Programma Helix
Noord-Holland is volop in ontwikkeling. Het aantal inwoners en bedrijven groeit. En daarmee stijgt de vraag naar energie. Om klaar te zijn voor de toekomst, werken we komende jaren aan de uitbreiding en vernieuwing van het energienet.
We leggen kabels aan, bouwen elektriciteitshuisjes en maken nieuwe stroomaansluitingen. Liander werkt, samen met aannemers en leveranciers, aan een betrouwbaar stroomnet. Zo maken wij het energienetwerk klaar voor een duurzame toekomst. In samenwerking met uw gemeente is bepaald waar en wanneer we het stroomnet moeten aanpassen.
Waar gaan we dit doen?
Het programma Helix richt zich op het middenspanningsnet in Noord-Holland Noord. Dit is het deel van de provincie boven het Noordzeekanaal, met uitzondering van Amsterdam-Noord en Texel. Het netwerk in deze regio bestaat uit veel dunne, oude kabels die vervangen moeten worden. Ook breiden we het stroomnet verder uit. Door deze uitbreiding kunt u ook in de toekomst ons betrouwbare stroomnetwerk blijven gebruiken, bijvoorbeeld voor het laden van uw auto, elektrisch koken, duurzaam verwarmen en opwekken.
Ons energienetwerk speelt een belangrijke rol en is toe aan vernieuwing, maar waarom eigenlijk? Bekijk de video:
Cookies
Wat gaan we doen?
In totaal leggen we ruim 2.000 kilometer kabels aan en plaatsen of vervangen we ongeveer 360 elektriciteitshuisjes. Elektriciteitshuisjes worden ook wel elektriciteitsruimtes of middenspanningsruimtes (MSR) genoemd. We leggen kabels (10kV en 20kV) aan om het stroomnet aan elkaar te verbinden. In de elektriciteitshuisjes wordt de stroom omgezet van middenspanning (10KV of 20kV) naar laagspanning (230/400 Volt). Dat is de spanning die thuis op het stopcontact staat. De kabels liggen, waar mogelijk, aan de randen van percelen. Hiermee proberen we de hinder te beperken.
De kabels leggen we in de grond door middel van een boring of een open ontgraving. Bij een (gestuurde) boring trekken we een kabel door een buis onder de grond door. Voor de boring graven we alleen op de plaats waar de boring de grond ingaat en op de plaats waar de boring uit de grond komt. Deze werkwijze gebruiken we bij het kruisen van wegen, spoorwegen en/of water. Bij een open ontgraving graven we een sleuf, daarin leggen we de kabel. Daarna maken we de sleuf weer dicht.
Programma Helix is aanvullend op de normale werkzaamheden van Liander in Noord-Holland Noord. Om al deze extra werkzaamheden uit te voeren, werken we samen met drie verschillende aannemers.
Planning
De aanbesteding is op 23 juni 2023 definitief gegund. Noord-Holland Noord is verdeeld in drie gebieden. De komende jaren werken we in de drie deelgebieden aan een groot aantal projecten.
Planning (voorlopig) | ||
---|---|---|
Wat gaat Liander doen? | ||
Status | ||
Najaar 2023 | Voorbereidende werkzaamheden (inclusief aanvragen vergunningen) | In uitvoering |
Vanaf april 2024 | Start werkzaamheden | Gepland |
Najaar 2035 | Verwachte einddatum werkzaamheden | Gepland |
Drie deelgebieden, drie aannemers
Voor de uitvoering van de werkzaamheden in het netuitbreidingsprogramma Helix heeft Liander extra mensen en middelen nodig. Daarom werkt Liander samen met drie aannemers: A. Hak bv, Visser & Smit Hanab bv en Van Gelder Kabel-, Leiding- en Montagewerken bv. De aannemers hebben elk hun eigen deelgebied.
Waterland & Zaanstreek (Van Gelder)
Alkmaar (Visser & Smit Hanab)
Kop van Noord-Holland en West-Friesland (A. Hak)
Meer weten?
De huidige overvolle elektriciteitsruimtes worden ontlast. Hierdoor ontvangen bedrijven en particulieren de benodigde stroom. Ook worden nieuwe wijken en bedrijven aangesloten op het net en is er extra ruimte op het stroomnet om elektriciteit terug te leveren. Resultaat is een robuust energienetwerk voor iedereen in de regio.
Liander is als netbeheerder verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet in uw regio. Eén van onze taken is het uitbreiden, onderhouden en vernieuwen van deze energienetten.
Als onze werkzaamheden klaar zijn, betekent dat helaas niet dat er automatisch meer vermogen vrijkomt. Meer informatie over uw aansluiting vindt u op Mijn Liander.
Bent u grootzakelijke klant? Check de actuele oplostermijnen op de capaciteitschecker van Liander: Capaciteit op uw grootzakelijke locatie | Liander
Liander informeert omwonenden regelmatig over de voortgang van het programma. Dit doen wij samen met de gemeenten. Het informeren gaat via verschillende kanalen waaronder brieven, de website van Liander, (social) media en inloopavonden of online bijeenkomsten. Daarnaast spreekt Liander op verschillende momenten met grondeigenaren in de omgeving. In elke gemeente worden de juiste vergunningen aangevraagd en procedures doorlopen. Deze publiceren wij. Liander informeert omwonenden en belanghebbenden actief over de voortgang in zowel de voorbereidings- als realisatiefase.
Het werken aan het elektriciteitsnet gaat niet onopgemerkt. 1 op de 3 straten gaat de komende jaren open om de verzwaring van het elektriciteitsnet te realiseren. Een stevige klus die we niet kunnen uitvoeren zonder hinder te veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan verkeershinder of geluidshinder. Ook verandert mogelijk de openbare ruimte bij u in de buurt doordat er een elektriciteitshuisje komt te staan of overleggen we of we kabels kunnen leggen op uw grondgebied.
We begrijpen dat overlast niet fijn is. Wel rekenen we op uw begrip. Voor een betrouwbaar energienet moet er de komende jaren bijna overal gewerkt worden. Daar gaan we met zijn allen last van krijgen. We doen ons best om de overlast tot een minimum te beperken en u zo goed mogelijk te informeren.
Tijdens de werkzaamheden kan er tijdelijk hinder zijn in de openbare ruimte. Denk hierbij aan een minder goede bereikbaarheid van de stoep en omleidingen. Het kan in specifieke situaties voor hele grote klantaansluitingen voorkomen dat zij iets van de werkzaamheden merken. Liander neemt tijdig contact op als u last krijgt van stroomonderbrekingen.
U kunt een mail sturen naar helix@alliander.com.