Toolbox: Informatie over drukte op het stroomnet
Drukte op het stroomnet
De kans is groot dat bewoners in het nieuws of in uw omgeving horen over 'drukte op het stroomnet' of 'lange wachttijden voor een aansluiting'. Of ze willen hun huis verduurzamen en wachten op een meter of warmtepomp. Nederland bouwt en verduurzaamt, maar ons huidige energienet is niet ontworpen voor die snelle ontwikkelingen. In deze informatiefolder krijgen bewoners antwoord op de meest gestelde vragen.
Informatie over het stroomnet voor bewoners
De informatiefolder beschrijft:
- wat schaarste op het stroomnet inhoudt;
- waar bewoners rekening mee moeten houden als ze hun huis wil verduurzamen;
- en hoe ze in contact komen met Liander als ze spanningsproblemen of een storing ervaren.
Wilt u bewoners informeren over één onderwerp? Kies het specifieke onderwerp verderop op de pagina.
Inleiding voor gemeenten
In deze folder leest u als gemeente meer informatie over de opbouw van de informatiefolder. En wanneer u deze folder kunt delen via bijvoorbeeld het energieloket.
Specifiek onderwerp: Drukte stroomnet (schaarste)
Wachttijden voor aansluitingen lopen op. Dat is heel vervelend, want misschien moeten bewoners daardoor langer wachten op een verzwaring of nieuwe stroomaansluiting.
Specifiek onderwerp: Verduurzamen
Informatie voor bewoners over zonnepanelen, warmtepomp, het verzwaren van hun aansluiting en de rol van een erkend installateur.
Contact met Liander
Zo komen bewoners in contact met Liander om spanning- of terugleverproblemen te melden, bij een storing of een vraag of klacht.