Congestiemanagementcontracten
Bent u gevestigd in een regio met een transportschaarste? En heeft u als grootzakelijke klant of als Congestie Service Provider (CSP) een (gebundeld) gecontracteerd vermogen van 1.000kW of meer? Dan kunt u een congestiemanagementcontract afsluiten totdat het net is uitgebreid.
Met congestiemanagementcontracten kunt u tegen een vooraf vastgestelde vergoeding deelnemen aan congestiemanagement. En wij kunnen garanderen dat we pieken die leiden tot overbelasting van het net voorkomen of meer ruimte creëren voor nieuwe vermogensaanvragen. Afhankelijk van uw situatie, regio en wensen, zijn er 3 contractvarianten mogelijk.
1. Capaciteitsbeperkingscontract met vast tijdvenster
Met dit contract spreekt u met ons af op welke vaste momenten u tegen welke voorwaarden uw flexibele vermogen inzet.
- U kunt dit contract zelf met ons afsluiten of dit uitbesteden aan een CSP.
- We leggen contractueel vast op welke momenten (tijdstip en/of periode in het jaar) u het beschikbare transportvermogen mag gebruiken en op welke momenten een lagere limiet geldt.
- U ontvangt een vergoeding gebaseerd op uw kW_contract tarief voor het transportvermogen dat u niet kunt gebruiken binnen de tijdvensters.
- Deze vergoeding ontvangt u rechtstreeks van ons.
- U bent zelf verantwoordelijk om het transportvermogen tijdig aan te passen zoals contractueel is vastgelegd.
- U sluit dit contract rechtstreeks met ons af. U kunt dit ook uitbesteden aan een Congestie Service Provider (CSP). Besteed u het uit? Dan wordt het contract door alle drie de partijen ondertekend.
- Het contract eindigt wanneer het elektriciteitsnet in uw regio is uitgebreid
Stel, in de zomermaanden zien wij dat er op een bepaald station congestie ontstaat. U heeft een tuinderij en u heeft in die maanden minder vermogen nodig.
Wij spreken met u af dat u in die maanden uw vermogen vermindert. U doet dit zelf en zorgt ervoor dat u dit dan ook niet overschrijdt, zodat er geen problemen op het net ontstaan. U krijgt hiervoor de afgesproken vergoeding.
2. Capaciteitsbeperkingscontract op afroep
Met dit contract spreekt u met ons af dat zodra wij zien dat er congestie optreedt, wij een afroep doen om uw flexibele vermogen in te zetten. We roepen nooit meer af dan nodig is om de congestie op te lossen of wat met u is afgesproken. Deze contractvorm is nog in ontwikkeling om grootschalig in te zetten.
- Wij leggen contractueel vast hoeveel transportvermogen wij aan u toekennen. In dit capaciteitsbeperkingscontract wordt ook verwerkt onder welke voorwaarden u dit beschikbare vermogen mag gebruiken.
- In het contract staat verwerkt binnen welke periodes wij u kunnen afroepen om uw transportvermogen te beperken. Deze kaders zijn op maat gemaakt voor uw situatie en kunt u terugvinden in uw aanbod op Mijn Liander.
- Op de dag voorafgaand aan de congestie, ontvangt u uiterlijk om 8.00 uur een bericht van ons via GOPACS of u uw vermogen aan hoeft te passen en met welke mate. De beperking is nooit meer dan nodig is om de congestie op te lossen.
Let op! U krijgt dus alleen bericht wanneer u wel moet beperken.
- U bent zelf verantwoordelijk om het transportvermogen aan te passen wanneer wij u hiertoe afroepen.
- Als u wordt afgeroepen om te beperken, kunt u hiervoor een vergoeding ontvangen.
- Het contract eindigt wanneer het elektriciteitsnet in uw regio is uitgebreid. Na het beëindigen van het capaciteitsbeperkingscontract kunt u gebruik maken van het volledige transportvermogen zonder dat u afgeroepen wordt.
Stel, op woensdagochtend om 8.00 uur zien we dat er donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur op een bepaald station congestie optreedt. Als we hier niets aan doen, dan raakt ons elektriciteitsnet overbelast en moeten we uiteindelijk aansluitingen van klanten helemaal afschakelen. Dat willen we voorkomen.
Bent u op dit station aangesloten en heeft u een capaciteitsbeperkingscontract op afroep? Dan vragen wij u uiterlijk woensdagochtend 8.00 uur om op donderdagmiddag uw flexibel vermogen in te zetten. U krijgt dus een restrictie van ons die u moet bevestigen en opvolgen. De aanpassing die wij vragen, is nooit meer dan wat nodig is om binnen de grenzen van de netcapaciteit te blijven.
U bent zelf verantwoordelijk om het vermogen tijdelijk via uw installatie aan te passen. Nadat uw vermogen is ingezet, ontvangt u van ons een vergoeding. We controleren of de restrictie is opgevolgd en afgerond waarna u uw vergoeding ontvangt.
3. Groepscontract capaciteitsbeperking op afroep
Dit contract werkt in principe hetzelfde als het capaciteitsbeperkingscontract op afroep, maar geldt dan voor een groep ondernemers. Het contract is voor ondernemers die graag lokaal slim willen samenwerken. Het is bedoeld voor bedrijven die op een bedrijventerrein gevestigd zijn. Met dit contract kunt u samen met andere bedrijven op uw bedrijventerreinen flexibel met de ruimte op het lokale elektriciteitsnet omgaan. Hierdoor kan er per saldo meer ruimte voor ondernemen en verduurzamen ontstaan. Dit contract is nog in ontwikkeling en kunnen wij alleen nog selectief inzetten.
Lees meer over het eerste groepscontract en de verdere ontwikkeling.
4. Biedplichtcontract voor redispatch handelen op GOPACS
Bent u een erkende CSP met één of meerdere aansluiting(en) in een gebied met transportschaarste? Dan kunt u een biedplichtcontract met ons afsluiten. Met dit contract spreekt u met ons af dat wanneer wij een oproep voor flexibel vermogen op GOPACS plaatsen, u altijd een bod plaatst. Deze contractvorm is nog in ontwikkeling om grootschalig in te zetten.
- U kunt dit contract alleen als erkend CSP met ons afsluiten. U kunt zich aansluiten bij en CSP of u kunt ook zelf CSP worden.
- In tegenstelling tot dagbiedingen op de vrije energiemarkt (redispatch) is de CSP bij het biedplichtcontract verplicht om een bod op GOPACS te doen en dit ook op te volgen. Voor ons geldt dat wij meer zekerheid hebben dat dit de congestie oplost.
- In dit contract legen we met de CSP vast onder welke voorwaarden, welk vermogen en welke vergoeding de CSP flexibel vermogen (namens u) aanbiedt.
- De vergoeding is nog afhankelijk van de situatie en wat we met de CSP afspreken. Het kan bestaan uit het geboden bedrag of een vast bedrag per MWh bij een afroep en/of een vergoeding voor de maanden dat het vermogen beschikbaar moet zijn. De vergoeding voor de afroep ontvangt de CSP via de handelsplatformen en de beschikbaarheidsvergoeding ontvangt de CSP rechtstreeks van ons.
- De afroepen en biedingen zijn op de dag zelf wanneer congestie optreedt en geven aan in welk tijdsblok en richting het vermogen aangepast moet worden.
- De biedingen verlopen via erkende energiehandelsplatform EPEX SPOT en ETPA die gekoppeld zijn aan GOPACS.
- Alle CSP’s met aansluitingen in het congestiegebied kunnen biedingen doen, waardoor het niet zeker is dat uw bod wordt gekozen. Wij kiezen het bod dat wij het meest effectief kunnen inzetten tegen de laagste prijs.
- De CSP kan kosten in rekening brengen, wanneer u gebruik maakt van zijn diensten.
- De CSP van het gekozen bod, zorgt ervoor dat het vermogen wordt aangepast.
- De duur van het contract is totdat het net is uitgebreid.
Stel, op woensdagmiddag 15.30 uur, na het afsluiten van de dagmarkt, zien we dat op donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur op een bepaald station congestie optreedt. Als we hier niets aan doen, dan raakt ons elektriciteitsnet overbelast. Wij plaatsen daarom een kooporder met de capaciteitsvraag op GOPACS.
U bent aangesloten op dit station met een biedplichtcontract voor redispatch. Volgens de overeengekomen contractvoorwaarden moet de CSP (namens klanten) reageren op de oproep en een bod uitbrengen via de gekoppelde energiehandelsplatformen EPEX SPOT of ETPA. GOPACS bekijkt alle biedingen en kiest het best passende en laagste bod.
Staan alle seinen op groen? Dan moet de gekozen CSP het vermogen (laten) aanpassen. De CSP ontvangt het bedrag via het handelsplatform en verrekent dit met zijn klanten. Hiermee is de afroep afgerond en de congestie opgelost of verminderd.
Heeft u belangstelling?
Heeft u belangstelling om deel te nemen via een congestiemanagementcontract? Vul dan onderstaand belangstellingsformulier in. U kunt ook de keuzehulp gebruiken om te kijken hoe u het beste flexibel vermogen kunt aanbieden. Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met uw relatiemanager of bellen met onze klantenservice via 088 - 542 63 62.
Meer weten?
Zodra er in uw gebied congestie optreedt, onderzoeken we of congestiemanagement mogelijk. Wij nemen dan contact met u op als u meer dan 500 kW GTV heeft. U kunt ook zelf het belangstellingsformulier invullen.
Is in uw gebied geen sprake van congestie? Dan sluiten wij op dit moment nog geen congestiemanagementcontract met u af. U kunt wel handelen met uw flexibele vermogen op de vrije energiemarkt via het congestiemanagementplatform GOPACS.
Belangstellingsformulier voor congestiemanagement met congestiemanagementcontract
Meer over handelen via dagbiedingen op de vrije energiemarktU kunt de wijziging in uw bedrijfssituatie bij ons bekend maken. Wij zullen de situatie opnieuw bekijken. Wanneer aanpassen van de afspraken geen nadelige gevolgen hebben voor het beheer op onze netten, kunnen wij met u een nieuw congestiemanagementcontract opstellen.
Wanneer u met ons een capaciteitsbeperkingscontract met tijdvenster heeft, dan kan de aansluiting alleen worden overgedragen wanneer ook het contract wordt overgedragen.
U kunt dan deelnemen aan dagbiedingen via de vrije energiemarkt. Dit kan alleen via een erkende CSP of door zelf CSP te worden. De CSP kan dan handelen via het congestiemanagementplatform GOPACS.