het volledige vergoedingsschema.
Rekenvoorbeeld
Wel vergoeding | |
---|---|
Totale duur stroomstoring | 10 uur |
Zelf zonder stroom | 9 uur |
Vergoeding | € 55 |
€ 35 na 4 uur.
€ 20 voor elke 4 uur daarna.
Geen vergoeding | |
---|---|
Totale duur stroomstoring | 5 uur |
Zelf zonder stroom | 3 uur |
Vergoeding | Geen |
Meer weten?
Wat vervelend dat u schade heeft opgelopen door een stroomstoring. Liander is slechts in enkele gevallen aansprakelijk voor deze schade. Daarom raden wij u aan om eerst contact op te nemen met uw verzekeraar.
Meld uw schade bij Liander
Als uw verzekeraar de schade niet vergoedt, kunt u de schade bij Liander melden. Wilt u meer informatie? Ga naar de schadehulp.
Bekijk tussen de opgeloste storingen hoe lang uw storing duurde.
Let op! We tonen de tijd die nodig was om iedereen weer van stroom of gas te voorzien. Het kan zijn dat uw huis al eerder weer stroom of gas had. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
De compensatievergoeding is voor het aansluitadres waar de storing heeft plaatsgevonden. Op de creditfactuur staan zowel het aansluitadres als het factuuradres. Heeft u na 14 weken nog geen creditfactuur ontvangen? Neem dan contact op met ons.
Om het energienet veilig en betrouwbaar te houden, voeren wij onderhoud uit. Meestal merkt u hier niets van. Maar om veilig te kunnen werken moeten we soms de energievoorziening tijdelijk onderbreken. Bij dit soort geplande werkzaamheden heeft u geen recht op een compensatievergoeding. Die krijgt u alleen bij een spontane storing die langer dan 4 uur onafgebroken duurt.
Als u langer dan 4 uur onafgebroken zonder stroom of gas heeft gezeten als gevolg van een storing, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak.
Dit geldt voor de aansluiting t/m 3 x 25 ampère.
€ 35 wanneer u door storing langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten.
€ 20 extra voor elke 4 uur extra (na 8 uur, 12 uur enzovoort).
Bij onderhoud of een extreme situatie (zoals een natuurramp) ontvangt u géén compensatievergoeding. De regels over compensatievergoedingen zijn wettelijk vastgelegd.
Compensatie voor grotere aansluitingen vanaf 3 x 35 ampère.
Heeft u een grotere aansluiting? Dan kan de vergoeding anders zijn. Dit kunt u nakijken in de brochure Liander Compensatieregeling.