Wat zijn uw bedrijfsplannen voor de komende 10 jaar?
Wij houden graag rekening met uw plannen
Uw 10-jaarsprognose helpt ons in te schatten waar en hoeveel extra capaciteit in het elektriciteitsnet nodig is. Zeker met de huidige drukte op het elektriciteitsnet zijn uw gegevens essentieel. Ze helpen ons duidelijk in kaart te krijgen wat er in de toekomst aan capaciteit nodig is, niet alleen voor het elektriciteitsnet van Liander, maar ook voor het hoogspanningsnet van TenneT. Op deze manier proberen wij mee te groeien met uw plannen.
Wat moet ik doorgeven?
Heeft u een elektriciteitsaansluiting groter dan 3 x 80 ampère? Dan vragen wij u door te geven wat uw verwachte maximale vermogensbehoefte (in kW) voor de komende 10 jaar voor deze aansluiting is. Dit geldt voor zowel het verbruiken als het terugleveren van elektriciteit. Dit vermogen is bepalend voor bijvoorbeeld de dikte van de elektriciteitskabels en de grootte van transformatoren in het net. Met vermogen bedoelen we uw hoogste verwachte piek (in kW) in een jaar.
Geen garantie op extra vermogen
Het transportvermogen dat u in uw 10-jaarsprognose opgeeft, legt u geen verplichting op tot afname. Uw gegarandeerde transportvermogen ligt vast in uw gecontracteerde transportvermogen (GTV). Ondanks dat wij er hard aan werken het elektriciteitsnet zo snel mogelijk uit te breiden, kunnen wij geen garantie geven dat u dit vermogen ook daadwerkelijk toegekend krijgt. Dit hangt af van het beschikbare transportvermogen in uw regio op dat moment.
Waar geef ik mijn plannen door?
Het doorgeven van uw 10-jaarsprognose doet u via Mijn Liander. Heeft u al een Mijn Liander-account? Log dan in en klik op de banner 'Vul uw 10-jaarsprognose in'. U krijgt dan een overzicht van alle aansluitingen. Per aansluiting geeft u uw verwachting voor verbruik en terugleveren voor de komende 10 jaar.
Heeft u nog geen Mijn Liander-account? Maak deze dan eerst aan.
U kunt uw prognose op ieder moment wijzigen
Ziet u een wijziging in uw transportvermogen aankomen? Geeft u dit dan zo snel mogelijk aan ons door. U kunt uw prognose op ieder moment in Mijn Liander wijzigen. Dit helpt ons om tijdig te kunnen anticiperen op eventuele knelpunten in het net. Zo werken we samen aan het energienet van vandaag en morgen.
Meer weten?
Als u de 10-jaarsprognose niet of niet op tijd invult, zijn hier geen persoonlijke/directe consequenties aan verbonden. Echter, als wij u gegevens niet (op tijd) ontvangen, kunnen wij minder goed anticiperen op knelpunten in het net en daarmee mogelijk op uw (toekomstige) energievraag. Zeker nu de vraag naar en het terugleveren van elektriciteit exponentieel toeneemt, zijn uw gegevens essentieel.
Wij vragen u ieder jaar om uw prognose voor de komende 10 jaar aan ons door te geven. Een deel van onze grootzakelijke klanten is dit volgens de Netcode verplicht op te doen. U kunt echter het hele jaar in Mijn Liander uw prognose opgeven of wijzigen. Op het moment dat u een wijziging ziet aankomen, is het zowel in uw belang als in het belang van de netbeheerder de wijziging zo snel mogelijk door te geven. Dit helpt ons om tijdig rekening te kunnen houden met uw plannen.
Krijgt u een foutmelding (error) in Mijn Liander bij het laden van uw aansluitingen of het invullen van uw prognose? Probeert u het later dan nog een keer. Krijgt u nog steeds een foutmelding? Neemt u dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 542 63 62 (optie 2, optie 4). Voor overige vragen kunt u een e-mail sturen naar zakelijke.klant@liander.nl.