Levertijden onder druk
Overweegt u om een elektriciteitsaansluiting aan te vragen? Op dit moment is de gemiddelde levertijd bijna 2 jaar. Lees hoe dit komt, wat wij doen en wat u zelf kunt doen.
Waarom staan de levertijden onder druk?
De energietransitie versnelt. Het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen neemt sterk toe. Samen met de economische groei zorgt dit ervoor dat we steeds meer stroom verbruiken en terugleveren. Ons net is hier nog niet voldoende op ingericht. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we heel veel extra werk verzetten. Op hetzelfde moment is er een groot tekort aan technisch personeel en materialen. Hierdoor is de gemiddelde levertijd bijna 2 jaar.
Wat doen wij?
- Technisch personeel: We zetten alles op alles om meer technische collega's aan te nemen en op te leiden. Zo kunnen we ons werk sneller uitvoeren.
- Werk uitbesteden: We onderzoeken waar we werk door anderen kunnen laten doen. Op deze manier kan ons eigen technisch personeel zich richten op specialistisch werk.
- Werk voorkomen: We ontwikkelen slimme en vernieuwende oplossingen voor het energienet. Deze kosten minder tijd dan het verzwaren van het energienet. Op deze manier hoeven we minder werk uit te voeren en gebruiken we het energienet beter.
Bekijk onze slimme oplossingen voor het energienet - Samenwerken: Wij zoeken de samenwerking met partners, zoals gemeenten en onze aannemers op om werk te combineren en processen te versnellen. Zo kunnen we meer werk uitvoeren.
- Gezamenlijke uitdaging: We werken samen met andere netbeheerders als Stedin, Enexis en TenneT om het elektriciteitsnet in zijn geheel op een hoger niveau te tillen. Wij zien het als een gezamenlijke uitdaging waar we samen onze schouders onder zetten.
Wat kunt u zelf doen?
Om te zorgen dat u zo min mogelijk last krijgt van deze lange levertijden, kunt u ons helpen door uw plannen zo vroeg mogelijk met ons te delen. Hoe eerder wij op de hoogte zijn van uw plannen, hoe meer ruimte er is voor de juiste afstemming. Vraag zo vroeg mogelijk een aansluiting aan via onze Oriëntatie & offertetool. Wij zoeken graag samen met u naar passende oplossingen.
Vraag een aansluiting aan
Ook kunt u samen met een erkend installateur kijken welke slimme oplossingen er voor u mogelijk zijn. Denk hierbij aan:
- Het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen
- Het toepassen van slimme oplossingen die vraag en aanbod automatisch beter bij elkaar brengen
- De mogelijkheden voor gebruik slimme aanstuurbare apparatuur en energiemanagementsystemen
Meer weten?
Wij verwachten dat we nog een paar jaar te maken hebben met langere levertijden. Wij nemen ondertussen verschillende maatregelen om planningen naar tevredenheid uit te voeren.
Nee, de langere levertijd heeft geen gevolgen voor de toekenning van uw SDE-subsidie. U kunt de datum van de subsidieverstrekker in overleg met RVO verschuiven.
U krijgt van ons een mail met uitleg over waarom wij de gevraagde aansluitingen niet binnen de gewenste termijn kunnen realiseren en welke termijn wel haalbaar is. Om uitstel aan te vragen kunt u deze mail doorsturen naar de subsidieverstrekker.
Nee, u kunt deze werkzaamheden niet zelf uitvoeren. Alleen personeel van Liander mag de werkzaamheden uitvoeren die de oorzaak zijn van de lange levertijden. Dit personeel is speciaal voor deze werkzaamheden opgeleid.
Nee, u kunt geen extra kleinverbruikaansluiting aanvragen. Volgens het aansluitbeleid houden wij ons aan 1 aansluiting per WOZ / rechtspersoon.
Het is niet mogelijk om aanvragen naar voren te halen. We verwerken aanvragen op volgorde van binnenkomst, dus u heeft een vaste plek op de wachtlijst. Wij mogen hier van de Autoriteit Consument en Markt niet van afwijken.
Ja, dat kan op de volgende manier:
- De eigenaar van het pand zegt het contract met de energieleverancier/ meetbedrijf op.
- De eigenaar checkt bij ons of de opzegging goed is verwerkt.
- Wij nemen contact op met een uitvoerder om de aansluiting af te schakelen.
- Bij het afschakelen van de aansluiting is uw installateur en uw meetbedrijf aanwezig.
Nee, als wij weten wanneer we gaan beginnen, dan laten wij dat aan u weten. U krijgt dan een gedetailleerde planning van uw projectmanager.
Helaas kunnen wij u niet eerder vermogen leveren. Op dit moment hebben we geen alternatieven.
Wanneer er vermogen beschikbaar is, of wanneer er een alternatieve oplossing mogelijk is, neemt uw projectmanager contact met u op.
Ja, bekijk ons overzicht van de drukte per regio.
Wij houden u op de hoogte u als de beperking in het gebied is opgeheven.
Wij verwachten dat de levering van stroom niet in gevaar komt. We doen er alles aan om een ongestoorde levering van elektriciteit te bieden. Wel kan het zo zijn dat u, als zakelijke klant, tijdelijk minder mogelijkheden krijgt voor extra vermogen. Dan heeft u bijvoorbeeld wel een aansluiting voor elektriciteit, maar kunt u helaas tijdelijk niet de volledige capaciteit van uw aansluiting gebruiken.
Lees alles over maatschappelijk prioriteren.
Meer informatie
Energietransitie
Bekijk de innovaties en slimme netoplossingen
Over ons
De energietransitie vraagt om vakmensen. En wij zoeken collega's!
Partners