Aanbod transportvermogen voor duurzame opwek

Het elektriciteitsnet is steeds vaker vol tijdens piekmomenten. Er is dan sprake van netcongestie. Op andere momenten is er juist ruimte over. Met flexibel transportvermogen van onze klanten kunnen we vraag en aanbod beter afstemmen. Dit heet congestiemanagement. Zo gebruiken we het elektriciteitsnet efficiënter.

Op basis van congestiemanagement is er transportvermogen beschikbaar als u op bepaalde momenten uw capaciteit aanpast. We hebben u een aanbod gedaan. Op deze pagina leest u hier meer over. 

Wat betekent dit aanbod voor u? 

U kunt nu al over uw aangevraagde transportvermogen beschikken op basis van een capaciteitsbeperkingscontract (op afroep) in combinatie met een biedplichtcontract. Met deze contractvormen maken we transportvermogen stuurbaar tijdens piekmomenten en levert u een belangrijke bijdrage aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet. Wat houden deze contractvormen in? 

1. Capaciteitsbeperkingscontract op afroep

We spreken met u af dat u op ons verzoek tussen bepaalde tijden uw capaciteit aanpast. Wij sturen een bericht wanneer er netcongestie wordt verwacht en flexibel vermogen nodig is om het elektriciteitsnet in balans te houden. Buiten de gestelde afroepperiode kunt u gebruik maken van het volledige gecontracteerde transportvermogen. Voor de momenten dat u uw capaciteit aanpast, ontvangt u een vergoeding. 

  • Uiterlijk een dag van tevoren vóór 8.30 uur ontvangt u een bericht via handelsplatform GOPACS met de details van de beperking. 
  • U kunt de afroep laten verlopen via een Congestie Service Provider (CSP). Dit is niet verplicht maar in combinatie met een Biedplichtcontract wel makkelijker. Kies daarom voor 1 CSP voor beide contractvormen. Meld u aan bij een CSP of registreer uw bedrijf als CSP via de Tennet-website. Daarna meldt u zich aan bij GOPACS. 
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het aanpassen van uw transportvermogen nadat wij een afroep hebben gedaan. 
  • Wij vergoeden u de gemiste inkomsten uit elektriciteitsverkoop en subsidies.

Praktijkvoorbeeld Capaciteitsbeperkingscontract

Morgen wordt een zonnige, winderige najaarsdag. Er wordt lokaal meer energie opgewekt dan afgenomen, wat tot netcongestie kan leiden. Daarom ontvangt u als windpark-eigenaar op 1 oktober 2024 vóór 8.30 uur een bericht om op 2 oktober 2024 tussen 13.00 en 15.00 uur uw vermogen te verminderen.

Met vijf windmolens van elk 2MW heeft u in totaal 10MW vermogen, en u verwacht door de harde wind deze volledige 10MW op te wekken. Wij stellen een limiet van 6MW, waardoor u als gevolg twee windmolens van 2MW (in totaal dus 4MW) uitschakelt tussen 13.00 en 15.00 uur. Dit voorkomt overbelasting van het lokale net. Gemiste productie wordt tegen de dagprijs vergoed.

2. Biedplichtcontract

Meestal kunnen we vraag en aanbod van elektriciteit een dag van tevoren goed op elkaar afstemmen om zo overbelasting te voorkomen. Soms moeten we op de dag zelf bijsturen vanwege een onverwachte piek. Wij sturen u een biedverzoek met daarin het gevraagde transportvermogen en het betreffende tijdvenster. We spreken met u af dat u altijd deelneemt aan een bieding. De vergoeding bepaalt u zelf via uw bod. Ook bepaalt u zelf hoeveel flexibel vermogen u kunt bijdragen om de piek te verlichten. 

  • De biedingen worden gedaan via een erkende Congestie Service Provider (CSP). Meld u aan bij een CSP of registreer uw bedrijf als CSP via de Tennet-website. Daarna meldt u zich aan bij het handelsplatform GOPACS. 
  • In het verzoek staat de grootte van de beperking, het tijdsvenster en het congestiegebied. U bepaalt zelf de vergoeding en het vermogen dat u beschikbaar stelt, via uw bod op GOPACS. 
  • Wordt uw bod op GOPACS geaccepteerd? Dan beperkt u op het afgesproken moment uw transportvermogen en u ontvangt de overeengekomen vergoeding. 
  • U kunt uw organisatie aanmelden bij een erkende CSP, maar u kunt ook uw bedrijf registreren als CSP en zelf de biedingen doen.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het aanpassen van uw transportvermogen wanneer uw bod geaccepteerd is. Liander kiest de meest efficiënte oplossing. 

Praktijkvoorbeeld Biedplichtcontract

Het gaat vandaag tussen 13:00 en 15:00 toch harder waaien dan verwacht. Om overbelasting te voorkomen zoeken wij in uw regio nog een vermindering van 2 MW. U zou eigenlijk 6MW gaan opwekken, en dit heeft u aan ons laten weten door middel van een transportprognose. U doet een bod van 2 MW en dit bod wordt geaccepteerd. U zorgt ervoor dat u ten opzichte van uw prognose van 6MW, 2MW afschaalt (dit kunt u doen door een windmolen uit te zetten van 2MW). Hierdoor blijft uw uiteindelijke opwek onder de 4MW.

Om de balans in het net te handhaven, zullen wij ook op zoek gaan naar een tegenbieding. Mocht er geen tegenbieding gevonden kunnen worden, dan kan uw bod helaas niet worden geaccepteerd.

Wat gebeurt er met uw aanvraag op de wachtlijst?

  1. Maakt u gebruik van dit aanbod? Na toekenning van het transportvermogen staat u niet meer op de wachtlijst.
  2. Heeft u meer transportvermogen voor teruglevering aangevraagd dan aangeboden wordt? Dan blijft u voor het resterende transportvermogen op de wachtlijst staan.
  3. Maakt u geen gebruik van dit aanbod? Dan blijft u op de wachtlijst staan, in de meeste gevallen tot de netuitbreiding is gerealiseerd. 

Realtime Interface (RTI)

Vanuit Europese wetgeving worden klanten die terugleveren, vanaf 1.000 kW verplicht om een interface beschikbaar te stellen aan hun netbeheerder, om het actief vermogen te kunnen verlagen. In Nederland geven we hier als netbeheerders met de Realtime Interface (RTI) invulling aan. Daarom vereist Liander bij contractering van teruglevering van 1.000 kW of meer een RTI.

Vergelijkbaar met het matrixbord boven de snelweg, kan de Realtime Interface gebruikt worden om naar u te communiceren wat het actuele toegestane vermogen voor teruglevering aan het net is. Hiermee kan teruglevering tijdelijk worden beperkt tijdens een overbelasting in het elektriciteitsnet. De Realtime Interface wordt gebruikt als noodoplossing bij congestiemanagement en voorkomt afschakeling van uw aansluiting.

Meer weten?