Hoe werkt congestiemanagement?
Met transportprognoses van klanten, weersverwachtingen en andere modellen zien we in welke regio, op welke dag en welk tijdsblok we een capaciteitsprobleem verwachten. Dat kan op bepaalde momenten van de dag of een periode in het jaar zijn Dan zijn er transportpieken voor verbruik of teruglevering van elektriciteit. Voor die momenten vragen we klanten om tegen een financiële vergoeding minder of juist meer vermogen te gebruiken. Er zijn verschillende stappen die wij nemen bij dreigende congestie:
- Afspraken met grootzakelijke klanten
In een gebied waar we congestieproblemen verwachten, zoeken we klanten die een congestiemanagementcontract met vaste tijdvensters met ons af willen sluiten. Deze klanten passen zelf hun vermogen aan op de afgesproken tijden. Hiermee kunnen we mogelijk al congestieproblemen oplossen. - Blijkt dit onvoldoende?
Dan benaderen we klanten die een capaciteitsbeperkingscontract op afroep met ons hebben. Deze klanten roepen we 1 dag voor de verwachte congestie om 8.00u op om hun vermogen aan te passen op het afgesproken moment. De afroep is nooit meer dan nodig is om de congestie op te lossen of het maximaal afgesproken vermogen. - Blijkt op de dag zelf dat er alsnog overbelasting op het net dreigt?
Dan plaatsen we een oproep op het congestiemanagementplatform GOPACS. Dit gaat altijd gepaard met een oproep in een gebied waar geen congestieproblemen zijn, zodat de energiebalans op nationaal niveau gewaarborgd blijft. Alleen Congestie Service Providers (CSP’s) mogen als erkende partijen (namens klanten) deelnemen via GOPACS en een bod doen op de afroep. De hoogte van het bod kan de klant zelf kiezen.
Wanneer de CSP’s met ons een biedplichtcontract hebben afgesloten, zijn zij verplicht om volgens de voorwaarden (namens klanten) een bod uit te brengen bij een afroep op GOPACS. Wanneer wij het beste bod hebben gekozen, past de desbetreffende CSP het vermogen aan of vraagt aan de klant dit te doen. Op deze manier zijn wij er zeker van dat we de congestie kunnen oplossen.