Overschrijding van uw gecontracteerde transportvermogen
Het overschrijden van het gecontracteerd transportvermogen kan de veiligheid en betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet in gevaar brengen. Door een overschrijding kunt u bijvoorbeeld een storing veroorzaken waardoor u en andere klanten in uw regio langere tijd niet over elektriciteit kunnen beschikken. Dit kan tot schade leiden. Het is daarom belangrijk dat het gecontracteerd transportvermogen niet wordt overschreden. Zo zorgen we samen voor een veilig en betrouwbaar elektriciteitsnet in uw regio.
Voor het gecontracteerd transportcapaciteit is onderstaande ook van toepassing. Alleen bij congestie is het op dit moment niet aan de orde voor afname.
Zo voorkomt u overschrijding
Inzicht in verbruik
Vraag uw meetbedrijf voor inzicht in uw bedrijf
Erkend installateur inschakelen
Vraag een erkend installateur om advies
Transportvermogen verhogen
Vraag op tijd een hoger transportvermogen aan
Aansluiting verzwaren
Vraag op tijd een zwaardere aansluiting aan
Meer weten?
Of u uw gecontracteerd transportvermogen kunt verhogen hangt af van de beschikbare transportcapaciteit.
In de gebieden waar een tekort is aan transportcapaciteit gelden beperkingen. Helaas is dat in de meeste gebieden van ons verzorgingsgebied het geval. Indien de transportbeperking wordt opgeheven, informeren wij de betreffende klanten daarover.
In gebieden waar nog transportcapaciteit is, kunnen wij uw gecontracteerd vermogen op uw verzoek verhogen.
Een transportbeperking houdt in dat klanten in een bepaald gebied geen extra vermogen krijgen voor het verbruiken en/of terugleveren van elektriciteit. Deze beperking wordt opgeheven zodra er weer capaciteit beschikbaar is.
We werken hard aan de uitbreiding van het elektriciteitsnet zodat er zo snel mogelijk weer voldoende transportcapaciteit beschikbaar is. Daarnaast werken we aan slimme oplossingen en passen we congestiemanagement toe om toch vermogen aan te kunnen bieden.
Vrijgekomen vermogen verdelen wij onder de klanten die vermogen aanvragen. Degene die dit het eerst aanvraagt, komt als eerst aan de beurt. We zullen dan persoonlijk contact met u opnemen.
Een verhoging van uw gecontracteerd transportvermogen (GTV) vraagt u aan via Mijn Liander. Na uw aanvraag voor verhoging neemt één van onze medewerkers contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Heeft u nog geen Mijn Liander? Bel ons dan op 088 542 63 62 en houd uw klantnummer bij de hand.
Ja, achter uw aansluiting bent u vrij om zelf een oplossing door te voeren. U moet dan wel binnen de grenzen van het gecontracteerd transportvermogen (GTV) blijven
Overschrijdt u toch uw gecontracteerde transportvermogen? Dan brengen wij u op de hoogte van de overschrijding. Daarnaast vragen wij u om uiterlijk binnen vier weken maatregelen te nemen en nieuwe overschrijdingen van het gecontracteerde transportvermogen te voorkomen.
Overschrijdt u het gecontracteerde transportvermogen daarna nog een keer? Dan bent u in verzuim. Wij moeten dan maatregelen nemen. Heeft de nieuwe overschrijding schade veroorzaakt? Dan bent u hiervoor aansprakelijk.
Dit geldt alleen in een gebied met een transportbeperking/congestie.
Het gecontracteerde transportvermogen is het maximale vermogen dat u op enig moment in het jaar verwacht nodig te hebben. Uw gecontracteerde transportvermogen staat in uw aansluit- en transportovereenkomst.
Het technisch vermogen is het vermogen dat uw aansluiting maximaal aan kan.