Netbewust laden

Aansluiten van stekker op elektrische auto

Nederland is in transitie. Ons land schakelt over van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen. Dat geldt ook voor de mobiliteitssector. In het klimaatakkoord staat dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn. Naar verwachting rijden dan 2,3 miljoen elektrische auto’s in ons land. Dat zorgt voor extra druk op ons stroomnet. Daarom ontwikkelt Liander nu manieren om al deze auto’s slim op te laden. Netbewust laden is een voorbeeld van slim laden.

Pieken voorkomen

Het aantal elektrische auto’s in ons land groeit hard. Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor extra belasting van ons stroomnet. Alle deze auto’s hebben namelijk veel stroom nodig om op te laden. Dat is vooral een probleem als dat gebeurt op momenten dat het al druk is op het net. Daarom werken we aan oplossingen om deze gebruikspieken te voorkomen. Een van die oplossingen is netbewust laden.

Bij netbewust laden past de laadsnelheid en het tijdstip van laden automatisch aan de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet. Dit is nu al mogelijk op een aantal plekken met openbare laadpalen in steden. Door de beschikbare laadcapaciteit optimaal te benutten voorkomen we overbelasting van het lokale energienet.

Door de toepassing van netbewust laden kunnen meer laadpalen op eenzelfde locatie geplaatst worden. Hierdoor zijn minder netverzwaringen of uitbreidingen van het net nodig. Dit bespaart tijd en kosten. Ook draagt het bij aan het voorkomen van netcongestie en het maakt versnelling van de transitie naar duurzame mobiliteit mogelijk.

Zo werkt Netbewust Laden

Netbewust laden wordt op dit moment al toegepast in een aantal grote steden, waaronder in Amsterdam. Hier zijn openbare laadpalen voorzien van technologie die de druk op het lokale elektriciteitsnet leest. Op piekmomenten wordt de laadsnelheid van de laadpalen tijdelijk teruggeschroefd.

Uit proeven blijkt dat het verlagen van de laadsnelheid voornamelijk gebeurt tussen 16.00 en 20.00 uur. Dan zijn namelijk veel auto’s aangesloten op de laadpalen en is ook het elektriciteitsverbruik van huishoudens in de wijk hoog. Op momenten dat er wel voldoende netcapaciteit beschikbaar is, wat zo’n 80 procent van de dag het geval is, kan er gewoon met maximale snelheid geladen worden. Eigenaren van elektrische auto’s merken over het algemeen weinig van deze slimme manier van opladen.

Samenwerken

Liander werkt met onder andere het Rijk, gemeenten, laadpaalexploitanten, koepelorganisaties en bedrijven samen om netbewust laden overal door te voeren. Zo werken we aan het slim laden van elektrisch vervoer binnen het nieuwe energiesysteem.

Lees meer over openbare laadpalen voor gemeenten

Wilt u meer weten over de ontwikkeling van elektrische personenauto’s en de bijbehorende laadinfrastructuur? Lees dan de laatste outlook van branchevereniging ElaadNL.