Programma Netuitbreiding Lelie
Friesland en de Noordoostpolder zijn volop in ontwikkeling. Om aan de toenemende energievraag te voldoen, is er een complete opwaardering van het bestaande net nodig.
De energietransitie is in volle gang. Dit vraagt om een gigantische uitbreiding van ons stroomnet. We leggen kabels, bouwen elektriciteitsruimtes en realiseren nieuwe stroomaansluitingen. Liander treft, samen met aannemers en leveranciers, maatregelen om de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te garanderen. Zo maken wij onze gas- en stroomnetten klaar voor een duurzame toekomst. In samenwerking met uw gemeente is bepaald waar en wanneer het elektriciteitsnet aangepast moet worden. Om ook aan de toenemende vraag te voldoen in Friesland en de Noordoostpolder is er een complete opwaardering van het bestaande net nodig.
Programma NuLelie
Het Liander programma Netuitbreiding Lelie (afgekort als NuLelie) is een samenvoeging van zo’n 37 projecten. Dit betekent ruim 2.100 kilometer aan kabels en ongeveer 300 elektriciteitsruimtes. Door deze uitbreiding zorgen wij ervoor dat u ook in de toekomst gebruik kunt blijven maken van ons betrouwbare elektriciteitsnet, voor bijvoorbeeld het laden van uw auto, elektrisch koken, duurzaam verwarmen en het opwekken van energie.
Persbericht d.d. 26-06-2024
Lees hier het persbericht d.d. 26-06-2024 over de vertraging van onze werkzaamheden: Vertraging grootschalige werkzaamheden elektriciteitsnet Friesland en Noordoostpolder
Webinars
Wij realiseren ons dat het verschuiven van deze data een enorme impact heeft op onze klanten en dat dit veel vragen oproept. Vandaar dat wij twee webinars hebben gegeven. Heeft u dit gemist? U kunt de webinars terugkijken. Klik op het gebied waar u gevestigd bent:
Belangrijke vragen en antwoorden
De belangrijkste oorzaak van deze vertraging, is dat de uitvoering van de werkzaamheden complexer is dan vooraf gedacht. Om zo veel mogelijk werk te verzetten, zijn we samen met onze samenwerkingspartners dit grootschalig uitbreidingsproject gestart. Het is voor ons en onze samenwerkingspartners de eerste keer dat we op deze grootschalige manier ons werk uitvoeren. Daarbij gaat niet alles in één keer goed en blijkt de uitvoering complexer dan vooraf gedacht. Zo hebben wij moeten constateren dat het gelijktijdig opstarten van meerdere deelprojecten een te grote druk geeft op onze uitvoeringsorganisatie. Daarnaast is het helaas niet gelukt om het aantal benodigde mensen te vinden die nodig zijn, waardoor er een tekort aan specialisten voor de specifieke werkzaamheden aan onze stations is ontstaan.
Ook zien we dat de omvang van het werk zoals we dat aanvankelijk in beeld hadden, veel groter is dan gedacht. Dit komt doordat de vraag naar elektriciteit groter is dan waar wij aanvankelijk rekening mee hebben gehouden. We zien een verdubbeling van de groei van warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen. Daarnaast houden we rekening met de grote maatschappelijke opgave voor nieuwbouwwoningen. Het effect van deze groei is, dat we hierdoor op 27 stations in Friesland congestie moeten afkondigen, aanvullend op de stations waar nu al congestie is.
Ook het aantal projecten dat nodig is om het Friese net toekomstbestendig te maken is meer dan verdubbeld, van ongeveer 37 projecten naar ca 80 projecten. We zien dat sommige elektriciteitsnetten op termijn te zwaar worden belast door de toenemende vraag naar en het aanbod van elektriciteit. Deze netten moeten we voorrang geven bij de planning van de uitbreidingen om stroomuitval te voorkomen en de veiligheid en betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. Sommige projecten worden hierdoor naar achteren geschoven ten gunste van andere projecten. We zien ook dat de afstemming met de omgeving bij bepaalde projecten meer tijd kost dan vooraf gedacht.
In onze initiële planning zijn we uitgegaan van een aantal aannames, zoals de beschikbaarheid van technisch personeel en de impact op onze eigen capaciteit om vergunningen en zakelijk recht overeenkomsten (ZRO) te regelen die nodig zijn voor het realiseren van de infrastructuur, waarvan nu blijkt dat deze te optimistisch is geweest en een grote impact hebben op de doorlooptijd van deze projecten. Het opleiden van technisch personeel is hier een voorbeeld van, doordat we minder technisch personeel hebben kunnen opleiden om complexe stations te engineeren kunnen we nu minder snel produceren. Hierdoor is ook een sneeuwbaleffect ontstaan wat nu resulteert in het opschuiven in jaren. Ook zien we dat de omvang van het werk zoals we dat aanvankelijk in beeld hadden, veel groter is dan gedacht. Dit komt doordat de vraag naar elektriciteit veel groter is dan waar wij aanvankelijk rekening mee hebben gehouden. Het gevolg is nu dat we keuzes moeten maken in de prioritering van uitbreidingsprojecten, om zo de veiligheid en betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. Sommige projecten worden hierdoor naar achteren geschoven ten gunste van andere projecten.
De omvang van het werk zoals we dat aanvankelijk in beeld hadden, is veel groter dan gedacht. Dit komt doordat de vraag naar elektriciteit veel groter is dan waar wij aanvankelijk rekening mee hebben gehouden. We zien een verdubbeling in de groei van warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen. Daarnaast houden we rekening met de grote maatschappelijke opgave oor nieuwbouwwoningen. Het effect van deze groei is, dat we hierdoor op 27 stations in Friesland congestie moeten afkondigen, aanvullend op de stations waar nu al congestie is.
Ook het aantal projecten dat nodig is om het Friese net toekomstbestendig te maken is meer dan verdubbeld, van ongeveer 37 projecten naar ca 80 projecten. We zien dat sommige elektriciteitsnetten op termijn te zwaar worden belast door de toenemende vraag naar en het aanbod van elektriciteit. Deze netten moeten we voorrang geven bij de planning van de uitbreidingen om stroomuitval te voorkomen en de veiligheid en betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. Sommige projecten worden hierdoor naar achteren geschoven ten gunste van andere projecten. We zien ook dat de afstemming met de omgeving bij bepaalde projecten meer tijd kost dan vooraf gedacht.
Ieder project is anders bijvoorbeeld wat betreft techniek, omgeving en omvang. Hierdoor kunnen de factoren die de vertraging veroorzaken ook verschillend zijn. Ook zien we dat sommige elektriciteitsnetten, op termijn, te zwaar worden belast door de toenemende vraag naar en het aanbod van elektriciteit. Deze netten moeten we voorrang geven bij de planning van de uitbreidingen om stroomuitval te voorkomen en de veiligheid en betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. Sommige projecten worden hierdoor naar achteren geschoven ten gunste van andere projecten. Wel is het zo dat we de volgorde van de projecten n.a.v. het afwegingskader dat in 2022 is gemaakt en vastgesteld door Gedeputeerde Staten van de provincie Friesland zoveel mogelijk hanteren.
Woningbouwprojecten die bij ons zijn aangevraagd en reeds in vergevorderde voorbereiding en/of realisatie zijn kunnen doorgang vinden. Voor woningbouwprojecten waar dit niet geldt, is het onduidelijk of hier ruimte voor is. Daarom is het essentieel dat projectontwikkelaars plannen voor nieuwbouwwijken delen, zodat wij kunnen aangeven of het past.
Vertraging in het uitbreiden van het elektriciteitsnet is een harde boodschap voor onze klanten die wachten op een nieuwe of een grotere aansluiting op het elektriciteitsnet. Wij informeren over de geplande werkzaamheden en proberen dat zo zorgvuldig mogelijk te doen. Maar we kunnen niet voorkomen dat gecommuniceerde planningen gaan wijzigen. Grootschalige infrastructurele projecten, zoals NuLelie, zijn afhankelijk van allerlei ontwikkelingen en dit kan altijd impact hebben op de planning. Het is onze verantwoordelijkheid om hier zo transparant mogelijk over te zijn. Het is daarom belangrijk om altijd rekening te houden met dit soort onzekerheden. Wij kunnen namelijk als Liander geen schades compenseren veroorzaakt door vertragingen van onze uitbreidingswerkzaamheden.
Er zijn ook aanpassingen die u als klant zelf kan doen. Deze oplossingen noemen we ook wel 'Achter de Meter-oplossingen'. Kijk voor meer informatie op onze website. Daarnaast doen we een dringend beroep op klanten om hun flexibel vermogen in te zetten, zodat we meer klanten kunnen aansluiten. Verwijzen naar website partners in energie.
Vanaf oktober gaat Liander maatschappelijk prioriteren. Met maatschappelijk prioriteren kunnen klanten die binnen bepaalde maatschappelijke kaders vallen voorrang krijgen bij het toewijzen van transportcapaciteit, dit geldt alleen in congestiegebied. Het krijgen van prioriteit op het gevraagde vermogen betekent niet dat klanten ook prioriteit krijgen op het maken van de aansluiting. Kijk hier voor meer informatie.
Staat u op het punt om een investering te doen? Check dan de actuele oplostermijnen op de capaciteitschecker van Liander.
Neem dan contact op met uw Liander contactpersoon zoals vermeld in Mijn Liander.nl.
Cookies
Wat gaan we doen
In totaal wordt er ruim 2.100 km aan kabels gelegd en circa 300 elektriciteitsruimtes gebouwd of vervangen. Elektriciteitsruimtes worden ook wel elektriciteitshuisjes of elektriciteitskasten genoemd. Deze elektriciteitsruimtes worden verdeeld over het gehele gebied. De kabels (10kV en 20kV) worden geplaatst om het elektriciteitsnet aan elkaar te verbinden. De elektriciteitsruimtes worden tussen de kabels in geplaatst om het elektriciteitsnet te versterken. De route van de kabels loopt, waar mogelijk, aan de randen van percelen. Hierdoor ervaren bewoners, boeren en bedrijven zo min mogelijk last.
De kabel wordt gelegd via een boring of een open ontgraving. Voor een (gestuurde) boring geldt dat we onder een perceel doorboren en hier de kabel doorheen trekken. Voor de boring hebben we een in- en uittredepunt nodig. Dit is een bouwkuip waar de boring enerzijds de grond ingaat en er bij het uittredepunt uitkomt. Deze werkwijze is van toepassing bij het kruisen van wegen, spoorwegen en/of watergangen. Voor een open ontgraving graven we een sleuf over een bepaalde lengte en leggen hier de kabel in. Zodra de kabel erin ligt maken we de sleuf weer dicht.
In het Programma NuLelie wordt tijdelijk extra externe voorbereidings- en uitvoeringscapaciteit ingezet, aanvullend op de reguliere capaciteit van Liander. Door de combinatie van de regulier beschikbare capaciteit én de extra capaciteit is Liander in staat om de enorme opgave te realiseren. Deze forse, maar ook slimme, uitbreiding van het elektriciteitsnet in uw regio is opgedeeld in drie deelgebieden. Het gehele programma dient gerealiseerd te zijn in 2038.
Voorlopige planning | |
---|---|
Wat gaat Liander doen? | |
Begin 2022 | Start voorbereiding projecten |
Vanaf begin 2023 | Realisatie projecten |
2038 | Programma gereed |
Drie deelgebieden, drie aannemers
Programma NuLelie is aanvullend op de reguliere werkzaamheden van Liander in dit gebied. Er zijn namelijk extra mensen en middelen nodig om het werk uit te voeren. Wanneer wij dit niet doen, duren de geplande projecten van Liander eventueel langer. Liander heeft daarom hulp ingeschakeld van drie aannemers.
Aannemerscombinatie Heijmans | Van Voskuilen | Pol Infratechniek, aannemer Van Gelder en aannemers Alsema | Van Vulpen gaan in opdracht van Liander het elektriciteitsnet in Friesland en de Noordoostpolder uitbreiden. De drie aannemers hebben elk hun eigen gebied.
Zuid Friesland & Noordoostpolder (Heijmans, Van Voskuilen, Pol Infratechniek)
Midden Friesland (Aannemer Van Gelder)
Noord Friesland (Aannemers Alsema en Van Vulpen)
Meer weten?
De huidige overvolle elektriciteitsruimtes worden ontlast. Hierdoor ontvangen bedrijven en particulieren de benodigde stroom. Ook worden nieuwe wijken en bedrijven aangesloten op het net en is er extra ruimte op het stroomnet om elektriciteit terug te leveren. Resultaat is een robuust energienetwerk voor iedereen in de regio.
Liander is als netbeheerder verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet in uw regio. Eén van onze taken is het uitbreiden, onderhouden en vernieuwen van deze energienetten.
Als onze werkzaamheden klaar zijn, betekent dat helaas niet dat er automatisch meer vermogen vrijkomt. Meer informatie over uw aansluiting vindt u op Mijn Liander.
Bent u grootzakelijke klant? Check de actuele oplostermijnen op de capaciteitschecker van Liander.
Liander informeert omwonenden regelmatig over de voortgang van het programma. Dit doen wij samen met de gemeenten. Het informeren gaat via verschillende kanalen waaronder brieven, de website van Liander, (social) media en inloopavonden of online bijeenkomsten. Daarnaast spreekt Liander op verschillende momenten met grondeigenaren in de omgeving. In elke gemeente worden de juiste vergunningen aangevraagd en procedures doorlopen. Deze publiceren wij. Liander informeert omwonenden en belanghebbenden actief over de voortgang in zowel de voorbereidings- als realisatiefase.
Het werken aan het elektriciteitsnet gaat niet onopgemerkt. 1 op de 3 straten gaat de komende jaren open om de verzwaring van het elektriciteitsnet te realiseren. Een stevige klus die we niet kunnen uitvoeren zonder hinder te veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan verkeershinder of geluidshinder. Ook verandert mogelijk de openbare ruimte bij u in de buurt doordat er een elektriciteitshuisje komt te staan of overleggen we of we kabels kunnen leggen op uw grondgebied.
We begrijpen dat overlast niet fijn is. Wel rekenen we op uw begrip. Voor een betrouwbaar energienet moet er de komende jaren bijna overal gewerkt worden. Daar gaan we met zijn allen last van krijgen. We doen ons best om de overlast tot een minimum te beperken en u zo goed mogelijk te informeren.
Tijdens de werkzaamheden kan er tijdelijk hinder zijn in de openbare ruimte. Denk hierbij aan een minder goede bereikbaarheid van de stoep en omleidingen. Het kan in specifieke situaties voor hele grote klantaansluitingen voorkomen dat zij iets van de werkzaamheden merken. Liander neemt tijdig contact op als u last krijgt van stroomonderbrekingen.
U kunt terecht bij onze omgevingsmanagers via NuLelie@liander.nl.